خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/17 - 10:42
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
انتقاد علیخانی از افزایش نرخ بیکاری در قزوین

دولت به جای اعطای وام های بی مورد زیرساخت های اشتغال را پایدار کند

**عضو فراکسیون اقلیت مجلس با تاکید بر اینکه انتظارات مردم از دولت در زمینه ایجاد اشتغال و رفع بیکاری برآورده نشده است از دولت خواست که به جای اعطای وام های بی مورد، درآمد نفت را صرف سرمایه گذاری و عمران و آبادی کشور کند.

"قدرت‌الله علیخانی" نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «نشریه ولایت»  گفت: متأسفانه بسیاری از انتظارات مردم در بخش‌های مختلف برآورده نشده و وقتی عملکرد دولت را در مقیسه با درآمدهای نفت زیاد می سنجیم، می‌بینیم که دولت آن چنان که باید و شاید کار جدی نکرده و استان قزوین از نظر توسعه‌یافتگی، رشد و عمران و آبادانی خیلی عقب‌ماندگی دارد.

وی گفت: درآمد زیادی از فروش نفت نصیب دولت می‌شود و دولت به جای وام و برخی هزینه‌های بی‌مورد باید آن را صرف عمران و آبادی کشور و سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اشتغال پایدار کند.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه قزوین از نظر اختصاص بودجه در ردیف بیست و نهمین استان کشور قرار دارد، اظهار داشت: در سفر دور اول هیأت دولت به استان وعده حل مشکل کارگران 2 کارخانه داده شد اما متأسفانه کاری تا کنون صورت نگرفته و ماه‌هاست که کارگران این شرکت‌ها حقوق نگرفته‌اند و زندگی بسیاری از آنها در اثر این رخداد با بحران جدی مواجه شده است، به طوری که به صورت مکرر از نمایندگان استان می‌خواهند که به گونه‌ای به مشکلشان توجه شود تا بلکه بتوانند به زندگی گذشته خود بازگردند.

علیخانی ادامه داد: بسیاری از معضلات استان با افزایش میزان بودجه‌ها و اعمال مدیریت‌های مطلوب‌تر در هر بخش قابل رفع و حل است اما عزمی جدی در این حوزه نیاز دارد که باید به شکل واقعی مدیران خود را با موضوعات درگیر کنند تا بلکه باری از دوش مردم استان برداشته شود.

آب آشامیدنی؛ مشکل اساسی قزوین

علیخانی با بیان اینکه استان قزوین از نظر آب آشامیدنی با مشکلاتی جدی مواجه است تصریح کرد: تقاضای احداث سد شاهرود الموت و انتقال آن به دشت قزوین مطرح شد اما متأسفانه وزارت نیرو در این حوزه همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد و هنوز اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده و معلوم نیست که آینده این طرح به کجا می‌رود.

نماینده مردم قزوین با انتقاد از اینکه آب سد طالقان که آب استان قزوین از آنجا تامین می شود به تهران منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: این معضل تا آنجا پیش رفته که در برخی نقاط استان کم‌آبی و بی‌آبی ریشه‌های هویتی یک منطقه را خشکانده و سبب شده مردم به فکر مهاجرت و نقل مکان از آن مناطق باشند در حالی که می‌شد با برنامه‌ریزی صحیح، لااقل آب مورد نیاز برای مردم یک منطقه را فراهم کرد تا با هجوم به شهرها و به‌خصوص به تهران، معضلاتی نظیر حاشیه‌نشینی و تبعات پس از آن را سبب نشوند.

احداث جاده قزوین- الموت- تنکابن

وی احداث جاده قزوین- الموت- تنکابن را یکی از اقدامات خوب دولت در استان ذکر کرد و گفت: 63 کیلومتر از این جاده در دست احداث است که 50 درصد کارها انجام شده است.

علیخانی  احداث این جاده را یکی از اقدامات ارزشمند دولت به حساب آورد و گفت: لازم است در کنار همه انتقادات مطرح به دولت، نکات مثبت نیز اطلاع‌رسانی شود.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه اتوبان قزوین - تهران ظرفیت این همه خودرو را ندارد و دولت باید به فکر حل این معضل باشد، افزود: در سفر دور اول هیأت دولت به استان مصوب شد تا جاده قدیم قزوین-آبیک تبدیل به محوری دوبانده شود اما هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفت.

وی افزود: همچنین جاده قزوین به بخش رازمیان-الموت وضعیت اسفناکی دارد که بیش از 50 کیلومتر این جاده قابل تردد نیست ودولت اقدام خاصی برای حل مشکل این جاده انجام نداده است که لازم است در این بخش‌ها نیز توجه جدی صورت گیرد.

انتقاد از تبدیل نشدن برخی مناطق به شهر

علیخانی با بیان اینکه برخی از مناطق استان ظرفیت و استعداد شهر شدن را داراست اما هنوز به شهر تبدیل نشده‌اند، گفت: کلج اردلان، کلنجین، عصمت‌آباد، قشلاق آبیک، حصارخراوان، نظام‌آباد جاده رشت و آق بابای بزرگ و کمال‌آباد از جمله مناطقی هستند که به رغم داشتن شرایط لازم هنوز به شهر تبدیل نشده‌اند، برخی از این مناطق حتی از دوره سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق قابلیت شهر شدن را داراهستند که همچنان در بی‌توجهی دولت‌ها می‌سوزند.

علیخانی عنوان کرد: با تغییر سطح مدیریتی این مناطق به شهر می‌توان انتظار تحولات چشمگیر برای رشد و توسعه این مناطق را داشت و اگر انصاف به خرج دهیم این مناطق شایسته تبدیل شدن به شهر هستند که باید وزارت کشور در این حوزه فعالانه‌تر عمل کند تا مردم به واقع شاهد پیشرفت و توسعه در مناطق خود با سرعت و جدیت بیشتری باشند.

مدیریت گردشگری استان ضعیف است

علیخانی با اشاره به جاذبه‌های کم‌نظیر گردشگری در استان قزوین گقت: متأسفانه گردشگری در استان در وضعیت مطلوبی نیست و این امر به مدیریت ضعیف برمی‌گردد که انتظار ما از دولت این است تا راهکار مناسبی در نظر بگیرد تا استان قزوین به‌واسطه نزدیکی با تهران بتواند از حجم وسیع گردشگر داخلی و خارجی بهره ببرد.

وی بیان کرد: برخی جاذبه‌های گردشگری استان قزوین حتی معرفی عمومی نیز نشده و این در حالی است که اگر بتوان در این بخش، از ظرفیت‌های بزرگ استان بهره برد، شاید درآمدهای ناشی از این بخش بتواند، بودجه لازم را برای توسعه همه استان فراهم کند.

نماینده قزوین در پایان خاطرنشان کرد: برخی از کشورها که درآمدهای نفتی ندارند و اقتصاد غیرنفتی دارند از حوزه گردشگری به نحوه مطلوبی بهره می‌برند و این در حالی‌است که در کشور ما به‌واسطه وابستگی به نفت شاهد هستیم که همه کمبودها و سوءمدیریت‌ها در کشور با نفت و درآمدهای آن جبران می‌شود که بدون شک مورد رضایت هیچ یک از آگاهان و دلسوزان کشور نیست.

  • کد خبر : 27039
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار