خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/05/04 - 18:14
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

صالحی به سوال نمایندگان در مورد نقش مشایی در سیاست خارجی پاسخ داد

وزیر امور خارجه با حضور در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به سوالات 4 تن از نمایندگان مجلس پاسخ داد.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، "کاظم جلالی" سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص جلسه بعد از ظهر امروز - سه‌شنبه 4 مرداد ماه - کمیسیون متبوعش در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه با حضور در این جلسه به سوالات 4 تن از نمایندگان پاسخ داد.



جلالی افزود: سوال اول را توکلی نماینده تهران مطرح کرد: سوال وی عبارت بود از اینکه نقش "اسفندیار رحیم مشایی" در سیاست خارجی چیست؟



سخنگوی کمسیون امنیت ملی گفت:‌ توکلی در توضیح سوال خود آورد که بنا به گزارش‌های موثق، مشایی در سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و نیز سمت رئیس دفتر رئیس جمهور محترم ده‌ها سفر خارجی داشته و بیش از آن ملاقات با مقامات خارجی عمدتا در خارج از کشور داشته است. تعداد این سفرها و ملاقات‌ها و موضوع هر یک چه بود؟ آیا ملاقات با خارجیان با حضور نماینده رسمی وزرات امور خارجه صورت گرفته است؟ اگر جواب برای همه موارد مثبت نیست وزارت خارجه چگونه از سیر امور مربوط در جهت مصالح و سیاست‌های تائید شده مطمئن می شده است؟



سخنگوی کمسیون سیاست خارجی گفت: صالحی در پاسخ به توکلی گفت که در این مدت که من وزیر خارجه هستم، سفرهای ایشان در قالب همراهی با ریاست محترم جمهور بوده است و سفری به تنهایی نداشتند. اما در زمانی که معاونت رئیس جمهور بودند سفرهای متعددی داشتند.



صالحی ادامه داد: مشایی هیچگونه دخالتی در دستگاه سیاست خارجی و وزارت امور خارجه در زمانی که من وزیر بودم نداشته است و در زمان من هیچگونه موازی‌کاری نشده است.



کاظم جلالی اظهار کرد: توکلی در ادامه سوال خود از وزیر امور خارجه پرسید که در این سفرهایی که مشایی داشتند چه در زمان وزارت  شما و چه قبل از آن، آیا در همه سفرها و ملاقات‌ها نمایندگان وزارت امور خارجه حضور داشتند یا خیر؟ و آیا گزارش‌های آن موجود است؟



وی افزود: در پایان مقرر شد ظرف چند روز آینده وزارت امور خارجه با بررسی گزارش‌های خود پاسخ  توکلی را ارائه نماید.



به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دومین سوال از وزیر امور خارجه را "عزت‌الله اکبری تالارپشتی" نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار مبنی بر اینکه دلیل بی‌احترامی و برخوردهای غیرمتعارف نسبت به زائران ایرانی در مکه و مدینه توسط ماموران و حکام سعودی چیست؟



وی افزود: وزیر امور خارجه در پاسخ گفت: این موضوع را مورد بررسی جدی قرار دادیم و اکنون رفتارها بسیار بهتر شده است.



جلالی گفت: توضیحات وزیر نماینده سوال کننده را قانع نکرد و سوال به صحن علنی ارجاع شد.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: نماینده قائم شهر سوال دیگری را نیز از وزیر خارجه مطرح کرد که عبارت بود از اینکه دلایل عدم تحرک وزارت امور خارجه در قبال حوادث و قیام‌های مردمی در کشورهای اسلامی چیست؟



کاظم جلالی گفت: وزیر امور خارجه گزارش مفصلی از اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور درخصوص یکایک کشورهای منطقه ارائه داد که پس از استماع، نماینده سوال کننده قانع شد.



نماینده مردم شاهرود یادآور شد: در ادامه جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، "نادر قاضی‌پور" نماینده ارومیه سه سوال از وزیر امور خارجه مطرح کرد به این شرح که چرا در تعدادی از کشورهای جهان که با آنها روابط دوجانبه داریم و سفارت کشورمان در خاک آنها وجود دارد، سفیر نداریم؟ چرا مطالبات مالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از کشورهای خارجی اخذ نمی‌شود؟ و چرا وزارت امور خارجه برای خنثی کردن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و غرب علیه ایران، دیپلماسی خود را تقویت ننموده و این اقدامات راخنثی نمی‌کند؟



جلالی گفت: وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالات قاضی‌پور تصریح کرد که ما فقط در شش کشور دارای سفیر نیستیم و آمارهای دیگر ارائه شده در این زمینه غلط است. درخصوص مکاتباتمان ما پیگیری جدی می‌کنیم و در مورد تحریم‌های غرب نیز وزارت امور خارجه با استفاده از ساز و کارهای حقوقی مسئله را پیگیری می‌نماید.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: با عنایت به توضیحات صالحی، نماینده ارومیه در مورد سوالات اول وسوم خود قانع شد و برای سوال دوم مقرر شد اطلاعات بیشتری از وزارت امور خارجه در اختیار وی قرار گیرد.



کاظم جلالی در ادامه به سوال "علی اکبر اولیاء" نماینده مردم یزد و صدوق اشاره کرد که از وزیر خارجه پرسید چرا وزارت امور خارجه از ظرفیت‌های بین المللی برای کنترل تولید مواد مخدر در افغانستان استفاده نمی‌نماید.



جلالی افزود: وزیر امور خارجه گزارش مفصلی از پیگیری‌های وزارت امور خارجه و استفاده از ظرفیت‌های بین امللی ارائه کرد و در پایان مقرر شد که این وزارتخانه برنامه‌های خود را در این زمینه به نماینده سوال کننده ارائه نماید.

  • کد خبر : 54990
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم