خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/13 - 12:42
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشت پشنگ در خصوص مشکلات متعدد سیستان و بلوچستان

در انتظار رئیس جمهور و سومین سفرش

**حمید رضا پشنگ نماینده مردم خاش و میرجاوه در یادداشتی که در هفته نامه مندیل منتشر شده است با اشاره به مشکلات عدیده حوزه انتخابیه اش ابراز امیدواری کرده که سومین سفر استانی رییس جمهور به استان سیستان و بلوچستان راهگشای حل این مشکلات باشد.

استان سیستان وبلوچستان در اکثر زمینه‌ها از شاخص متوسط کشوری خیلی پایین‌تر است و می‌طلبد که اعتبار ویژه‌ای برای رفع مشکلات ما اختصاص یابد. با این اعتبارات قطره‌ای و نا‌چیز مشکلات ما حل نمی‌شود و ما هر سال به دنبال اتمام پروژه‌های سال پیش هستیم. خشکسالی‌های پی در پی ضررهای بسیاری به ما وارد کرده است. می‌گویند اعتبار هست اما نقدینگی نیست. تا دیروز به دنبال اعتبار بودیم و حالا باید به دنبال نقدینگی باشیم.

 اجرای بسیاری از پروژه‌های برق‌رسانی و کشاورزی مصوبات سفر‌های قبلی که دارای اعتبار هستند به دلیل نبود نقدینگی متوقف شده‌اند.

 میزان اعتباری که برای خشکسالی در نظر گر فته بودند در سال‌های گذشته 30 میلیارد بود ولی امسال که باز هم خشکسالی داریم به 14 میلیارد تومان تقلیل یافت وآنقدر کم است که نمی‌شود آن را توزیع کرد. البته قابل یادآوری است که به استان ما هنوز چیزی تعلق نگرفته است.

 ما با بودجه سال آینده شاید بتوانیم بخشی از پروژه‌های عقب‌مانده را جبران کنیم. در بحث راه‌ها، راه ترانزیتی چابهار به مرکز کشور هنوز کامل نشده و به خاطر 10 میلیارد تومان متوقف شده است. کامیون‌ها مجبور هستند 200 کیلومتر را اضافی طی کنند و این هدر دادن سوخت و ضرر رساندن به کامیونداران است. اگر این 10 میلیارد را تخصیص دهیم و کار را تمام کنیم صرفه‌جویی بزرگی کرده‌ایم.

 راه‌آهن کرمان به زاهدان هنوز قابل استفاده و بهره‌برداری نیست و همه منتظر دستور شروع به کار این خط هستند. این برای ما گنگ است. علیرغم این که استاندار اصرار دارد این خط در دهه فجر شروع به کار کند ومقامات استانی نظرشان مثبت است، متولیان سکوت کرده‌اند و دلایلشان را درعدم بهره‌برداری از این خط اعلام نمی‌کنند.

خط آهن چابهار -زاهدان - مشهد فقط نشان از اثر یک کلنگ دارد و دیگر هیچ . این خط می‌تواند وضعیت بندر چابهار و جایگاه تجاری این منطقه آزاد را تثبیت کند، می‌تواند چابهار را زنده کند و نه تنها برای استان که برای کشور تأثیر بخش خواهد بود اما تا سال آینده دیر است و ما امیدواریم با سفر سو م ریاست جمهوری بتوانیم امسال مشکلاتمان را حل کنیم.

  • کد خبر : 37104
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار