خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/03 - 08:26
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده مردم گچساران و باشت:

شهرستان شدن بخش باشت به وزارت کشور اعلام شد

**نماینده مردم گچساران و باشت از شهرستان شدن بخش باشت بر اساس تصمیم دولت و وزارت کشور خبر داد و گفت: این مصوبه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا به وزارت کشور و استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شده است.

"سیدقدرت‌الله‌ حسینی‌پور" در گفتگو با هفته نامه امید مردم اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت،  شهرستان باشت به مرکزیت شهر باشت از ترکیب بخش‌ مرکزی به مرکزیت شهر باشت مشتمل بر دهستان‌های سرآب نیز و کوه مری خامی و بخش بوستان در تابعیت استان کهگیلویه و بویر‌احمد ایجاد می‌شود.   

وی عنوان داشت: با تصویب هیأت وزیران و بنا به پیشنهاد وزارت کشور،  بخش بوستان به مرکزیت روستای بوستان از ترکیب دهستان‌های بابوئی و تلخاب در تابعیت شهرستان چساران استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌شود.

نماینده مردم گچساران و باشت ابرازداشت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، روستاها، مزارع و مکان‌های چهار‌راه گشین‌، پزین‌، ده کهنه ظفری،کوشک ظفری،تلخاب سفلی بیدک، پاتاوه بیدک،سطان‌آباد،مزک  (میر‌محمد‌نبی)، بیدک علیا، مه‌تم‌، تلخاب علیا و دره چاه بیدک از دهستان کوه مره خامی بخش باشت استان کهکیلویه و بویر‌احمد منتزع و به دهستان بابوئی همان بخش الحاق می‌شود. 

حسینی‌پور  تصریح کرد: دهستان سرآب نیز به مرکزیت سرآب نیز بالا از ترکیب روستاها، مزارع و مکان‌های سرآب‌نیز، صول، نول، برغون، منصور‌آباد، سعادت‌آباد، ملک‌آباد، تل مویزی، گروس، دره نین، تلمبه حاج نبی برغون، بادخون باشت، چهار‌راه گشین، پزین، ده کهنه ظفری، کوشک ظفری، تلخاب سفلی بیدک، پاتاوه بیدک، سلطان‌آباد، مزک  (میر‌محمد‌نبی‌)، بیدک علیا، مله تم، تلخاب علیا و دره چاه بیدک در تابعیت بخش باشت شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد در تقسیمات نقشه کشوری پیش‌بینی شده است. 

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  بر این اساس، دهستان تلخاب به مرکزیت روستای چاه تلخاب علیا از ترکیب روستاها، مزارع و مکان‌های چاه موره، پاکوه مراسخون، بهره عنا، دره باشت، دلی رباط، امامزاده سید‌فخر‌‌الدین عنا، منشتر عنا، چاه تلخاب علیا، گوهرگان سفلی، ده جلیل(آشیری)، چاه چنار عنا، ده بزرگ، گوهرگان علیا، گوهرگان سفلی، تکیه و سرمور، شهدای چنار و مورتن گوهرگان در تابعیت بخش باشت شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفتند.  ‌

گفتنی است در جنوب شرقی استان کهگیلویه و بویر احمد و در شمال شهرستان گچساران منطقه‌ای حاصلخیز و سرسبز با انبوه جنگل‌هایی از بلوط و با مردمانی اصیل و نجیب و پر تلاش و مقاوم به نام باشت‌باوی وجود دارد که چون نگینی در استان کهگیلویه و بویراحمد و جنوب کشور می‌درخشند. 

از سمت یاسوج به طرف گچساران و در گذر از شهرستان ممسنی در استان فارس به منطقه‌ای می‌رسیم که دشت‌های آن پوشیده از مزارع گندم و جو، کلزا و صیفی‌جات بوده که آبیاری قطره‌ای و بارانی و اجرای طرح‌های گلخانه‌ای، باغ‌های مرکبات رنگ و جلوه‌ای خاص به آن داده است. 

منطقه باشت با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر با وسعتی حدود 5/2981 کیلومتر مربع دارای قدمتی دیرینه در تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد است که آثار تاریخی به جامانده از ادوار گذشته حاکی از قدمت و تاریخ کهن این مرز و بوم دارد. 

دانش و هنر ایران کهن در فضای سرسبز و زیبای منطقه باشت روشنایی و تفرجگاه پایدار و زیبایی را رقم زده که نگریستن و تماشای آن تاریخ و تمدن پرافتخار این منطقه را نمایان می‌کند. موقعیت آب و هوایی،  وجود منابع غنی آب زیرزمینی، وجود 2 رودخانه پر آب زهره و شاه بهرام از دو طرف این منطقه، جنگل‌های بلوط و دشت‌های وسیع و حاصلخیز و کوهستان‌های زیبا و سر به فلک کشیده این منطقه را به یکی از مناطق مستعد، زیبا و منحصر به فرد در جنوب کشور تبدیل کرده است. 

مردم شهرستان باشت اذعان دارند توجه دولت عدالت محور در تبدیل بخش باشت به شهرستان در توسعه،پیشرفت اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها اقدام مؤثری بوده است.

  • کد خبر : 23078
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار