خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/03/22 - 18:59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات:

صدور مجوز دانشگاه ایرانیان متوقف مانده است

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس از بررسی صدور مجوزتاسیس دانشگاه بین‌المللی ایرانیان در این کمیسیون خبر داد.


"سعدالله نصیری قیداری" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir) اظهارداشت: در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات موضوع نحوه و دلایل صدور مجوز دانشگاه بین المللی ایرانیان با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

 نماینده مردم قیدار و خدابنده درمجلس خاطرنشان کرد: دانشجووزیر علوم تحقیقات وفناوری گزارشی از نحوه صدور مجوز دانشگاه های غیر انتفاعی و دانشگاه بین المللی ایرانیان ارائه داد.



عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس با بیان اینکه درخواست دانشگاه ایرانیان ابتدا برای تأسیس در شهر تهران، مطرح شده بود، گفت: اعضای هیئت موسس دانشگاه ایرانیان که یکی از اعضای آن اسفندیار رحیم مشایی بوده است، در ابتدا درخواست خود را برای تأسیس این دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردند، اما این شورا هیچ گاه بررسی تأسیس این دانشگاه را در دستور کار خود قرار نداد.

نصیری قیداری پیگیری تأسیس دانشگاه در شهرستان‌ها را در حوزه وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و تصریح کرد: پس از آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع تأسیس دانشگاه ایرانیان را بدون ضرورت تشخیص داد، طراحان این ایده درخواست خود را برای تأسیس دانشگاه در جزیره کیش به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه دادند.

وی افزود: وزارت علوم در ابتدا باتوجه به ضرورت وجود دانشگاهی با فرهنگ بومی برای ایرانیان خارج از کشور، موافقت اصولی خود را برای تأسیس دانشگاه ایرانیان اعلام کرد و مراحل قانونی تأسیس دانشگاه غیرانتفاعی، برای این دانشگاه نیز طی شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به توقف بررسی تأسیس دانشگاه ایرانیان در وزارت علوم گفت: در میانه طی مراحل قانونی تأسیس دانشگاه ایرانیان، طراحان این ایده دوباره درخواست کردند تا دانشگاه مذکور در تهران تأسیس شود و از آنجا که اجازه تأسیس دانشگاه در تهران، از حیطه وظایف وزارت علوم خارج است، مراحل قانونی تأسیس این دانشگاه متوقف شد.


 


مجلس بر روی اعضای هئیت موسس دانشگاه ایرانیان حساسیت دارد


نصیری قیداری با اشاره به افرادی که به عنوان هیئت موسس دانشگاه ایرانیان معرفی شده اند گفت: مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، لطف الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، ابراهیم عزیزی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور، اسفندیار رحیم مشایی جانشین رئیس شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و محمد شریف ملک زاده دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور اعضای هیئت موسس دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان هستند.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به ابهامات و انتقادات نمایندگان از موضوع تأسیس دانشگاه ایرانیان تأکید کرد: بیشترین تذکر و حساست نمایندگان درباره دانشگاه ایرانیان در این مورد است که ایده تأسیس این دانشگاه ازسوی افرادی مطرح شده است که شبهه ها در مورد آنها بسیار است و افرادی حساسیت زا و حاشیه ای هستند.


وی افزود: نظر نمایندگان بر این بوده است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید دقت نظری بیشتری بر طی مراحل قانونی صدور مجوز این دانشگاه داشته باشد تا شائبه هیچ گونه تخلق فانونی در این روند وجود نداشته باشد.

 


انتقال آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای به وزارت علوم


عضو کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس گفت: در ادامه کمیسیون آموزش موضوع بررسی انتقال مراکز آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای به وزارت علوم تحقیقات فناوری و تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای را با حضور وزیران علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش  موضوع 23 قانون برنامه پنجم توسعه مورد بررسی قرار داد.


وی یادآورشد: مقررشد آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای با کلیه امکانات تجهیز آزمایشگاهی، رفاهی و هیئت علمی به وزارت علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات  انتقال یابد.


این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش نیز قول دادند هرجا فضایی متعلق به آموزشکده‌های فنی به وزارت علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات اختصاص یابد.

 وی افزود: در ادامه مقررشد کمیته‌ای تشکیل شود تا اختلاف‎های بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات را مورد رسیدگی قرار دهد.  

 
  • کد خبر : 50837
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار