خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/24 - 17:31
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها

خشکسالی بیش از سیل و زلزله استان فارس را تهدید می‌کند

**کشور ایران از جمله کشورهایی است که با توجه به شرایط اقلیمی معمولاً در معرض بلایای طبیعی قرار دارد و ما تقریباً هر چند سال یک بار شاهد حوادث ناگواری چون سیل، زلزله، خشکسالی و غیره هستیم که معمولاً خسارات بسیار مالی و جانی به همراه دارند. برای کاهش آثار مخرب این بلایای طبیعی البته می‌توان تدابیری اتخاذ کرد که در صورت به کار بستن آن‌ها این آسیب‌ها به حداقل برسد.

استان فارس نیز چند سالی است که به طور متناوب با خشکسالی روبه‌روست و کشاورزان این استان خسارات بسیاری را متحمل شده‌اند. در گزارش خبرجنوب دو تن از نمایندگان استان که از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستند، درباره این بلای طبیعی در فارس و اقدامات صورت گرفته برای کاهش آن سخن گفته‌اند.

 

حرف اول در استان را خشکسالی میزند

معضل خشکسالی در سراسر استان فارس موجب آسیب جدی به کشاورزان شده است و اولویت اصلی بیشتر نمایندگان استان، پیگیری وضعیت کشاورزان و بودجه معوق خشکسالی است.

عنایت‌ا... هاشمی، نماینده مردم سپیدان درباره این موضوع می‌گوید: با توجه به خسارات ناشی از خشکسالی 160 میلیارد تومان بودجه برای برون‌رفت از این معضل تصویب شد که دولت بخش اول آن را پرداخت کرده، اما 80 میلیارد تومان دوم همچنان واریز نشده است.

این نماینده ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که برپایه 80 میلیارد دوم صورت گرفته، واریز آن اهمیت ویژه‌ای دارد. مجمع نمایندگان استان در نشستی که هفته گذشته با ریاست مجلس شورای اسلامی داشته، یکی از اولویت‌های استان را واریز این بودجه عنوان کرده است. لاریجانی هم قول داده عزیزی، معاون راهبردی ریاست جمهور را دعوت کند و پیگیر بخش دوم این بودجه باشد.

هاشمی افزود: در یکی، دو روز اخیر نیز جلساتی با وزیر نیرو داشتم که از وی هم پیگیر 80 میلیارد باقی مانده شدم و هم درخواست‌های خود را برای احداث مخازن و سدها در مناطق مختلف فارس مطرح کردم.

نماینده سپیدان با اشاره به بخش اول این بودجه گفت: زه‌کشی قنوات و کانال‌های آب، خرید وسایل کشاورزی و خرید و نصب لوله‌های قطور برای انتقال آب و جلوگیری از هدررفت آن از جمله اقداماتی بود که با بودجه واریزی صورت گرفت.

هاشمی همچنین جدا از خشکسالی، سرمازدگی در بهار و آفت‌زدگی باغ‌های سیب را از دیگر مشکلات کشاورزان استان خواند.

 

کویر به سمت باغهای فارس میآید

نماینده مردم اقلید و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نبود برنامه‌ریزی برای مقابله با خشکسالی گفت: شرایط جوی در سراسر دنیا با حالتی غیر عادی روبه‌روست که یکی از تأثیرات این امر خشکسالی است. تاکنون روش استفاده از آب در کشور ما برنامه‌ریزی شده نبوده است و کشاورزی بر اساس روش‌های سنتی و قدیمی انجام می‌شود.

رحمانی ادامه داد: این خشکسالی‌ها و عدم برنامه‌ریزی موجب شده حدود 100 دشت استان که بسیار سرسبز بوده‌اند، به عنوان دشت‌های ممنوعه با کویر معرفی شوند. متأسفانه به جای اینکه ما با اعمال سیاست‌ها و برنامه‌ریزی مانع نزدیک شدن کویر به استان شویم، کویر و بیابان را زیاد می‌کنیم. کمبود ریزش‌های جوی و عدم مدیریت در کنار روش‌های سنتی کشاورزی موجب شده کویر به سوی ما بیاید.

این نماینده افزود: ما با منابع آب برخورد منطقی نکرده‌ایم. اکنون 4 سالی است که خشکسالی تداوم دارد و مدیریت ما به جای اتخاذ تدابیر مناسب، مسیر امسال بگذریم تا سال بعد چه پیش‌آید را در پیش گرفته است. ما خشکسالی را به صورت معضلی یک‌ساله می‌بینیم و به همین دلیل فکری اساسی برای رفع آن نمی‌کنیم. اکنون خشکسالی به حدی رسیده که ما حتی در تأمین آب شرب روستاهامان هم با مشکل روبه‌رو هستیم.

نماینده مردم اقلید ادامه داد: یک زمان در دریاچه کافتر حدود 200 نفر با ماهیگیری ارتزاق می‌کردند و ما نگران جلو آمدن آب آن بودیم، اما اکنون دریاچه اصلاً آب ندارد و اتومبیل به راحتی از آن می‌گذرد.

 

روند مقاومسازی روستاها مناسب است

یکی دیگر از بلایای طبیعی که کشور ما را همواره تهدید می‌کند، زلزله است. چندی پیش زلزله خفیفی استان فارس را لرزاند و بار دیگر بحث زلزله و میزان مقاومت ساختمان‌ها به‌ویژه در روستاها مورد توجه قرار گرفت. عنایت‌ا... هاشمی در این باره می‌گوید: خوشبختانه بنیاد مسکن در چند سال اخیر به طور مناسب و مطلوبی برای کاهش مسائل و مشکلات ناشی از فرسودگی و عدم مقاومت در برابر زلزله کار کرده است و مسکن مهر با توجه به تسهیلاتی که برای بازسازی و احیای بافت‌های فرسوده می‌دهد، قدم بزرگی در این زمینه برداشته است. نماینده مردم سپیدان ادامه داد: بافت روستایی به دلیل معماری سنتی و بهره‌گیری از گل و خشت هم در برابر سیل و هم زلزله بسیار آسیب‌پذیر بوده است، اما با توجه به فوندانسیون و مصالحی که امروزه به کار می‌رود، جلوی تخریب‌های احتمالی تا حد زیادی گرفته می‌شود.

وی افزود: من روند فعلی را بسیار خوب و امیدوار‌کننده می‌دانم؛ با سرکشی به روستاهایی که با توجه به زلزله تخریب شده‌اند، درمی‌یابیم که بیشتر آن‌ها بافت سنتی و فرسوده داشته‌اند و این تخریب در ساختمان‌های جدید و معماری‌ساز کمتر است. با حرکت به ساخت چنین بناهایی مشکل آسیب ناشی از زلزله نیز کاهش خواهد یافت.

 

مقاومسازی سالانه 2 میلیون واحد مسکونی در کشور

عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به روند مناسب مقاوم‌سازی بناها به‌ویژه در روستاهای استان فارس گفت: استان فارس با توجه به سابقه و قدمت طولانی، روستاهای بسیار قدیمی دارد که بناهای آن چندین ده ساله‌اند و به شیوه‌های سنتی ساخته شده‌اند. این بناها در صورت بروز حادثه‌ای چون زلزله به شدت آسیب می‌دیدند، اما اکنون با طرح مقاوم‌سازی دولت این ریسک‌پذیری به شدت کاهش یافته است.

ابوالقاسم رحمانی در توضیح این مطلب گفت: در برنامه‌ریزی دولت سالانه 2 میلیون واحد مسکونی در کشور مقاوم‌سازی می‌شود که این امر در استان فارس هم به طور جدی پیگیری می‌شود. نقشه‌های استاندارد، نظارت بر ساخت و ساز و ارائه تسهیلات به روستاییان از جمله اقدامات قابل ذکری است که برای مقاوم‌سازی منازل مسکونی صورت می‌گیرد.

این نماینده ادامه داد: در دنیای امروز ساخت و ساز از طریق وسایل سنتی منسوخ شده است، اما ما متأسفانه عدم صنعتی‌سازی را همچنان در کشور و به‌ویژه روستاها داریم. بهره‌گیری از صنعتی‌سازی موجب صرفه‌جویی در مصالح و هدررفت انرژی می‌شود، از سوی دیگر وزن ساختمان نیز به دلیل مصالح خاص به کار رفته در آن کاهش می‌یابد که این امر موجب کاهش آسیب هنگام بروز زلزله خواهد شد.

رحمانی در پایان به کارخانه صنعتی‌سازی اقلید اشاره کرد و گفت: کارخانه‌ای به همین منظور در اقلید در حال احداث است که می‌تواند زمینه سالانه حدود 200 هزار متر مربع ساختمان را فراهم کند.

 

سیل شهرستانهای جنوب استان را بیشتر تهدید میکند

یکی دیگر از بلایای رایج طبیعت، سیل است که خسارات فراوانی به بار می‌آورد. اگرچه این حادثه طبیعی به نسبت خشکسالی و زلزله تاکنون آسیب کمتری را متوجه استان کرده است. نماینده مردم سپیدان با اشاره به این موضوع گفت: آخرین تصویر من از سیل عظیم در استان مربوط است به سال 65 که لطمات فوق‌العاده‌ای را در استان به بار آورد، اما از آن زمان تاکنون مورد خاصی پیش نیامده است.

عنایت‌ا... هاشمی ادامه داد: سیل استان فارس را مانند استان‌های شمالی کشور تهدید نمی‌کند، زیرا در این استان شاهد باران‌های سیل‌آسا نیستیم، اما در بخش‌های جنوبی استان به دلیل اینکه از دشت تشکیل شده است، خطر سیل وجود دارد و باید با اتخاد تدابیری مانع از بروز این حادثه در آن جا شد. وی افزود: احداث سدهای کوچک خاکی علاوه بر ذخیره آب‌های سطحی و جلوگیری از جاری شدن سیل، می‌تواند مانع مهمی برای ایجاد خشکسالی هم باشد. به دلیل همین اهمیت احداث سد از برنامه‌ها و اولویت‌های بیشتر حوزه‌های انتخابی استان است.

  • کد خبر : 29507
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار