خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/11 - 17:41
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حسن ملک‌محمدی:

دامغان به قطب علمی کشور تبدیل می‌شود

**هفته گذشته کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دعوت حسن ملک‌محمدی نماینده شهرستان دامغان به این شهرستان سفر کرد و در جریان این سفر 4 پروژه و طرح فرهنگی افتتاح شد.

  هفته نامه کویر درباره این سفر و پروژه‌هایی که کلنگ احداثش در جریان این سفر به زمین زده شده‌اند با ملک‌محمدی به گفت وگو پرداخت که در زیر می خوانید:

سفر وزیر علوم با چه هدفی به این شهرستان صورت گرفت و چه پروژه‌هایی در جریان این سفر به بهره برداری رسید؟

ما از وزیر علوم برای افتتاح بزرگترین کتابخانه استان سمنان در دانشگاه دامغان و آغاز عملیات اجرایی دانشکده فنی و مهندسی و دانشکده هنر دعوت کرده بودیم که بحمدالله کلنگ احداث ساختمان این دو دانشکده در مراسمی توسط وزیر علوم و تحقیقات و فناوری به زمین زده شد. نزدیک به 9 هزار متر مربع زیربنای ساخت ساختمان دانشکده فنی و مهندسی و حدود7 هزار متر مربع زیربنای ساخت ساختمان دانشکده هنر است. با احداث این دو دانشکده که هر کدام دارای 20 کلاس است، شاهد تقویت و جهشی عظیم در آموزش عالی شهرستان دامغان خواهیم بود و دامغان به عنوان یکی از قطب‌های علمی کشور شناخته می‌شود.

اعتباری که برای احداث این دو دانشکده در نظر گرفته شده چقدر است؟

ساخت این دو دانشگاه باید در دو یا سه فاز تکمیل شود که در فاز اول ساخت دانشکده فنی و مهندسی مبلغ قابل توجهی در اختیار رئیس دانشگاه دامغان قرار گرفته و وزیر علوم هم اعلام کرد در هفته جاری مبلغ دیگری هم برای تسریع کار به این پروژه اختصاص خواهد داد. در حال حاضر برای شروع پروژه دانشکده‌های فنی و مهندسی و هنر مشکل بودجه‌ای نداریم. آن مقداری که مورد نیاز است تأمین شده است. در کل برای ساخت و تکمیل دانشکده فنی و مهندسی، 50 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری پیش‌بینی شده است.

پروژه‌های دیگری هم بود که با حضور وزیر علوم به بهره‌برداری برسد؟

بعد از این مراسم از کارخانه اتوبوس‌سازی و کامیون‌سازی دامغان با حضور وزیر و استاندار سمنان بازدید کردیم. در این بازدید استاندار سمنان مبلغ 30 میلیارد تومان از محل طرح آمایش برای تسریع، تجهیز و تکمیل کارخانه اتوبوس‌سازی و کامیون‌سازی دامغان اختصاص داد.

آیا وزیر علوم به زادگاه خودش هم سفر کرد؟

بله. بعد از بازدید از کارخانه اتوبوس‌سازی به همراه وزیر علوم به شهر امیریه که زادگاه ایشان است سفری داشتیم و در آنجا کلنگ احداث یک مرکز فرهنگی و هنری به زمین زده شد. این مجتمع در زمینی به وسعت 800 مترمربع زمین احداث خواهد شد که برای ساخت آن 12 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است. پس از آن به روستای زادگاه کامران دانشجو به نام روستای امروان رفتیم که در آنجا نیز عملیات اجرایی آسفالت جاده امروان به علیان که در حقیقت منطقه قاهاد دامغان را به مرکز شهر امیریه متصل می‌کند آغاز شد. با احداث این پروژه راه دسترسی مردم به امیریه به مقدار قابل توجهی کاسته می‌شود. برای اجرای این طرح که به طول 24 کیلومتر است، 110 میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت راه و ترابری هزینه می‌شود و امیدواریم تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

احداث این دو دانشکده‌ای که به آن اشاره شد جزو مصوبات استانی بود یا جزو پروژه‌هایی بود که با پیگیری‌های نماینده شهرستان مصوب شده بود؟

احداث این دو دانشکده را از اول امسال پیگیری کردیم و در حقیقت بعد از چندماه پیگیری مجدانه به فضل خدا و عنایات امام زمان این کار به ثمر رسیدو موجب شادی و خوشحالی مردم دامغان شد.

زمان بهره‌بردای مشخص است؟

حداکثر ظرف یک‌سال تا یک‌سال و نیم آینده این دو دانشکده باید به بهره‌برداری برسد.

کتابخانه‌ای را که به آن در ابتدای صحبت‌ها اشاره کردید با چه مقدار اعتبار به بهره‌برداری رسیده است؟

این کتابخانه در زمینی به مساحت 3 هزار و 500 مترمربع و با 35 هزار جلد کتاب در زمینه‌های فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی، ریاضی، تاریخ اسلام و ایران و دفاع مقدس دایر شده است. دارای چهار سالن مطالعه، مخزن و یک سالن دیجیتال بوده و برای افتتاح و راه‌اندازی آن، 18 میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری هزینه شده است. لازم می‌دانم از رئیس دانشگاه دامغان هم تشکر کنم که نسبت به تأسیس و راه‌اندازی و تجهیز این کتابخانه حساسیت‌هایی داشتند و تلاش کردند و زمینه را برای افتتاح فراهم کردند. ساخت این کتابخانه از یک سال پیش شروع شده بود که در عرض یک‌سال به بهره‌برداری رسید.

  • کد خبر : 23829
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار