خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/09 - 09:17
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
مقیمی:

دلیل تعدد سؤالات از وزیر راه کمبود منابع این وزارتخانه است

**نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس دلیل ترافیک سؤالات از وزیر راه و ترابری در دولت دهم را کمبود اعتبارات پروژه‌های عمرانی خواند و گفت: بحث‌های راه و ترابری یکی از بحث‌هایی است که به دلیل اهمیت آن زیاد در مجلس مطرح می‌شود.

"محمدحسین مقیمی" در گفتگو با هفته نامه وقایع استان افزود: در برنامه چهارم توسعه نیز وظایف زیادی برای بخش حمل و نقل کشور پیش‌بینی شده بود که منابع زیادی لازم داشت اما درصد کمی از منابع آن اختصاص پیدا کرد. ما فکر می‌کردیم دولت با انجام واگذاری‌ها اعتبارات را تأمین می‌کند و محل این درآمد‌ها وارد حوزه حمل و نقل و زیرساخت‌ها می‌شود.

عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: خوشبختانه در قانون بودجه سال 89،  حدود پنج هزار میلیارد تومانی از محل فروش کارخانه‌های دولتی به‌دست می‌آید که تخمین زده شد 18هزار میلیارد آن در بخش راه و ترابری و 15 هزار میلیارد آن در بخش‌های زیربنایی نیرو و برق و سایر بخش‌های عمرانی هزینه شود.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی وزارت راه کمبود منابع است که منجر به سؤالات متعدد نمایندگان از وزیر می‌شود.

عضو کمیسیون عمران در خصوص مشکلات حوزه مسکن نیز خاطرنشان کرد: چند مشکل اساسی در بخش مسکن وجود دارد که وزارت مسکن باید کار نظارت عالی را برعهده داشته باشد و مجری، شهرداری‌ها باشند. در طرحی که کمیسیون عمران آماده کرده، پیش‌بینی شده که اثر بخش‌خصوصی نیز افزایش پیدا کند.

وی افزود: در بخش بافت‌های فرسوده با مشکل مالکیت آنها مواجهیم که در بعضی موارد وراث قابل شناسایی نیستند و در برخی موارد هم شناسایی شده‌اند اما حاضر به همکاری برای مرمت این بافت‌ها نیستند که در این طرح راهکارهایی پیشنهاد شده است. همچنین در این طرح پیشنهاد شده که 30درصد از منابع مالی بانک‌ها باید به بافت‌های فرسوده اختصاص داده شود. در مورد مسکن مهر نیز ما تلاشمان این است که دولت به جای در اختیار گذاشتن زمین‌های دولتی به بخش‌خصوصی و تعاونی‌ها، از بافت‌های فرسوده استفاده کند.

مقیمی گفت: در طرح ساماندهی مسکن و توانمندسازی بافت‌های حاشیه شهرها به معضل اسکان‌های غیررسمی پرداخته شده که چه از نظر مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی مشکلات زیادی پیش می‌آورد که باید با طرح توانمندسازی حل شود. رئیس سابق کمیسیون عمران اظهار کرد: سرمایه‌گذاری کلانی را با جلب مشارکت بانک جهانی در خصوص چندین شهرستان داشته‌ایم. مطالعاتی صورت گرفته و تسهیلاتی نیز اختصاص داده شده است، اما این قضیه باید ادامه پیدا کند. معضل حاشیه‌نشینی بسیار جدی است و در برخی از شهرها تا یک‌سوم جمعیت شهر، حاشیه‌نشین هستند.

وی گفت: کشور ما جزو کشورهای غیرایمن است و این در حالی است که در برنامه چهارم توسعه دیده شده بود که باید تمام شهرها ایمن‌سازی می‌شدند که این طرح در مورد روستاها تاحدودی اجرایی شد و 30 تا 40درصد از بافت‌های فرسوده روستایی احیا شده‌اند اما در مورد شهرها این اتفاق نیفتاده است، چه ساختمان‌هایی که در حال ساخته شدن هستند فاقد استاندارد هستند و ساختمان‌هایی که از قبل ساخته شده‌اند نیز ایمن‌سازی نشده‌اند.

مقیمی خاطرنشان کرد: فعالیت وزارت مسکن نباید در مسکن مهر خلاصه شود و معماری سنتی و اسلامی شهرهای ایران، مشکل بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی، بخش‌های مهمی هستند که در قانون مطرح شده که فقط یکی از آنها ساخت‌وساز مسکن است که به دلیل کاستی‌های این بخش‌ها کمیسیون عمران این طرح را ارائه داده تا به سایر بخش‌ها نیز توجه بیشتری شود.

مقیمی در خصوص نحوه بررسی برنامه ینجم در کمیسون عمران نیز گفت: کاری که در کمیسیون عمران در بررسی برنامه توسعه انجام شد کار ویژه‌ای بود که باید الگوی سایر کمیسیون‌ها قرار بگیرد. در این کمیسیون شورایی تشکیل شد از تمامی وزرای راه و ترابری بعد از انقلاب اسلامی تا نظرات آنها جمع‌آوری شود. در این شورا چند گزارش از اتاق صنایع و معادن و مرکز تحقیقات استراتژیک مسکن نیز جمع‌آوری شد که با بهره‌گیری از وزرای سابق و معاونین آنها هرکس هر نظری در حوزه حمل‌ونقل داشت ارائه داد و زمان زیادی گذاشته شد برای این بررسی. این کار کمیسیون اگر در مورد آموزش عالی یا مسکن و شهرسازی و سایر حوزه‌ها نیز الگوبرداری شود و بدین‌ترتیب اگر از افراد خبره هر حوزه برای بررسی برنامه‌ها استفاده‌شود، به سمت کارشناسی شدن هرچه بیشتر طرح‌ها و برنامه‌ها پیش خواهیم رفت.

  • کد خبر : 23566
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار