خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/20 - 12:31
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نکونام در نشست خبری -3

سیستم اداری تمام نیازمندی‌های جامعه را برآورده نمی‌کند

**رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، سیستم اداری کشور را سیستمی ناسالم دانست و تاکید کرد: این سیستم، سیستمی نیست که بتواند تمام نیازمندی‌های جامعه را به طور سالم برآورده کند.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "محمد ابراهیم نکونام" در ادامه نشست خبری امروز خود،‌ با بیان این که کمیسیون اصل 90 کمیسیونی نظارتی است که می‌تواند بر قوای سه‌گانه نظارت داشته باشد، گفت: کمیسیون مکلف است که به تمامی شکایت‌های مردم درخصوص قوای مجریه و قضاییه و همچنین خود مجلس رسیدگی کند.

رییس کمیسیون اصل 90، ادامه داد: بسیاری که بررسی ها و فعالیت های این کمیسیون درخصوص رسیدگی به شکایتها از تریبون مجلس اعلام شده و در برخی موارد که ابهامی وجود داشت به دستگاه قضایی ارجاع شده است.

وی نظارت در کشور را با مشکلاتی مواجه دانست و تاکید کرد: نظارت در کشور ما برخلاف استقلال قوا که بر کار هم نظارت دارند، بیشتر نظارت‌ها، نظارت‌های استفتایی است و به طور مستقیم نمی‌توانند نظارت کنند وباید به دستگاه دیگر ارجاع دهند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس، افزود: سازمان بازرسی کل کشور، قوه ناظر بر اجرای قوانین مربوط به قوه قضاییه است که تنها در حد پیشنهاد می‌تواند در این دستگاه ورود پیدا کند و البته آنها هم مکلف به پذیرش آن هستند.

نکونام معتقد است که ما باید سطح و بینش نظارتی خود را از نظارت استفتایی به استصوابی ببریم و افزود: ما در بازرسی و نظارت میدانی که داشتیم به تخلف فردی فاسد دسترسی پیدا کردیم که می‌تواند منجر به اخراجش شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه سلامت نظام اداری در کشور برخلاف تلاش های زیادی که صورت گرفته است، ناسالم است و سیستمی نیست که بتواند تمام نیازمندی‌های جامعه را سالم برآورده کند.

نکونام با اظهار این مطلب که کمیسیون اصل 90 جلسه های زیادی را در این رابطه برگزار کرده است، افزود: ما با معاونان رئیس جمهوری و با تاکید بر تضمین سلامت نظام اداری، این جلسه‌ها را برگزار کردیم، البته در کمیسیون نیز به مواردی برخورد کردیم که برخی قابل پیشگیری و برخی هم دارای اثربخشی های بیّن و فاحشی بود.

رئیس کمیسیون اصل 90، همچنین بیشتر همکاری‌های کمیسیون متبوعش را با دیوان محاسبات عنوان کرد و افزود: ما با سازمان بازرسی کل کشور وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها و البته سازمان هایی که نوعی با بحث نظارت در ارتباط هستند، همکاری داریم.

وی با بیان اینکه اخیرا دیوان عدالت اداری از افزایش شکایت‌ها از دستگاه‌های اداری به دیوان اظهار نگرانی و گلایه کرده اند، این افزایش شکایت‌ها را دغدغه ای بزرگ دانست و تصریح کرد: دولتمردان باید حساسیت بیشتری در جهت روند صحیح و راه اندازی کار مردم بر اساس قوانین داشته باشند، در واقع خوشحالی ما زمانی است که آمار شکایتها از قوه مجریه کم باشد.

ادامه دارد

  • کد خبر : 35412
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار