خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/30 - 16:08
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
در دیدار اعضاى کمیسیون اجتماعى با نماینده ولی فقیه در استان اردبیل

ریشه مشکلات کشور در حوزه فرهنگ است

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اظهار داشت: همه همت خود را باید در تربیت نسل فاخر، متفکر و با ایده های بزرگ بگذاریم، چرا که بسیاری از مشکلات ریشه در مسائل فرهنگی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (جمعه 30 اردیبهشت) با حضور در مصلی شهر اردبیل با آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان دیدار و گفت وگو کردند.



نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در این دیدار گفت: هیچ کشوری به اندازه کشور ما در معرض دشمنی و فشار همه جانبه قرار ندارد و ملت ما در حال تحمل یک جنگ شدید روحی و روانی و مورد تهدید شدیدترین تحریم ها و بی سابقه ترین فشارها در دنیا هستند و در حالی که سرعت تحولات در دنیا به حدی است که کشورها با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت هستند، ما متحمل فشارها و سختی های بسیاری از جانب اشقیا و سفاکان عالم هستیم، و مبادا در این جنگ دچار روزمرگی و غفلت شویم.



وی افزود: بزرگترین همت نمایندگان این باشد که بار را از دوش دولت ها کاهش دهد، چرا که ما بن بست های زیادی در پیش داریم و لازم است با خلاقیت، ابتکار و استفاده از تجربیات دنیا از این بن بست ها عبور کنیم و نوعی احساس جمعی در کارها و امور ایجاد کنیم.



آیت الله عاملی با بیان اینکه از هم اکنون باید بن بست ها و بحران های آینده را شناسایی کنیم، تاکید کرد: تعریف منافع جمعی به جای فردیت در مدارس، جامعه و بخش های مختلف و بهره گیری از تجربیات درست دنیا و علم روز، لازمه مقابله با بحران های پیش رو است.



امام جمعه اردبیل با انتقاد از عدم توزیع عادلانه منابع عایدی مالیات بر ارزش افزوده گفت: لازم است در توزیع این اعتبارات بازنگری شود و به نحوی به جای توزیع استانی این اعتبارات که باعث بهره مندی استان های برخوردار و تضعیف استان های کمتر برخوردار شده، این منابع به صورت ملی بین همه پخش شود. همچنین درخصوص بحث حاشیه نشینی نیز باید الگو و برنامه ای جامع بااستفاده از تجربیات مختلف تدوین کرد و مشوق هایی برای انبوه سازان قرار داد تا آنها در این بخش های شهر ورود کرده و چهره نازیبای حاشیه نشینی را اصلاح کنند.



نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تاکید بر توجه ویژه به فرهنگ تصریح کرد: حاکمیت اگر اقتدار نداشته باشد تضعیف می شود و اقتدار از طریق فرهنگ ایجاد می شود و فرهنگ ریل اقتصاد، سیاست و بسیاری از مسائل است و ریشه بسیاری از مشکلات در فرهنگ است.



وی تصریح کرد: باید به آموزش و پرورش بازگشت و به آن توجه کرد و نسل فاخر و با فکر و ایده های بزرگ تربیت کرد و همه دست به دست هم دهیم و مسئله فرهنگ را به صورت ریشه ای سامان دهیم.



آیت الله عاملی در پایان خاطرنشان کرد: زمان نکته ای مهم است و چیزی که دنیا برای آن ارزش قائل است، همین زمان است و زمان محور رقابت کشورها با یکدیگر است، به نحوی که کشورهای پیشرفته منتظر غفلت کشوری دیگر حتی برای یک دقیقه هستند تا در علم و تکنولوژی از یکدیگر عبور کنند، اما ما نسبت به این موضوع بی توجهیم و زمان نمایندگی نیز زمانی مهم و گران و ارزشمند است.



به گزارش خبرنگار خانه ملت، در ابتدای این جلسه ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن ارائه گزارشی از اهداف سفر به استان اردبیل گفت: در این سفر اعضای کمیسیون اجتماعی با صنعتگران و صاحبان صنایع مختلف دیدار و از زبان آنها نتیجه تصمیمات دولت و قوانین مجلس را شنیدند. همچنین با حضور در مناطق مختلف استان با مسائل و مشکلات منطقه در حوزه مسائل اجتماعی، آسیب های فرهنگی، حاشیه نشینی، اشتغال و... از نزدیک آشنا شدند.



وی درخصوص برخی اقدامات کمیسیون اجتماعی در دوره اخیر مجلس نیز اظهار داشت: پیش بینی برنامه هایی برای افزایش سقف وام اشتغال، ساماندهی کارکنان و ایجاد امنیت شغلی برای کارکنان قراردادی، بیمه کارگران فصلی و تقویت بعد نظارتی کمیسیون اجتماعی مجلس و اخذ گزارش از عملکرد وزرا و دستگاه ها به صورت منظم در چارچوب جلسات هفتگی کمیسیون از جمله اقداماتی است که در حال پیگیری و انجام است.



در ادامه علی اکبر بسطامی نماینده ایلام نیز اظهار داشت: در چارچوب تاکیدات مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار بودجه، کمیسیون اجتماعی گام های مهمی برداشته و برای توزیع عادلانه بودجه محرومیت زدایی، ضریب محرومیت را به بودجه اضافه کرده است. همچنین کمیسیون با رصد حفره های فقر در خدمت اقشار محروم بوده و در این مدت 5 برابر مستمری محرومان افزایش یافته و گام های مهمی در جهت تامین مسکن محرومین برداشته شده و در تلاشیم زبان کسانی باشیم که نه زبان شکایت دارند و نه زبان تشکر.



علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز در این دیدار گفت: کارگران صدایی ندارند و از اقشار محروم جامعه هستند و از علما انتظار داریم تا از این قشر حمایت کنند و زبان گویای مشکلات آنها باشند.



حسین گودرزی یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی بود که در این جلسه تاکید کرد: سیر تحولات جامعه و دنیا به نحوی است که گروه های مرجع در حال تغییر هستند و لازم است علما و روحانیون همراه با مردم و زمان، گفتمان خود را به نحوی با جامعه تغییر دهند که مورد پذیرش جامعه باشد.



سید کریم حسینی نماینده اهواز در مجلس نیز در این نشست گفت: طرح ساماندهی کارکنان یکی از برنامه های مهم کشور و کمیسیون در این دوره است که با جدیت در حال پیگیری است.



علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس نیز با اشاره به لزوم مواجهه با سرشاخه های فساد و تعارض منافع در ساختار اداری تاکید کرد: نباید فساد در ساختار اداری به گونه ای باشد که به اعتقادات مردم لطمه وارد کند و لازم است امکان وقوع فساد را تا حد ممکن کم کنیم و ساختار اداری را به نحوی اصلاح نماییم که مواجهه عوامل اداری مراکز فساد و امکان ایجاد فساد به حداقل ممکن برسد و در این زمینه اقدامات ساختاری در حال انجام است و ما جلساتی در این باب برگزار کرده ایم و کمیته تعارض منافع کارهای خوبی را آغاز کرده تا امکان وقوع فساد را به حداقل ممکن برسانیم و باب فساد را ببندیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 342343
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار