خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/02 - 10:31
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سیدقدرت‌الله حسینی‌پور:

دو سوم آب کهگیلویه و بویراحمد، از استان خارج می‌شود

**نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون مالکان یک هزار و 785 هکتار زمین برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند، تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح در 352 هکتار از این اراضی به اتمام رسیده، 455 هکتار در حال اجرا و 980 هکتار قرارداد بانکی منعقد شده است.

"سید قدرت الله حسینی پور" در گفتگو با هفته نامه امید مردم با اعلام این مطلب، خاطرنشان کرد:90 درصد طرح‌های آبیاری تحت فشار در این شهرستان مربوط به آبیاری بارانی و مابقی مربوط به آبیاری قطره‌ای است.

وی اظهار داشت: سالانه ۱۲میلیارد متر‌مکعب آب در این استان تولید می‌شود که بیش از ۸/۵میلیارد متر‌مکعب آن از استان خارج می‌شود،  ضمن آنکه کهکیلویه و بویراحمد اولین استان کشور به لحاظ برخوردار بودن از منابع آب و رودخانه‌های جاری و سرچشمه‌های جوشان است اما از آنها استفاده بهینه نمی‌شود. 

این نماینده مجلس افزود: زمین‌های زراعتی این استان ۲۲۰هزار هکتار است که بیش از ۳۰هزار هکتار آن باغ و نزدیک به ۴۰هزار هکتار آبی و بقیه دیم است.  رشد کیفی بخش کشاورزی و خارج شدن آن از سنتی به صنعتی مدرن می‌تواند نقش مهمی در توسعه بخش کشاورزی استان ایفا کند. 

وی تصریح کرد: بستر خاک مناسب و متفاوت بودن آبها در منطقه کوچک این استان سبب بهره‌برداری محصولات مختلف و متنوع کشاورزی می‌شود،  این در حالی است که مدرنیزه ‌و مکانیزه نبودن سیستم کشاورزی و نبود ماشین‌آلات پیشرفته نگرانی‌هایی را در این بخش ایجاد کرده است. 

حیسنی پور تأکید کرد:  بیکاری در گچساران تبدیل به بحران شده و مسئولان و دست اندرکاران باید راهکاری جدید برای رفع بیکاری اعمال کنند. 

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی درباره عشایر گچساران اظهار داشت:  مهم‌ترین مشکلات عشایر هنگام ورود به مناطق قشلاقی در این شهرستان  نبود علوفه در مراتع و کمبود آب برای آنها و دام‌هایشان می‌باشد. 

 وی گفت:  این شهرستان دارای دوهزار خانوار عشایری است که به دلیل بروز پدیده خشکسالی یک هزار و 300 مورد آنها با هشت تانکر سیار آبرسانی می‌شوند. 

حسینی‌پور بیان کرد: با توجه به بروز پدیده خشکسالی، عشایر و دامداران این شهرستان با مشکل کمبود علوفه مواجه هستند. 

وی عنوان کرد: از مجموع دو هزار خانوار عشایر این شهرستان تنها 300 خانوار اسکان یافته‌اند که این تعداد با مشکل جدی کمبود آب مواجه هستند. 

این نماینده مجلس اظهار داشت: به دلیل استمرار پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر و وقوع حوادث پیش‌بینی نشده اعم از سرمازدگی، سیل و تگرگ،  تمام محصولات باغی، زراعی و دامی این شهرستان باید توسط کشاورزان بیمه شوند. 

وی آگاهی کشاورزان زراعی و باغی را در مرحله کاشت، داشت و برداشت محصولات ضروری دانست و گفت: برای افزایش قدرت و سبک‌پذیری کشاورزان و حمایت بیمه از آنها ضروری است شرط بیمه نهال‌ها اجباری شود و این امر راهکار مناسبی برای رفع مشکلات کشاورزان است. 

حسینی پور با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون مالکان یک هزار و 785 هکتار زمین برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند،  تصریح کرد:  عملیات اجرایی این طرح در 352 هکتار از این اراضی به اتمام رسیده،  455 هکتار در حال اجرا و 980 هکتار قرارداد بانکی منعقد شده است. 

وی خاطرنشان کرد:90 درصد طرح‌های آبیاری تحت فشار در این شهرستان مربوط به آبیاری بارانی و مابقی مربوط به آبیاری قطره‌ای است. 

گفتنی است چند روز پس از اعلام این سخنان توسط حسینی پور، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور در بازدید از وضعیت سدسازی در استان کهکیلویه و بویراحمد معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور گفت: دولت نسبت به سد‌سازی توجه ویژه‌ای دارد و برای پایداری منطقه هزینه می‌کند. 

عطار‌زاده افزود: بحث مهم بهره‌برداری از آب در استان کهکیلویه و بویراحمد است تا بتوانیم از منابع آبی  گرانقدر این استان استفاده کنیم و با بهره‌برداری از این ظرفیت به شکل تولید برق و آب شرب،  صنعت و کشاورزی استفاده کنیم. 

وی تصریح کرد: امروز تونل انحراف آب سد چشم شیر شروع می‌شود که به استان در زمینه تأمین آب کمک می‌کند. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور تولید 130 مگاوات برق در استان کهکیلویه و بویراحمد را نسبت به ظرفیت آن کم ارزیابی کرد و افزود:  در نظر داریم با هزینه کم،  از ظرفیت استان بیشترین استفاده را ببریم. 

عطارزاده ادامه داد: مطالعات سد سیدون که کار مشترک استان کهکیلویه و بویراحمد با خوزستان است،  در حال اجراست و با بهره‌برداری از آن به توسعه کشاورزی در استان رونق می‌دهد،  همچنین پیش‌بینی می‌شود مطالعات سد چشم شیر امسال به پایان برسد. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور در پایان اضافه کرد: 17 ساختگاه موقعیت‌های برق- آبی در استان کهکیلویه و بویراحمد وجود دارد.

 محمد‌رضا عطارزاده اظهار داشت: با توجه به مشکل کم آبی که در سال‌های اخیر در جهان به وجود آمده و کشور ما را نیز
تحت تأثیر قرار داده توجه به مقوله سد‌سازی بیشتر احساس می‌شود. 

وی ساخت سد را ملزم به حفظ محیط زیست دانست و افزود: لازم است در ساخت سد به ایجاد پایه گردشگری توجه جدی شود تا به رشد و توسعه کشور در این زمینه کمک کنیم.  عطارزاده تصریح کرد:  179 سد در کشور در دست مطالعه داریم که تعدادی از این سد‌ها تازه شروع شده و بقیه نیز پیشرفت خوبی داشته‌اند. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور یادآور شد: در حال حاضر 112 سد در حال ساخت داریم که ظرفیت 6 هزار و 500 مگاوات برق کشور را با بهره‌برداری از این تعداد سد به یک‌هزار مگاوات دیگر افزایش می‌دهد. 

وی در رابطه با خاموشی برق در تابستان امسال اظهار داشت: با مدیریت صحیح آب کشور و تولید برق مناسب در زمان‌های پیک مصرف می‌توان این مشکل را تا حدود زیادی کاهش داد. 

عطار‌زاده عنوان داشت: سیاست دولت و وزارت نیرو سرعت دادن به حل مشکل کم آبی در کشور است و لازم است در این رابطه بستر‌های لازم را به وجود بیاوریم. 

  • کد خبر : 23019
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار