خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/09/25 - 10:10
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده رشت:

سوء‌مدیریت، ریشه مشکلات گیلان

**استان گیلان و به خصوص شهرستان رشت به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو است و بنابر گفته نماینده این حوزه مشکلات ساختاری و سوء‌مدیریت پایه‌گذار این مشکلات و دغدغه‌های اصلی شهر هستند.

"سیدعلی آقازاده" نماینده مردم رشت به روزنامه گلچین گیلان می‌گوید: اگرچه کمبود اعتبار هم بخشی از مشکلات پروژه‌های این شهرستان است اما ریشه اصلی معضلات در ضعف مدیریت است.

جناب آقازاده در حال‌حاضر اصلی‌ترین مشکل و نگرانی مردم شهرستان رشت چه مواردی است و چه اقداماتی به منظور رفع آن صورت گرفته است؟

عمده مشکلات شهرستان رشت و استان گیلان بحث مشکلات ساختاری است که تمام بخش‌ها را متأثر کرده و همین مشکلات زیرساختی موجب شده تا برنامه‌های خوبی که دولت تاکنون درصدد اجرای آن بوده با مشکل روبه‌رو شوند. در حال‌حاضر این استان از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است اما اگرچه از نظر راهسازی، آب شرب، آسفالت، بهداشت و خدمات عمومی اقدامات خوبی انجام شده است و به عبارتی کار عمرانی به خوبی انجام شده و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی مثال‌زدنی است اما همچنان مشکل ساختاری وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت استان گیلان خصوصاً رشت این مشکل را دارد چرا که این استان در پیک سفر به خاطر حجم بالای مسافری که به آن مراجعه می‌کنند این مشکلات را به خوبی لمس می‌کند. تا سال گذشته مشکل کشاورزان معضل اصلی بود اما امسال دامداران نیز دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند که آن هم به خاطر خشکسالی است و علاوه بر آن آسیب  جنگل و بخش کشاورزی است که افت محصولات این بخش را به همراه داشت و دامداران و دامپروری را نیز دچار معضل کرده است...

مشکلات کشاورزی منطقه و فروش محصولات آن تا چه حد مرتفع شده است؟

بحث برنج و کشاورزی این محصول به دلیل خشکسالی و آفتی که گریبانگیر این بخش از اقتصاد شد آن را دچار معضل کرد. الان ما با مشکل بازرگانی  برنج هم روبه‌رو هستیم چرا که قیمت فروش برنج با افت روبه‌رو شده و معضلی برای کشاورزان است.

  جناب آقازاده اقداماتی که در زمینه پروژه‌های راه و طرح‌های عمرانی شکل گرفت به کجا رسید؟

هم‌اکنون بخش‌ روستایی استان با مشکل آب شرب، گاز و جاده و آسفالت روبه‌رو است که تمام این موارد مردم را رنج می‌دهد و موجب شده که میزان مهاجرت‌ها افزایش یابد و تمام این مشکلات به دلیل به ثمر نشستن این پروژه‌ها و طرح‌هاست و همچنین بحث زیرساختی که پیرامون این طرح وجود دارد چرا که در حال‌حاضر که حدود 40 تا 50درصد روستاها با مشکل راه و جاده و آسفالت دست و پنجه نرم می‌کنند.

 الان مشکلات زیست‌محیطی در این منطقه یک فاجعه است چرا که در زمینه تأمین آب و توسعه شبکه فاضلاب نتوانستیم متناسب با جمعیت پروژه‌ها و طرح‌ها را به نتیجه برسانیم و به واسطه این نارسایی‌ها محیط‌زیست و جنگل‌ها نیز دچار معضل شده اند و در یک جمله می‌توان گفت که سوء‌مدیریت و ضعف‌ها این مشکلات را به وجود آورده است. برخی از پروژه‌ها مانند پروژه رشت - قزوین هنوز هیچ کاری برای آن نشده و گردنه آن یکی از گردنه‌های حادثه‌خیز و پرخطر است و علی‌رغم پیگیری نمایندگان مشکلات آن همچنان پابرجاست.

البته در کنار تمام این مشکلات باید به بحث گرانی مقطعی که در حوزه انتخابیه ایجاد می‌شود اشاره کرد چرا که باید دولت در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد و به گونه‌ای عمل کند که برخی گرانی‌های مقطعی به وجود نیاید و این تنها با نظارت دولت عملیاتی خواهد شد.

به نظر شما با وجود این مشکلاتی که اشاره کردید چه باید کرد؟

با این حجم مشکل باید به خدا پناه برد اما به طور کلی اگر حمایت‌های لازم از سوی دولت و متولیان امر صورت گیرد و کمبود اعتبار پروژه‌ها تأمین شود تا حدودی می‌توان امیدوار بود اما بحث اصلی در تمام مشکلات یاد شده سوء‌مدیریت و ضعف آن است.

جناب آقازاده شمارش معکوس طرح هدفمندکردن یارانه‌ها چند صباحی است که شروع شده، به نظر شما صنعت بیمه به عنوان یکی از محورهای پیرامون طرح تحول اقتصادی چه کمکی می‌تواند به تحقق اهداف قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بکند؟

در این زمینه تدابیر لازم از سوی دولت اندیشیده شده، بدین معنا که هم بیمه تقویت شود و هم تسهیلات لازم در این مورد ارائه گردد و در کنار این‌ها اگر یک نظارت خوب وجود داشته باشد و برنامه‌ریزی مناسب برای ورود بیمه فراهم شود هم اهداف مدنظر هدفمندکردن یارانه‌ها محقق می‌شود و هم مشکلات پیرامون بخش تولید حل خواهد شد، به شرط آنکه در  کنار تمام این اقدامات حمایت از تولید صورت گیرد و در اینجاست که اگر صنعت و یا بخش تولید با بحران روبه‌رو شوند، بیمه می‌تواند به کمک صنعت بیاید اما همه این فعالیت‌ها نظارت دقیق و مناسب می‌خواهد.

ارزیابی شما از وضعیت بیمه کشور چیست؟

این صنعت هنوز جا نیفتاده و هنوز نتوانستیم عرصه‌های بیمه تأمین اجتماعی را ساماندهـی کنیم و اگر بتوان نظارت مستقیمی بر تولید، توزیع و قیمت داشته باشیم و با قانونمندسازی عرصه بازرگانی در بخش خرد و کلان می‌توان به نقاط خوبی رسید. در حال حاضر در عرصه بازرگانی هنوز از بیمه فرار می‌کنند و به عبارتی رویکرد فرار از بیمه به مثابه یک سنت غلط در کشور جا افتاده است چرا که به واسطه سیستم نظارتی که داریم و ضعف موجود در آن نتوانسته‌ایم رابطه خوبی میان بیمه و بیمه‌گذار ایجاد کنیم.

  • کد خبر : 33619
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار