خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/08/03 - 12:34
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
هدایتخواه خواستار شد

رسیدگی به وضعیت روستاها در آستانه فصل سرما

**نماینده بویر احمد و دنا با اشاره به اینکه روستا‌های سردسیر بویراحمد و دنا در مسیر چهار خط لوله گاز قرار گرفته‌اند، اما به همین نسبت از این نعمت بی‌بهره هستند از مسئولان خواست به وضعیت روستاها در آستانه فصل سرما رسیدگی کنند

 گفت وگوی هدایتخواه با نشریه امید مردم در زیر می آید:

آخرین موضوعات مطرح شده در کمیسیون فرهنگی مجلس چه بوده است؟

در جلسات هفتگی کمیسیون، دو موضوع بررسی وضعیت عفاف و حجاب در آموزش و پرورش و اقدامات و فعالیت‌های صدا و سیما در بخش فیلم و سریال مطرح و بررسی شد. جلسه طرح عفاف و حجاب با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاونت اجتماعی وزارت کشور و اعضا کمیسیون فرهنگی برگزار شد. گزارش وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات اجرایی منشور عفاف و حجاب در مدارس در این جلسه به استحضار اعضا رسید.

چه اقدامات اجرایی از طرف این دو وزارتخانه تاکنون انجام شده است؟

وزارت کشور در گزارش خود به دو مورد اشاره کرد. اول، طرح ملی گسترش عفاف و حجاب در مدارس با همکاری طلاب حوزه‌های علمیه. در این طرح 5000 طلبه برای حضور در 25000 مدرسه انتخاب شده‌اند. طرح دوم، گسترش عفاف و حجاب در دانشگاه‌هاست. این طرح در قالب گفتمان‌های دانشجویی، پاسخگویی به شبهات و اقدامات دیگر اجرا می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای اجرایی کردن این طرح، ابتدا شورایی را برای انجام برخی تغییرات آموزشی ایجاد کرده است. این شورا کارهایی از قبیل آموزش از طریق کتب درسی، آموزش مربیان برای ارتباط با دانش‌آموزان و آموزش کارکنان آموزش و پرورش را در دستور کار خود دارد. همچنین برنامه‌ها و فعالیت‌های ویژه‌ای از مهد کودک‌ها تا پایه دبیرستان و همینطور میان معلمان و مربیان در حال اجراست.

همکاری طلبه‌های حوزه علمیه در این طرح چگونه تعریف شده است؟

طلبه‌های داوطلب در برنامه‌های مختلفی مانند گفت‌وگو، تدریس و پاسخ به شبهات در مدرسه حضور خواهند داشت. همچنین در خلال برگزاری نماز جماعت احکام ویژه این موضوع مطرح شده و مشکلات احتمالی دانش‌آموزان پاسخ داده می‌شود. از طرف دیگر اردوهای آموزشی برای این منظور در نظر گرفته شده که طلبه‌ها با حضور در این اردوها در فضایی غیر از مدارس به بحث و آموزش در مقوله حجاب و عفاف می‌پردازند.

آیا تاکنون این طرح در مدارس کشور به اجرا درآمده یا خیر؟

بله. طرح عفاف و حجاب و برنامه‌های مربوط به آن به طور آزمایشی در مدارس استان خوزستان اجرا شده و قرار است از آبان ماه در بقیه مدارس کشور نیز اجرایی شود.

موضوع دیگر مطرح شده در کمیسیون درباره فعالیت صدا و سیما شامل چه مقولاتی بود؟

در این جلسه که با حضور رئیس سازمان صدا و سیما در کمیسیون برگزار شد، فعالیت‌ها، محدودیت‌ها و اقدامات سیما در بخش فیلم و سریال مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به تحقیقات و نظرسنجی‌های سازمان، بیشترین گرایش به برنامه‌های ماهواره در میان مردم به دلیل پخش برنامه‌های نمایشی کانال‌های ماهواره‌ای بوده، از همین رو سازمان صدا و سیما تلاش خود را برای افزایش برنامه‌های نمایشی بیشتر کرده است. با توجه به اینکه در گذشته 10 درصد برنامه‌های نمایشی از تولیدات داخل و 90 درصد تولیدات خارجی بود با همت مضاعف سیما این آمار اکنون به شش درصد برای تولیدات داخلی و 34 درصد برای تولیدات خارجی تغییر یافته است. همچنین سازمان برنامه‌های نمایشی موسمی و معارفی را برای زمان‌های مربوطه، مانند ماه رمضان تدارک می‌بیند. برنامه‌های معارفی در واقع برنامه‌های فرهنگی جمعی هستند که با هدف تقویت روحیه جمع گرایی و گرایش به برنامه‌های اجتماعی مذهبی تولید می‌شوند. البته نماینده‌های حاضر در کمیسیون انتقاداتی به برخی برنامه‌های تولید شده سیما داشتند که در حضور رئیس سازمان مطرح کردند.

نماینده‌ها به کدام دسته از برنامه‌های تولیدی سیما اعتراض داشتند؟

نماینده‌های کمیسیون به برخی برنامه‌های ورزشی مانند برنامه 90 انتقاد داشتند. همچنین محتوای برخی سریال‌های تولیدی ماه رمضان مثل سریال «جراحت» مورد انتقاد واقع شد. تعطیلی برنامه «دیروز، امروز، فردا» هم از موارد مورد اعتراض نماینده‌ها بود.

پاسخ رئیس صدا و سیما به انتقادات وارده چه بود؟

به علت اهمیت بحث انتقادات نماینده‌ها، برای پاسخگویی و گفت‌وگوی بهتر قرار شد جلسه دیگری با حضور رئیس صدا و سیما تشکیل شود و در این جلسه تنها برخی از انتقادات مطرح شد.

با توجه به فرصت یک هفته‌ای سرکشی به حوزه‌های انتخابی برای نمایندگان، کمی از اخبار و مشکلات مطرح شده در استان کهگیلویه بگویید.

هفته گذشته فرصتی برای دیدار با مسئولان استانی و بررسی مشکلات شناخته شده در نواحی استان ایجاد شد که مهمترین مسئله مطرح شده رسیدگی به وضعیت روستاها با توجه به سردسیر بودن این منطقه و رسیدن فصل سرما بود. اولویت گازکشی برای این نواحی در صدر امور است. روستا‌های سردسیر بویراحمد و دنا در مسیر چهار خط لوله گاز قرار گرفته‌اند، اما به همین نسبت از این نعمت بی‌بهره هستند. البته باید یادآوری کنم که در دولت نهم و دهم سرعت گاز کشی به نواحی روستایی پنج تا شش برابر شده است ولی با این وجود روستاهای بی‌بهره از گاز هنوز بسیارند.

چه اقداماتی برای تسریع گازرسانی به این مناطق در نظرگرفته‌اید؟

برای اولویت بخشیدن به گازرسانی روستاها اقدامات لازم انجام شده و قرار است در دور سوم سفر هیأت دولت به استان اعتبارات لازم برای طرح تأمین شود و بعد عملیات اجرایی طرح گازرسانی به نواحی روستایی آغاز شود.

جنابعالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هستید. در این سفر اخیر با چه مشکلات فرهنگی در استان و حوزه‌های انتخابی روبه‌رو بودید؟

بیشترین درخواست مردم در حوزه مسائل فرهنگی کمک به بازسازی و ساخت مساجد بود. از طرف دیگر بحث تشکل‌ها و نهادهای فرهنگی- مردمی مطرح بود. این تشکل‌ها به جهت ارتقای شاخص‌های فرهنگی ایجاد شده و به کار مشغولند، اما مشکلی که وجود دارد نبود اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها توسط این تشکل‌هاست. با وجود اینکه در سفر قبلی هیأت دولت این اعتبارات تخصیص یافته‌اند اما هنوز بودجه‌ای به تشکل‌ها ابلاغ نشده که ما پیگیر این مسئله خواهیم بود.

اگر مسئله‌ای دیگری نیز در جلسات استان مطرح شده برای اطلاع مردم بازگو کنید.

اواخر هفته گذشته همایش بین‌المللی چندروزه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. در این همایش که با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برگزار شد تلاش کردیم در زمینه‌های گردشگری، صنعت، کشاورزی و آب انگیزه لازم را برای جذب سرمایه‌ها ایجاد کنیم.

این همایش چه تأثیری در حل مشکلات استان خواهد داشت؟

با توجه به نرخ بالای بیکاری در این استان، جذب سرمایه و ایجاد شغل‌های متعدد به‌خصوص برای جوانان، دغدغه اصلی مسئولان و نمایندگان استانی است که امیدواریم با اقداماتی از این قبیل مشکل بیکاری مردم استان را به حداقل برسانیم.

  • کد خبر : 30025
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار