خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/04 - 10:19
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
بهمن محمدیاری:

سد شفارود کلنگ‌زنی می‌شود

**"بهمن محمدیاری"نماینده مردم تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین پروژه‌های عمرانی و آخرین پیگیری‌های وی در حوزه انتخابیه‌اش با هفته‌نامه گلچین گفت‌وگو کرده که متن آن چنین است:

با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات منطقه شما مشکل بی‌آبی با وجود بارندگی‌های زیاد در این استان است، در این خصوص چه کاری انجام گرفته است؟

عملیات اجرایی سد شفارود به دستور وزیر، قبل از ماه رمضان اجرایی می‌شود. این پروژه بعد از جذب فاینانس از بانک‌های خارجی به مبلغ 110 میلیارد تومان و به عاملیت بانک تجارت، با 10 درصد سرمایه خارجی و 15 درصد سرمایه‌گذاری دولت باید شروع به کار می‌کرد که در این خصوص پس از پیگیری‌های نمایندگان استان گیلان، وزیر نیرو پرداخت 15 درصد را تأمین می‌کند که در روزهای اخیر 10 میلیارد تومان از این مبلغ به حساب بانک تجارت ریخته شده است که با دستور اخیر وزیر برای گشایش ال‌سی مشکل مالی پروژه مرتفع خواهد شد.

از سایر پیگیری‌هایتان در حوزه نیرو چه خبری دارید؟

یکی از مشکلات، کمبود ولتاژ برق در منطقه تالش و ماسال به خصوص در مناطق روستایی است که در این خصوص طبق پیگیری‌هایی که صورت دادیم قرار شده یک میلیارد تومان برای تقویت فشار برق استان هزینه شود. همچنین در خصوص حفر چاه‌های عمیق نیز با مشکل مواجه بودیم که در این خصوص هم وزیر دستور عملی برای حفر چاه در منطقه را صادر کرده‌اند.

در حوزه گردشگری چه پیگیری‌هایی داشتید؟

منطقه لیسار در استان گیلان یکی از مناطق نمونه گردشگری است که موافقت سازمان محیط زیست را برای تأسیس یک راه در این منطقه جلب کردیم. همچنین طرح ایجاد یک پارک جنگلی در منطقه را داشتیم که مجری آن شهرداری است. در این خصوص نیز طی جلسات اخیر، موافقت‌های لازم را از سازمان محیط زیست اخذ کردیم. همچنین طی جلساتی که در روز‌های اخیر با مدیرکل سازمان گردشگری جلسه‌ای داشتیم که قرار شد 15 کمپ در پارک ساحلی 15هکتاری شهر ماسال تأسیس گردد. در این خصوص مکان‌یابی لازم انجام شده و پیمانکار هم انتخاب شده است.

در حال حاضر وضعیت راه‌ها در حوزه انتخابی شما چگونه است؟

برای پیگیری وضعیت راه‌های روستایی اخیراً جلسه‌ای با معاونت راه‌های روستایی برای تأمین منابع آن از محل منابع ملی داشتم که البته تاکنون دو و نیم میلیارد تومان از 3 میلیارد تومانی که در منطقه در نظر گرفته شده بود اختصاص یافته است. همچنین در مورد راه روستایی ماسال به گیلوان پروژه‌ای در دست اجراست و پیمانکار مشغول به کار است.

در خصوص اشتغال مردم منطقه آخرین پیگیری‌هایتان چه بوده است؟

از وزیر آموزش و پرورش دستور گرفتیم که سهمیه نیرو‌های بومی در هر منطقه برای استخدام مشخص شده و اولویت بر این اساس باشد. همچنین یک نیروگاه سیکل ترکیبی نیز در ناحیه آماده واگذاری است که اخیراً آزمونی برای استخدام نیرو برگزار کرد که در مورد آن تأکید کردیم که اولویت با نیرو‌های بومی باشد. به طور کلی در حال حاضر بیش از هزار نفر نیروی کار شرکتی در استان گیلان مشغول به کارند که در خصوص این قضیه نیز جلسه‌ای با وزیر کار داشتم تا وضعیت قرارداد‌های این افراد معلوم شده و به استخدام رسمی دربیایند.

وضعیت گازرسانی را در حوزه انتخابی خودتان چطور ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت گازرسانی نسبتاً رضایت‌بخش است. در حال حاضر حدود 20 روستا در دست اقدام هستند و طی جلساتی که اخیراً با شرکت گاز داشتیم قرار شد 22 روستای دیگر هم در دستور کار قرار گیرد. به طور متوسط 75درصد خانوارهای رضوانشهر، 40 درصد تالش و حدود 45 درصد از خانوار‌های ماسال از گاز بهره‌مند هستند. متوسط کل استان گیلان نیز 45 درصد است.

در خصوص انتقال دفاتر شرکت‌های دولتی به شهرستان‌ها، تأکید نمایندگان بر روی کدام سازمان‌ها  یا شرکتها برای انتقال به این استان است؟

بیشترین تأکید ما روی شرکت دخانیات است. درصد بالایی از تولیدات این شرکت مربوط به این منطقه است و گیلان در کشت توتون رتبه اول را در کشور دارد. با توجه به این موضوع و امکاناتی که در استان وجود دارد و هماهنگی و درخواست استاندار، طی جلساتی خواستار انتقال دفاتر این سازمان به استان گیلان شدیم. در مورد برخی صنایع دیگر که در استان فعال هستند نیز تأکید‌هایی برای انتقال دفاتر دولتی مربوط به این صنایع به گیلان داشته‌ایم.

ارزیابی شما از نحوه اجرایی شدن مصوبات استانی در حوزه انتخابی‌تان چیست؟

می‌توان گفت برخی از دستگاه‌ها مثل وزارت بهداشت توفیق داشته‌اند به طوری که کار ساخت بیمارستان ماسال تمام شده است، بیمارستان تالش در دست ساخت است و در رضوانشهر نیز به ساخت یک بیمارستان ردیف بودجه‌ای اختصاص گرفته است؛ اما در بخش‌های دیگر مصوبات مربوط مثل آب‌رسانی به خصوص به شرق دور استان، ساخت استادیوم ورزشی منطقه، ساخت راه کلیدبر- ماسال- پونل و یا ساخت شهرک صنعتی ماسال ویک سری پروژه‌های مهم دیگر که جزو مصوبات استانی بوده، بلاتکلیف مانده‌اند.

آخرین بازدیدی که از پروژه‌های منطقه داشته‌اید مربوط به کدام است؟

بازدیدی از کنارگذر 11 کیلومتری اسالم داشتم که در محور تونل تالش قرار دارد و برای ساخت کنارگذر دیناچال هم قرار شده در دولت به آن بودجه اختصاص پیدا کند.

مشکلات کشاورزان در حوزه انتخابی شما چیست؟

مهم‌ترین مشکل کشاورزان ما واردات بی‌رویه است که با توجه به اینکه فصل برداشت نزدیک است، به همراه هیأت نمایندگان استان جلسه‌ای با وزیر بازرگانی داشتیم تا موجبات کاهش قیمت محصول جدیدی که وارد بازار می‌شود را فراهم نکند.

  • کد خبر : 23212
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار