خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/24 - 17:40
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
بختیاری:

رابر از کم‌آبی رنج می‌برد

**کم‌آبی در رابر که مرکز شهرستان تازه‌تأسیس رابر در غرب استان کرمان است به حدی افزایش یافته که از ابتدای تابستان سال جاری مردم این شهر در برخی روزهای هفته تنها برای چند ساعت از نعمت آب لوله‌کشی بهره‌مند بودند.

قطعی مکرر آب لوله‌کشی شهر رابر در سه ماه گذشته با وجود تغییر حوزه تأمین آب شهر رابر و لوله کشی10 کیلومتری همچنان ادامه دارد و مردم را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است.

خشکسالی بی‌سابقه استان کرمان و خشکیدگی بسیاری از منابع آبی استان در سال جاری گریبان تعدادی از شهرهای بزرگ کرمان از جمله رابر را گرفته است.

در اکثر اوقات روز به دلیل خشکیدگی چاه‌های آب آشامیدنی شهر رابر با مشکل تأمین آب مواجه می‌شدند.

در همین باره محمد تقی بختیاری نماینده رابر به خبرنگار ما می‌گوید: کم‌آبی در شهر رابر به‌گونه‌ای است که مردم در برخی محلات این شهر در طول 24 ساعت تنها دو ساعت می‌توانستند از آب شهری استفاده کنند و در باقی ساعات روز مجبور به استفاده از آب ذخیره شده بودند.

وی ادامه می‌هد: این درحالی بود که آب شهر رابر در کل ساعات شب نیز قطع بود که در نهایت با پیگیری مسئولان شهرستان رابر و با انتقال آب منطقه «دشتاب» و اجرای طرح لوله‌کشی ده‌کیلومتری و اجاره دو حلقه چاه از بخش خصوصی مشکل تأمین آب از ابتدای هفته دولت در این شهرستان بهبود یافت اما مردم این شهر طی روزهای اخیر بار دیگر با قطعی مکرر آب لوله‌کشی مواجه شده‌اند.

وی تصریح می‌کند: این تغییرات موجب شد، آب در دسترس مردم از دو ساعت در طول شبانه‌روز به هشت ساعت افزایش یابد اما طی روزهای اخیر مردم این شهر بار دیگر شاهد قطع مکرر آب هستند وهمچنان مردم این شهر با مشکل تأمین آب شرب مواجه‌اند.

بختیاری با بیان اینکه از ابتدای تابستان سال جاری کمبود آب شرب مردم را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است می‌افزاید: این در حالی است که شغل اصلی یا فرعی اکثر مردم رابر نیز کشاورزی است و زمانی که مردم برای تأمین آب شرب با مشکل مواجه‌اند، باغ‌های کشاورزی که اکثر باغ گردو هستند باید چگونه آبیاری ‌شود؟

وی ادامه می‌دهد: در ماه‌های گذشته تنها برای چند ساعت محدود و به صورت جیره‌بندی شده و در زمان‌های خاص آب محله‌های مختلف شهر وصل می‌شد که باید با نصب تانکر مردم آب را ذخیره می‌کردند.

بختیاری می‌گوید: با انتقال آب دشتاب به شهر رابر مشکل تا حدودی رفع شد اما طی روزهای اخیر بار دیگر با قطعی مکرر آب شهر رابر مواجه هستیم.

وی می‌افزاید: کشاورزی مهم‌ترین زمینه اشتغال در رابر را فراهم کرده است به‌طوری‌که بخش قابل‌توجهی از خانه‌های رابر در واقع خانه باغ هستند و در حومه شهر نیز باغ‌ها متعددی گردو وجود دارد.

وی می‌گوید: باغ‌های میوه و به‌خصوص گردو مهمترین بخش کشاورزی رابر را تشکیل می‌دهند که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و گسترش آفت به‌خصوص «کرم خراط درخت گردو» بخش قابل‌توجهی از کشاورزی رابر صدمه دیده است.

وی با بیان اینکه مسئولان باید برای حمایت از کشاورزان برنامه‌ریزی کنند تأکید می‌کند: زیرا با کمبود شدید آب در شهرستان مواجه هستیم و اقتصاد خانوارهای کشاورز منطقه در خطر قرار دارد.

وی می‌گوید: نتیجه خشکسالی برای کشاورزان مهاجرت از رابر به شهرهای بزرگتر استان است که باید از این اقدام جلوگیری
شود.

بختیاری با بیان اینکه مشکل آب شهر رابر با تکمیل تصفیه‌خانه «سد صفا رود» حل می‌شود می‌گوید: در سال‌های اخیر شهر رابر با کمبود آب به‌خصوص در فصل تابستان مواجه بوده است اما در سال جاری شاهد تشدید این مشکل بودیم که در نهایت با اجرای طرح انتقال آب از دشتاب تا حدودی از مشکل حل شد و در طول روز مردم می‌توانند ساعات بیشتری از آب آشامیدنی لوله‌کشی استفاده
کنند.

نماینده رابر تصریح می‌کند: در این طرح با اجرای10کیلومتر لوله‌کشی آب از دشت آب و با اجاره دو حلقه چاه مشکل آب تا حدودی برطرف شده است اما باید برای تأمین آب شهر رابر در دراز مدت برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه می‌دهد: طرح انتقال آب به رابر با چهار میلیارد ریال هزینه انجام شده است.

وی می‌گوید: در بلندمدت آب شهر رابر از «سد صفا رود» تأمین می‌شود که هم‌اکنون طرح ساخت تصفیه‌خانه این سد در حال انجام است و طبق پیش‌بینی صورت گرفته تا سال 92 طرح تأمین آب رابر و بافت از این سد عملیاتی می‌شود.

  • کد خبر : 29509
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار