خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/09/12 - 16:38
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حیدرپور شهرضایی:

دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی باید به فکر چاره باشد

**کسی صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره کمک دولت‌های نهم و دهم به توسعه مترو را انکار نمی‌کند اما باید این مورد را هم در نظر گرفت که قبل از دولت نهم نیز در شهرهای دیگر برنامه‌ای برای مترو نبوده است.

عوض حیدرپور نماینده شهرضا، دهاقان و منظریه در مجلس شورای اسلامی با بیان این موضوع درباره دلایل آلودگی هوای کلانشهرها گفت: آلودگی هوا دو دلیل عمده دارد؛ یک دلیل تولید بی‌رویه خودروی غیر استاندارد و ارائه بیش از حد آن در شهرهای بزرگ و کوچک است و دلیل دیگر هم استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی و تأسیسات حرارتی منازل است.

وی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش میزان آلایندگی در کلانشهرها به روزنامه «نسل فردا» اصفهان، گفت: در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و بودجه‌های سنواتی سال‌های گذشته و در قانون تولید مسکن پیش‌بینی‌هایی شده است تا ساخت ساختمان‌ها به سمتی برود که حداقل مصرف انرژی را داشته باشند. زمانی که این قانون اجرایی شود حداقل تولید مواد آلاینده و انتشار آن را در فضا خواهیم داشت.

نماینده شهرضا درباره راهکارهای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ گفت: در قانون حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شده است که مترو در شهرهای بزرگ احداث و تکمیل شود و موارد دیگر هم توسعه پیدا کند اما متأسفانه در این دو قانون اصلی، دولت هنوز نتوانسته گام بزرگی بردارد. البته در امر حمل و نقل عمومی و مترو در شهرهای بزرگ کارهایی انجام شده است و در این شهرها مترو راه‌اندازی شده است که البته در شهری مانند تهران خط آماده بهره‌برداری مترو داریم اما قطاری وجود ندارد.

وی درباره اقداماتی که مجلس در این مورد می‌تواند انجام دهد، خاطرنشان کرد: در واقع کاری که مجلس می‌تواند انجام دهد این است که به صورت جدی از دولت بخواهد که اول بحث مترو را حل کند. یعنی پرداخت بودجه مترو برابر قانون مصوب مجلس را انجام دهد. الان حدود 50 کیلومتر از مسیرهای مترو قطار ندارند. ما باید پیگیری کنیم و نگاه دولت هم نباید بخشی باشد.

حیدرپور درباره صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور پیرامون کمک دولت‌های نهم و دهم به مترو نیز تأکید کرد: رئیس‌جمهور گفته‌اند که دولت نهم و دهم بیش از دولت‌های گذشته به مترو کمک کرده است. کسی این را انکار نمی‌کند اما مسئله این است که قبل از دولت نهم و دهم که در شهرهایی مانند شیراز و قم که برنامه‌ای برای مترو وجود نداشته است. طبیعی است که بودجه‌ای هم که در این سال‌ها بابت مترو پرداخت شده است باید بیشتر باشد. آن زمان هم در تهران ما فقط دو خط داشتیم، حالا این مقدار تبدیل به 4 خط عملیاتی شده است و همین الان اگر بودجه برسد می‌توان دو مسیر دیگر راه‌اندازی کرد. از همین رو اینکه گفته می‌شود ما پول بیشتری داده‌ایم استدلال پسندیده‌ای نیست. ضمن اینکه توسعه خطوط مترو در 7-6 سال گذشته به طور طبیعی با همت شهرداری‌های کلانشهرها خیلی بیشتر بوده است. البته طبیعی هم است که در لایحه بودجه سال آینده هم مانند سال‌های گذشته به این مورد توجه می‌کنیم.

وی درباره موارد تشویقی دیگری که می‌توان با استفاده از آنها مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق کرد، گفت: دولت باید کاری کند که مردم بیش از این از خودروی شخصی استفاده نکنند. در حال حاضر خیابان‌های شهرهای بزرگ و حتی کوچک تبدیل به پارکینگ شده‌اند. در حال حاضر طبق آمار سالانه یک میلیون و 200 هزار خودرو تولید و به آمار خودروهای کشور اضافه می‌شود که 50 درصد از این میزان هم در تهران و شهرهای بزرگ تردد می‌کنند. دولت باید برای این موضوع هم فکری بکند.

نماینده مردم شهرضا همچنین به مفید بودن راه‌اندازی خطوط بی.آر.تی در تهران اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی خطوط بی.آر.تی در تهران خوب بوده است که خود من هم از این وسیله استفاده می‌کنم. به نظرم باید این خطوط را در همه شهرهای بزرگ توسعه بدهند.

حیدرپور درباره طرح انتقال کارمندان دولت از تهران به شهرهای دیگر و صحبت‌های رئیس دیوان عدالت اداری کشور درباره غیرقانونی بودن این امر گفت: انتقال کارمند از تهران به شهرستان این طور نیست که به همین راحتی مطرح شود. باید راهکاری پیدا کرد که مقررات اداری کشور هم آن‌را تأیید کند ضمن اینکه در عین حال تمام حقوق کارکنان و نیروی انسانی در نظر گرفته شود. آنچه که رئیس دیوان عدالت اداری هم در این باره گفته است برگرفته از قانون اساسی است.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر زمانی که کسی را استخدام می‌کنند به وی اعلام کنند که هر زمان موضوع انتقال مطرح شد قبول کند می‌توان این انتظار را از آن کارمند داشت. اما اگر شرایط طوری باشد که فردی را برای پستی در شهری خاص انتخاب کرد و آن فرد هم طبق آن شرایط زندگی خود را پایه‌گذاری کند در این حالت صحبت‌های رئیس دیوان عدالت اداری را می‌توان درست در نظر گرفت.

  • کد خبر : 32800
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار