خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1391/05/21 - 15:15
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
این هفته کمیسیون‌های مجلس از یک‌شنبه تا چهارشنبه جلسه خواهند داشت:

شش وزیر میهمان این هفته کمیسیون‌های مجلس

هفته جاری نشست‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس روزهای یک‌شنبه 22 مرداد تا چهارشنبه 25 مرداد برگزار می‍‌‌شود. در این هفته وزیران «کشور»، «آموزش‌و‌پرورش»، «صنعت، معدن و تجارت»، «امور اقتصادی و دارایی»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «جهاد کشاورزی» در کمیسیون‌های «شوراها و امور داخلی کشور»، «آموزش و تحقیقات»، «اقتصادی»، «اجتماعی» و «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس حاضر می‌شوند تا به سؤالات نمایندگان پاسخ دهند.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، این هفته یک‌شنبه 22 مرداد ماه تنها کمیسیون اجتماعی جلسه خواهد داشت که آن را در محل جمعیت هلال احمر برگزار خواهد کرد. اعضای دیگر کمیسیون‌ها، به جای یک‌شنبه دوشنبه به مجلس می‌آیند تا نشست‌های تخصصی خود را برگزار کنند. دو کمیسیون اقتصادی و شوراها و امور داخلی کشور، چهارشنبه هم جلسه برگزار خواهند کرد.



همچنین در این هفته مصطفی محمدنجار وزیر کشور، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدصادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی به ترتیب در کمیسیون‌های «شوراها و امور داخلی کشور»، «آموزش و تحقیقات»، «اقتصادی»، «اجتماعی» و «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس حاضر می‌شوند تا پاسخ‌گوی برخی پرسش‌های نمایندگان مجلس باشند.



برنامه کاری کمیسیون‌ها تخصصی مجلس در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به این شرح است:



کمیسیون آموزش و تحقیقات



در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دوشنبه 22 مرداد، علاوه بر تبادل اخبار حوزه آموزش، گزارش معاون‌آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درمورد حذف برخی از رشته‌ها نیز قرائت خواهد شد. همچنین اعضای این کمیسیون، طرح مدیریت خدمات کشوری و لایحه‌های «حمایت از کودکان و نوجوانان»و «رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان» را بررسی خواهند کرد.



در این کمیسیون، سه‎‌شنبه هفته جاری نیز جلسه‌ها ادامه خواهد یافت که در طی آنها،علاوه بر حضور وزیر آموزش و پرورش برای پاسخ‌گویی به سؤالات پنج نفر از نمایندگان مجلس، چند طرح و گزارش نیز بررسی می‌شوند.



در جلسه سه‌شنبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نحوه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورشو عملکرد ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برای نمایندگان قرائت خواهد شد. همچنین طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بررسی خواهد شد. نشست هیأت‌رئیسه کمیسیون و برنامه‌ریزی برای سفرهای استانی، از دیگر فعالیت‌های این کمیسیون است.



کمیسیون اجتماعی



کمیسیون اجتماعی مجلس نیز جلسات ‌یک‌شنبه خود را مانند دیگر کمیسیون‌ها به دوشنبه منتقل کرده است؛ اما اعضای این گروه برای پیگیری وضعیت مدیران جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که در لیبی از سوی تروریست‌ها ربوده شده‌اند، با تعدادی از مسئولان در محل جمعیت هلال احمر جلسه خواهند داشت.



اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس دوشنبه میزبان عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند تا پاسخ‌های وی به پرسش‌های هفت نفر از نمایندگان مجلس را بشنوند. اعضای کمیسیون سپس به سازمان بهزیستی می‌روند تا با مسئولان این سازمان دیداری داشته باشند.



سه‌شنبه هفته جاری در کمیسیون اجتماعی مجلس، علاوه بر نشست هفتگی اعضای این کمیسیون، طرح‌های «تأسیس سازمان ملی استاندارد ایران»، «یک فوریتی تعیین تکلیف قراردادهای تأمین نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی» و « یک فوریتی رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و نحوه مجازات متخلفان» بررسی خواهند شد. همچنین عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران به کمیسیون می‌آید تا گزارش خود از  نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390 را به نمایندگان مجلس ارائه دهد. اعضای کمیسیون سپس نشستی با مسئولان سازمان دامپزشکی کشور در محل این سازمان خواهند داشت.



کمیسیون اقتصادی



دوشنبه 23 مرداد در کمیسیون اقتصادی مجلس علاوه بر نشست هفتگی اعضای آن، طرح اصلاح مواد 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز بررسی می‌شود. سه‌شنبه 24 مرداد نیز اعضای این کمیسیون ابتدا به ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور می‌پردازند و سپس در حضور مهدی غضنفری وزیر صنعت معدن و تجارت، الیاس نادران نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس سؤال خود را از وی مطرح خواهد کرد.



سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارای نیز در این کمیسیون پاسخ‌گوی سؤالات چهار نماینده مجلس خواهد بود.



کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی



دوشنبه 23 مرداد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ابتدا نشست هفتگی اعضا برگزار می‌شود و سپس کارگروه‌های تخصصی این کمیسیون تشکیل جلسه می‌دهند. کارگروه امنیت، طرح‌های «نظام جامع رسانه‌های همگانی»، «اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» و «نظام حقوقی آب‌های آزاد با حضور مسئولان ذی‌ربط» را سه‌شنبه 24 مرداد بررسی خواهد کرد. کارگروه امنیت نیز « طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان» و «لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیأت‌های انضباطی نیروهای مسلح» را بررسی می‌کند. کارگروه روابط خارجی ابتدا «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل‌های اول و دوم الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو» را بررسی می‌کند و سپس به تعیین و مطالعه راه‌کارهای مرتبط با شرح وظایف و امور محوله به کارگروه می‌پردازد. این کارگروه، سه‌شنبه 24 مرداد ماه نیز «مروری بر آخرین اخبار و تحولات» و «جمع‌بندی و بررسی طرح‌ها و لوایح مطروحه در کارگروه‌ها» را در دستور کار خود دارد.



کمیسیون انرژی



در کمیسیون انرژی دوشنبه 23 مرداد علاوه بر بررسی آخرین اخبار، بررسی اصلاح طرح یک فوریتی قانون مدیریت خدمات کشوری، جمع‌بندی نظرات کارگروه‌های تخصصی درخصوص مسائل مطروحه در کمیسیون و بررسی بهینه‌سازی انرژی (انرژی‌های نو) با حضور مسؤولان وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی در دستور کار اعضاست.



سه‌شنبه 24 مرداد نیز گزارش توانمندی‌ها و برنامه‌های وزارت نفت در حوزه گاز و پتروشیمی با حضور مسئولان آن وزارت‌خانه بررسی می‌شود و سپس در محل سازمان انرژی اتمی کشور با مسئولان این سازمان نشستی برگزار خواهند کرد.



کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات



دستور کار برنامه‌های کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در دوشنبه جاری، تبادل اطلاعات و اخبار، رسیدگی به طرح الحاق یک بند به ماده واحده قانون بودجه سال 1391 کل‌کشور و حضور در جلسه مشترک با اعضای هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است.



اعضای این کمیسیون سه‌شنبه هفته جاری را نیز جلسه خواهند داشت که به شرح زیر است:



تبادل اطلاعات و اخبار، رسیدگی به سوابق و صلاحیت کاندیداهای مستشاری معرفی شده توسط رئیس‌کل دیوان محاسبات، رسیدگی به طرح تجهیز و بازسازی ناوگان هوایی آشیانه جمهوری اسلامی و اصلاح بند (2-3) قانون بودجه سال 1391 کل کشور، رسیدگی به طرح تعیین تکلیف قراردادهای تأمین نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی، جلسه کارگروه‌های سه‌گانه کمیسیون برای انتخاب هیأت‌رئیسه و حضور در جلسه مشترک و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناوری مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری.



در این روز همچنین محمدصادق خلیلیان و مهدی غضنفری وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون حاضر می‌شوند تا گزارش مربوط به مشکلات فراروی بخش‌های مربوطه و اقدامات به‌عمل آمده در زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را ارائه دهند.



کمیسیون بهداشت و درمان



اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، جلسه دوشنبه هفته جاری خود را با موضوعات زیر برگزار می‌کنند:



استماع نظرات جمعی از پزشکان درخصوص طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع



بررسی طرح تأسیس سازمان ملی استاندارد ایران



لایحه ناظر بر اجرای معاهده منع گسترش، تولید، انباشت و به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی و انهدام آنها



موضوعات جلسه سه‌شنبه جاری نیز به شرح زیر است:



ارائه گزارش کارگروه‌های تخصصی درخصوص نقشه راه کمیسیون



بررسی اصلاح قانون نظام صنفی کشور



بررسی طرح خدمات‌رسانی به ایثارگران



ارائه گزارش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های جاری و آتی آن سازمان در مواجهه با چالش‌های زیست‌محیطی و اقدامات صورت گرفته درمورد مواد برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران



کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی



کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد که در آن، طرح‌های اصلاح قوانین نحوه معرفی، انتخاب و فعالیت ناظران و سامان‌دهی امور نظارتی مجلس شورای اسلامی، اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و  الحاق یک تبصره به ماده 5 قانون آیین‌نامه داخلی و نیز سایر موضوعات ارجاعی به کمیسیون بررسی خواهد شد.



کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور



کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور دوشنبه و سه‌شنبه جلسه برگزار خواهد کرد که در آنها، علاوه بر بررسی اخبار واصله، بررسی طرح‌های تأسیس سازمان ملی استاندارد ایران، اصلاح مواد 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده و مدیریت خدمات کشوری در دستور کار اعضای کمیسیون قرار دارد. همچنین بررسی کلیات طرح‌های امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها نیز سه‌شنبه در دستور کار قرار دارند. در این جلسه، کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت بررسی قانون انتخابات ریاست جمهوری با اعضای کمیسیون نشستی برگزار خواهند کرد.



اما مهم‌ترین رویداد جلسه سه‌شنبه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، حضور مصطفی محمدنجار وزیر کشور در جلسه کمیسیون است تا به سؤالات نه تن از نمایندگان مجلس پاسخ دهد.



کمیسیون صنایع و معادن



برنامه‌های زیر در دستور کار جلسات دوشنبه و سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن قرار دارند:



لایحه تعیین حریم حفاظتی- امنیتی اماکن وتأسیسات‌کشور



طرح اصلاح مواد 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده



ادامه بررسی لایحه قضازدایی و حذف برخی عناوین مجرمانه از قوانین



بررسی طرح تأسیس سازمان ملی استاندارد ایران



تدوین برنامه‌های کارگروه و پیگیری موارد مربوطه



همچنین در جلسه سه‌شنبه 24 مردادماه این کمیسیون، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت حاضر می‌شود تا علاوه بر ارائه گزارش خود در خصوص وضعیت صنعت و معدن کشور، به پرسش‌های نه تن از نمایندگان مجلس پاسخ دهد.



کمیسیون عمران



برنامه‌های این کمیسیون در دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری، به شرح زیر است:



بررسی طرح تأسیس سازمان ملی استاندارد ایران



ادامه بررسی لایحه تعیین حریم حفاظتی- امنیتی اماکن و تأسیسات کشور



بررسی لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث‌طبیعی



بررسی طرح تجهیز و بازسازی ناوگان هوایی آشیانه جمهوری اسلامی ایران و اصلاح بندهایی از قانون بودجه سال 1391 کل کشور



بررسی طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران



بررسی طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور



ادامه بررسی طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها



کارگروه بررسی طرح جامع کاداستر کشور



بازدید اعضای محترم کمیسیون عمران از پروژه‌های مصلی حضرت امام خمینی (ره) تهران و مرکز همایش‌های بین‌المللی تهران



کمیسیون فرهنگی



کمیسیون فرهنگی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه جاری تنها به بررسی طرح اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت و کارگروه گردشگری، هنر و رسانه این کمیسیون نیز تشکیل جلسه می‌دهد.



کمیسیون قضایی و حقوقی



کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به بررسی لوایح زیر خواهد پرداخت:



ممنوعیت خلع ید و قلع و قمع ورزشگاه‌ها



مجازات‌های جایگزین زندان



معاهده استرداد مجرمان بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان



انتقال موردی محکومان به حبس



آیین دادرسی کیفری (اعاده شده از شورای نگهبان)



الحاق یک تبصره به ماده 10 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (اعاده شده از شورای نگهبان)



کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی



اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دوشنبه و سه‌شنبه جاری به طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور رسیدگی می‌کنند و سپس به سازمان حفاظت محیط زیست می‌روند تا با محمدجواد محمدزاده معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر مدیران این سازمان نشستی برگزار کنند.



کمیسیون اصل نودم قانون اساسی



کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، دوشنبه و سه‌شنبه جاری علاوه بر تشکیل جلسه اعضای ثابت کمیسیون برای بررسی و رسیدگی به شکایات واصله به کمیته‌ها و پرونده‌های مطروحه، برای رسیدگی به موضوعات زیر نیز جلسه عمومی برگزار خواهد کرد:



تصویب آیین‌نامه داخلی کمیسیون



آشنایی اعضاء با پرونده‌ها و شکایت‌های واصله به کمیته‌های مختلف کمیسیون



جلسه با جمعی از مسئولان درخصوص پرونده کلاسه 71296



نشست با رئیس، معاونان و دادستان دیوان محاسبات کشور پیرامون راه‌های تعامل و همکاری کمیسیون و دیوان



کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی



این کمیسیون تنها سه‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهد که دو موضوع زیر در دستور کار اعضای آن است:



ادامه بحث پیرامون خط مشی آینده و نهایی کردن شرح وظایف کمیسیون براساس طرح تأسیس کمیسیون ویژه



طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران



کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی



اعضای کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی دوشنبه 23 مرداد تشکیل جلسه خواهند داد تا درباره رسیدگی به طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی بحث و گفت‌وگو کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 80806
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار