خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/10 - 14:03
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سیدکاظم موسوی:

در زمینه سلامت از برنامه عقب هستیم

**عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به موضوعات عقب‌مانده در برنامه‌های توسعه گذشته از جمله بحث بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار و اطلاعاتی که وجود دارد عقب‌ماندگی زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت وجود دارد که تداوم آن برای آینده و مناطق محروم و به خصوص روستاییان ما بسیار خطرناک است.

سیدکاظم موسوی به هفته‌نامه «خبر اردبیل» گفت: در جلسه کمیسون در هفته گذشته گزارش معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص عملکرد این معاونت و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد از معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز در کمیسیون دعوت شود تا با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و وزارت بهداشت بودجه‌ لازم برای سال 89 منظور شود و به گونه‌ای متناسب در برنامه پنجم توسعه این امر مورد توجه باشد.

به گفته وی باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا بودجه‌های مورد نیاز برای ارتقای پژوهش اختصاص یابد.

وی در ادامه درخصوص اخبار مربوط به بحث اجرای برنامه چهارم توسعه تصریح کرد: آنچه واقعیت دارد آن است که برنامه چهارم توسعه به معنای واقعی اجرا نشده است و این یک واقعیتی است که باید آن‌را پذیرفت.

وی با اشاره به زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه گفت: در صورتی که بنا باشد باقیمانده برنامه چهارم توسعه به برنامه پنجم تسری داده شود به عبارتی کاری کلیشه‌ای صورت گرفته و این در حالی است که باید با تدبیر به این موضوع پرداخت.

وی با اشاره به موضوعات عقب‌مانده در برنامه‌های توسعه گذشته از جمله بحث بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار و اطلاعاتی که وجود دارد عقب‌ماندگی زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت وجود دارد که تداوم آن برای آینده و مناطق محروم و به خصوص روستاییان ما بسیار خطرناک است.

به گفته وی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه در زمینه سلامت عقب هستیم، به طوری که رتبه ما در میان کشورهای دیگر از آخر دوم است.

موسوی افزود: سؤال‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد نظیر اینکه اگر رشد جمعیت ما حدود 2/1 دهم است آیا جمعیت و جامعه ما در سلامت هستند و اینکه چقدر در رابطه با ارتقای علمی در این حوزه در حال رشد هستیم؟ همچنین شناسایی نیازها و امکانات موجود را باید دوباره ارزیابی کرد چرا که به نظر می‌رسد بسیاری از آمارها تنها نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالقوه است.

نماینده مردم اردبیل با اشاره به اینکه دولت تصمیم به کوچک‌سازی گرفته است، تصریح کرد: باید این فرهنگ در کشور جابیفتد که بخش خصوصی باید فعال شود به عبارت دیگر دولت خودش نمی‌تواند این کار را انجام دهد بلکه می‌تواند با قراردادن امکانات و تسهیلات و همچنین برداشتن بروکراسی‌های دست و پا گیر، سرمایه‌گذاران را تشویق و هدایت به سمت سرمایه‌گذاری کند. دولت در این مقطع فقط باید ناظر بر این موضوع باشد و نظارتش را نیز استمرار ببخشد و بتواند بین کارفرما و کارگر تعامل و تعاریفی را به وجود آورد.

 

  • کد خبر : 34689
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار