خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/09 - 17:04
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
ستار هدایتخواه یادآور شد:

ستادهای غیرفعال اوقات فراغت؛ فرصت​های از دست رفته

**نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به جمعیت زیاد جوانان در کشور و تأثیرگذاری این قشر، ستادهایی برای ساماندهی اوقات فراغت جوانان در سطح ملی و استانی حضور دارند اما متأسفانه به دلیل این که این ستادها در استان‌ها فعال نیستند و دستگاه‌های ذی‌ربط در طراحی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، مرزبندی و خلاقیت‌های لازم را ندارند، این قشر مهم جامعه، برای شرکت در این‌گونه برنامه‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

"ستار هدایت‌خواه" در گفتگو با نشریه امید مردم افزود: به دلیل این که محتوای آموزشی برنامه‌های اوقات فراغت در سطح خاصی تنظیم شده است، متأسفانه شاهد آن هستیم که جوانانی که در این برنامه‌ها شرکت ‌می‌کنند، سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند که در سال آینده، باید این برنامه‌ها را از کجا ادامه دهند.

وی افزود:در برخی از مواردی که شاهد آن هستیم، بعضی از این برنامه‌ها مرزبندی شده، ولی متأسفانه هنوز فراگیر نشده‌اند. این عدم فراگیری را نیز می‌توان به دو دلیل دانست؛ دلیل اول این است که بعضی نهادها، خودشان به تنهایی قصد ادامه کار را دارند و با سایر نهادها و سازمان‌ها همکاری نمی‌کنند، و دلیل دوم این که این نهادها، فقط به دنبال ارائه گزارش و بالا بردن آمار کاری خود هستند و در کمال تأسف، هنوز روحیه انجام کار به وسیله تشکل‌های غیردولتی در میان مسئولان کشور نهادینه نشده است.

هدایتخواه با بیان این که برخی مواقع، برنامه‌ریزی‌های غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان، متناسب با نیاز این قشر تدوین نشده است، اظهار داشت: این برنامه‌ها جذابیت و تنوع لازم را ندارند و حتی گاهی این برنامه‌ها حالت تکراری و کسل‌کننده نیز به خود می‌گیرند. در این میان، آنچه ضروری به نظر می رسد، این است که باید نگاه مسئولان و مدیران کشور، نسبت به اوقات فراغت تغییر کند و وقت بیکاری جوانان صرفاً به زمان سرگرمی آنها تبدیل نشود، چرا که اوقات فراغت، به یک معنا فرصتی برای رشد جوانان است.

نماینده بویراحمد و دنا خاطرنشان کرد: بر ما واجب است که شرایط روانی جوانان را در برنامه‌های اوقات فراغت ملاک قرار دهیم و یک تغییر و تنوع در برنامه اوقات فراغت جوانان کشور به وجود آوریم. ناگفته آشکار است که اگر قرار باشد دانش‌آموزی که 9 ماه، در مدرسه بوده، به بهانه اوقات فراغت باز به همان فضا برگردد، در این فضای تکراری، جذابیت لازم برای او وجود نخواهد داشت، پس باید فضای برگزاری اوقات فراغت را تغییر دهیم؛ از سوی دیگر، باید شیوه ارائه مطالب به جوانان نیز تغییر کند و با توجه به نیازهای جوانان و ابعاد مختلف وجودی آنان، تنوع در مطالب و برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت صورت گیرد.

وی افزود: باید اصل نگاه مسئولان کشور، زمان برگزاری این برنامه‌ها، شیوه‌های ارائه مطالب به جوانان که مخاطب این برنامه‌ها هستند، و تنوع برنامه‌ها، مورد تجدید‌نظر جدی قرار گیرد.  اگر جوانان نفس خود را به کاری که مصلحت و خیر آنها در آن است، مشغول کنند و سرگرم امور ارزشمند شوند، به انحراف کشیده نمی‌شوند؛ به دلیل این که تمام انحرافات آدمی، در زمان بیکاری و تنهایی رخ می‌دهد، بنابراین باید برای جوانان بستری مناسب و در خور شأن آنان آماده شود، تا آنها دچار انحراف نشوند و وقت گرانبها و ارزشمند خود را بیهوده نگذرانند. بهتر است که با ایجاد جذابیت و تنوع در برنامه‌های اوقات فراغت، جوانان را به استفاده از این برنامه‌ها تشویق کنیم. جوانانی که به هر دلیلی انگیزه حضور در برنامه‌ها را ندارند نیز می‌توانند از طریق مراکز تفریحی و فرهنگی، به پر کردن اوقات فراغت خود بپردازند، البته به شرط این که محتوای برنامه‌های این مراکز، مناسب و مطلوب باشد.

این نماینده مجلس در پایان با بیان این مطلب که جوانان در فصل گرم تابستان انگیزه بیشتری برای پر کردن اوقات فراغت خود دارند، افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها توسط متولیان و معلمان در این فصل متراکم‌تر و جذاب‌تر شود تا جوانان به سمت این مراکز کشیده شوند.

  • کد خبر : 23642
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار