خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/19 - 08:12
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمدقیوم ‌دهقانی خواستار شد:

ساماندهی رودخانه‌ها، آب‌شرب بهداشتی و توجه به میراث فرهنگی

**سرکشی به حوزه انتخابیه‌ای که وسعتش از پایتخت کشور بیشتر باشد کار ساده‌ای نیست. «ایرانشهر» با 30 هزار و 230 کیلومتر مربع وسعت، به خودی خود از تهران و توابعش با 18 هزار و 814 کیلومتر مربع تنها یکی از شهرهایی است که به عنوان حوزه انتخابیه «محمد قیوم‌دهقانی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی شناحته می‌شود.

وی، نماینده مردم شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز و دلگان و همچنین بخش‌های لاشار، فنوج، نبت و آشار در سیستان‌وبلوچستان است. تنها در شهرستان ایرانشهر 215 هزار و 981 نفر جمعیت حضور دارد. سرکشی به چنین حوزه انتخابیه‌ای قطعاً کاری نیست که حتی در یک هفته بتوان آن‌را انجام داد در حالی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طور معمول یک هفته در ازای 3 هفته حضور در مجلس فرصت بازدید از حوزه انتخابیه و ارتباط با مردم و بررسی مشکلات آنان دارند. در هفته نخست مرداد این نماینده از نقاط مختلف حوزه انتخابیه خود بازدید داشت و پای درددل مردم و نیازهای آنان نشست. نشریه مندیل گزارش مختصری را از این سرکشی و مسائلی که مردم با او مطرح کردند، منتشر کرده که در پی می آید:

مردمان دامن منتظر ساماندهی رودخانه دامن

همزمان با میلاد حضرت ولی‌عصر(عج) محمد قیوم‌دهقانی به ملاقات مردم دامن در شمال شهرستان ایرانشهر رفت. این منطقه به سبب جریان رودخانه دامن فرصتی طلایی دارد و از کشاورزی خوبی به ویژه در کاشت و برداشت خرما برخوردار است.

مردم دامن دراین بازدید خواستار ساماندهی رودخانه دامن شدند. در این دیدار نمایندگانی از روستاهای مختلف با ارائه گزارش به نماینده ایرانشهر تأکید کردند که رودخانه نیازمند سیل‌بند و احداث سدهای تنظیمی و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری است و بر اثر سیل‌های فصلی، برخی روستاهایی که در جوار رودخانه بوده‌اند به طور کلی تخریب و مردم آن مجبور به مهاجرت شده‌اند.

روحانی دهستان دامن نیز با نشان دادن نقاط مختلفی از محل رودخانه که بر اثر سیلاب‌های فصلی موجب تغییر مسیر رودخانه و همچنین تخریب زمین‌های کشاورزی شد، تأکید کرد: در زمستان و زمان پرآبی رودخانه عملاً ارتباط دو سوی رودخانه قطع می‌شود. پلی که با تلاش نماینده قرار است احداث شود هنوز تمام نشده ضمن آن‌که پایه پل در محلی نامناسب تعبیه شده و احتمال آن وجود دارد که در زمان وقوع سیل نتواند مقاومت کند.

مردم این خطه به نماینده ایرانشهر، سرباز و دلگان و بخش‌های بمپور، لاشار، نبت و فنوج تأکید کردند کارشناسان وزارت راه‌وترابری در زمان سیل این رودخانه را ندیده و تجربه نکرده‌اند و به همین دلیل جایی را برای پایه پل در نظر گرفته‌اند که در زمان وقوع سیل نمی‌تواند پاسخگو باشد.

بمپور باید شهرستان می‌شد

در بازدید دیگر محمد قیوم‌دهقانی از بخش بمپور او بار دیگر تقاضای مردم این شهر را شنید که از مدت‌ها قبل در انتظار تبدیل بخش خود به شهرستان بوده‌اند، اما با کمال تعجب شاهد تبدیل بخش دلگان به شهرستان شده‌اند.معتمدین بمپور و مسئولان مختلف با ارائه دلایلی بر این موضوع تأکید می‌کردند که امکان تبدیل شدن بمپور به شهرستان بسیار بیش از موقعیت دلگان بوده است. با این حال این بخش با توجه به سابقه داشتن شهرداری از 3 دهه قبل و پتانسیل‌های اداری و تجاری که دارد می‌تواند به شهرستان تبدیل شود.

مردم و معتمدین بمپور همچنین خواستار لایروبی سد بمپور و رودخانه آن و توجه بیشتر به قلعه بمپور به عنوان اثری هم‌عصر با ارگ بم شدند که با وجود داشتن مصوبه سفر هیأت دولت هنوز هیچ اعتباری برای ترمیم و بازسازی دریافت نکرده است.

فقدان آب بهداشتی

بازدید این نماینده مجلس شورای اسلامی در هفته نخست مردادماه با ملاقات روستاییان بخش جلگه و دلگان ادامه یافت و سپس در روزی دیگر در محور ایرانشهر- سرباز جریان گرفت.

«محمد قیوم‌دهقانی» در جمع مردم کلات سرباز حاضر شد و سخنان آنان را درباره مشکلات مختلف خود شنید. عده‌ بسیاری از مردم کلات سرباز از نبود مرکز بهداشتی درمانی فعال در این شهرستان گله‌مند بودند و خواستار تقویت بهداری و داروخانه این نقطه از سیستان‌وبلوچستان شدند.

یکی از ساکنان کلات سرباز با اشاره به مرگ زن جوانی در چند هفته اخیر اشاره کرد و خطاب به نماینده گفت: این زن باردار بود و چون آمبولانس در کلات سرباز برای انتقال او نداشتیم بر اثر درد زایمان جان سپرد.

عده بسیاری از مردم کلات سرباز و روستاهای اطراف آن نیز با گله‌مندی از نبود آب شرب و فقدان لوله‌کشی آب خواستار توجه مسئولان به این موضوع و پیگیری خواسته آنان توسط نماینده خود در مجلس شدند.

در این ملاقات همچنین اعضای شورای شهر کلات سرباز با دهقانی نماینده مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

عده‌ای از مردم روستای متیگان، روستای کجدر، روستای دنداروک، روستای اسپیدکی، روستای سرداب، روستای بختک،‌ روستاط نوط، روستای مینان و... نیز ضمن حضور در جمع نماینده و همراهانش خواستار توجه به نبود جاده دسترسی، فقدان حضور پزشک، نبود امکانات آموزشی و بهداشتی مناسب بودند.

بازدید از منطقه حفاظت شده گاندو

یکی از جاذبه‌های منحصر به‌فرد جهان و ایران در حوزه انتخابیه «محمد قیوم‌دهقانی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی یا گاندو در رودخانه سرباز و پیشین زندگی می‌کند و از این نظر منحصر به‌فرد است. این جانور که البته بر اثر خشکسالی‌های اخیر در معرض تهدید انقراض قرار دارد فرصتی برای منطقه و ایران به حساب می‌آید زیرا علاقه‌مندان به محیط‌زیست و طبیعت‌گردان علاقه‌مند به دیدن این خزنده و آشنایی با روش زندگی او هستند. البته مردم منطقه احترام خاصی برای جانوران به ویژه این تمساح پوزه‌کوتاه قائلند و امیدوارند مسئولان با توجه بیشتر به این ویژگی فرصتی برای رونق اقتصادی این خطه به وجود ‌آورند. محمد قیوم‌دهقانی همچنین از پیشین و محل یادمان شهدای این خطه بازدید کرد و سپس از بازارچه مرزی پیشین نیز بازدیدی به عمل آورد.

آشار نیازمند لوله‌کشی آب آشامیدنی

مردم آشار از شهرستان سرباز نیز در ملاقات با محمد قیوم‌دهقانی از نوسانات برق و نبود آب آشامیدنی اظهار گله‌مندی کردند.

معتمدین آشار و برخی مسئولان محلی با اشاره به وجود سد آشار و دریاچه پرآب آن به نبود آب شرب بهداشتی در این نقطه از سیستان و بلوچستان اشاره کردند و خواستار پیگیری نماینده خود از مسئولان عالی‌رتبه برای رفع آن شدند. محمد قیوم‌دهقانی نیز در این‌باره توضیح داد که منطقه نیازمند افزایش تعداد ترانس‌های برق برای تقویت شبکه است که این موضوع از طریق ارتباط با وزارت نیرو در حال پیگیری است.

میراث فرهنگی در بلوچستان مهجور مانده است

در این ملاقات‌ها مردم منطقه و حوزه انتخابیه «محمد قیوم‌دهقانی» به موضوع عدم توجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اشاره کردند و خواستار پیگیری نماینده در این‌باره شدند. به گفته مردم و اعضای شورای شهر استان ایرانشهر، تاکنون اعتبار و بودجه مناسبی به میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این منطقه داده نشده است. اکثر بخش‌های قابل توجه و نقاط قابل گمانه‌زنی و حتی دارای ارزش تاریخی هنوز مورد مطالعه باستان‌شناسی قرار نگرفته است.

این منطقه دارای قلعه‌های متعدد تاریخی بوده که هیچ‌کدام برخلاف ثبت در ردیف آثار ملی اعتباری برای مرمت و بازسازی ندارد و به طور مرتب در حال تخریب و ویرانی قرار دارند.

  • کد خبر : 24488
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار