خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/12 - 13:19
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها

خبرهای نوید بخش فدایی برای مهار گردوغبار

**دومین اجلاس منطقه‌ای محیط زیست با حضور کشورهای ایران، عراق، ترکیه، سوریه و قطر از روز سه شنبه ششم تا پنج شنبه هشتم مهر در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در تهران با حضور مسئولان و وزرای محیط زیست کشورهای مذکور برگزار شد.

 دستور کار این اجلاس بررسی راهکارها و نحوه مقابله با گردوغبار در این کشورها و جلوگیری از ورود این گردوغبارها به کشورهای همجوار بود که صمد فدایی نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به نمایندگی از مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در این اجلاس شرکت کرد.

وی پس از شرکت در این اجلاس در گفت‌وگو با خبرنگار ویژه نامه مجلس و مردم «نشریه باختر» دستاوردها، اهداف و راهکارهای مهار و کنترل گردوغبار در استان کرمانشاه را تشریح کرد. فدایی با بیان اینکه اولین اجلاس محیط زیست متشکل از وزرا و مسئولان محیط زیست کشورهای ایران، عراق، ترکیه، سوریه و قطر اردیبهشت ماه در آنکارای ترکیه برگزار شد، گفت: دومین اجلاس در تهران برگزار شد که دستاوردهای بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص استان کرمانشاه که در همجواری عراق قرار دارد، داشت.

وی به خشکسالی در کشورهای عراق، سوریه و ترکیه در چند سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: بر اثر همین خشکسالی اکثر رودخانه‌ها و تالابها خشک شده و به کانون ایجاد گردوغبار تبدیل شدند و از آنجا که گردوغبار بسیار ریز هستند در هوا معلق شده و باعث بیماریهای پوستی، تنفسی، ریوی، چشمی، عفونی و انواع بیماریهای دیگر می‌شود.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس با اشاره به حجم گردوغبار در استان کرمانشاه تصریح کرد: این گردوغبار باعث می‌شود گاهی میزان دید 50 متر بیشتر نباشد و مردم به علت شدت این گردوغبار در خانه‌های خود بمانند و خارج نشوند.

فدایی در همین رابطه به رایزنیهای نمایندگان استان با مسئولان محیط زیست و دولت جهت بهبود وضعیت اسفناک ناشی از گردوغبار اشاره کرد و گفت: نمایندگان استان در ماه‌های گذشته نشست‌های مشترکی با اعضای هیأت دولت، کمیسیون کشاورزی مجلس و رئیس و کارشناسان محیط زیست داشته و در این زمینه هم تلاشهای خوبی صورت گرفته و در دست اقدام هم است و همچنین بر لزوم تدابیر اصولی در این ارتباط تأکید شد.

دستاوردهای اجلاس

وی با اشاره به دستاوردهای دومین اجلاس منطقه‌ای محیط زیست در تهران، توافق پنج کشور بر لزوم تدوین یک برنامه جهت تثبیت شن‌های روان را یکی از این دستاوردها ذکر و خاطر نشان کرد: تمامی این کشورها اتفاق نظر داشتند که باید در یک دوره خاص مثلاً سه یا پنج ساله برنامه‌ای برای تثبیت شن‌های روان و مقابله با توفان‌های شن تعیین و تدوین شود و مسئولان دولت‌ها در این راستا حرکت کنند و برنامه‌های خود را بر اساس همین سیاست‌ها تنظیم کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید بر کاشت نهال و درخت در کانون ایجاد گردوغبار را یکی دیگر از مصوبات و دستاوردهای این اجلاس ذکر کرد و افزود: تأکید بر تبادل تجربیات میان کشورهای شرکت‌کننده و استفاده از کارشناسان مجرب این کشورها از یکدیگر، ایجاد یک دبیرخانه و انتخاب یک دبیر جهت ایجاد هماهنگی‌های لازم در این ارتباط را از دیگر دستاوردهای این اجلاس برشمرد.

فدایی به سخنان مسئولان و وزرای شرکت‌کننده در این اجلاس اشاره و یادآور شد: خانم دکتر «نرمین عثمان حسن» وزیر محیط زیست کشور عراق در این اجلاس خبر خوبی را اعلام کرد و گفت که قرار است پنج میلیون هکتار از بیابان‌های عراق که عمدتاً این بیابان‌ها به ایران و استان کرمانشاه منتهی می‌شود، طی یک برنامه پنج ساله با پاشیدن مازوت سبز و کاشتن نهال دارای پوشش شوند تا از حرکت شن‌های روان و پخش معلق ماندن آنها در هوا جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: قرار است هر ساله یک میلیون هکتار از این بیابان‌های عراق به فضای سبز تبدیل شوند.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر محیط زیست ترکیه هم در این اجلاس خبر مسرت‌بخشی را اعلام کرد، اظهار داشت: این مقام مسئول ترکیه اعلام کرد که سه میلیون هکتار از بیابان‌های این کشور که در مرز سوریه بوده و کانون ایجاد گردوغبار است درختکاری خواهد شد و یا مازوت سبز پاشیده می‌شود.

فواید اجلاس برای استان کرمانشاه

فدایی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مردم استان همین گردوغبار ناشی از کشور عراق و کشورهای همسایه است، اضافه کرد: متأسفانه این گردوغبار علاوه بر آثار و نتایج سوء و بد اقتصادی در استان، بر سلامت و امنیت روانی مردم هم مؤثر است که خوشبختانه اجلاس مذکور و تصویب مصوبات و توافقات انجام شده می‌تواند در کاهش و از بین رفتن این دغدغه‌ها و رفع نگرانی‌ها مؤثر باشد.

وی از تهیه گزارشی از دستاوردهای این اجلاس جهت ارائه در مجمع نمایندگان استان خبر داد و تأکید کرد: ما با جدیت به‌دنبال رفع دغدغه‌های مردم استان در همه زمینه‌ها به‌خصوص همین گردوغبارهستیم و از مسئولان محیط زیست در کشور و استان خواستیم تا به‌طور جد پیگیر این موضوع بوده و با توجه به برگزاری این اجلاس‌ها، امیدواریم در سال آینده و سال‌های بعد شاهد این پدیده نامیمون نباشیم.

شرکت سازمان‌های بینالمللی در اجلاس

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه چند سازمان بین‌المللی در اجلاس شرکت کردند، افزود: سازمان بین‌المللی برنامه‌ریزی توسعه، سازمان محیط زیست بین‌الملل یا همان سازمان برنامه‌های محیط زیستی از جمله سازمان‌های شرکت‌کننده در اجلاس بودند.

فدایی افزود: این سازمان‌ها ضمن ارائه تجربیات خود، قول دادند که در زمینه کنترل و مهار توفان‌های شن و گردوغبارها، همکاری‌های لازم را به‌عمل آورند و در این زمینه ضمن ارائه کمک‌های مالی و اقتصادی، آموزش و امکانات لازم را در اختیار این کشورها قرار دهند تا به نحوی بتوان این عامل ویران کننده منطقه که تبعات آن را کشورهای مختلفی در منطقه تحمل می‌کنند را ریشه کن کرد.

آئین شکر‌گزاری و جشن خرمن در استان کرمانشاه و سنقر و کلیایی

وی با بیان اینکه در روز دوشنبه پنجم مهر آیین شکر‌گزاری و جشن خرمن در استان کرمانشاه و سنقر و کلیایی برگزار شد، گفت: در سال جاری با لطف خداوند بارش باران در استان خوب بوده که در رونق کسب و کار و تولیدات کشاورزی بسیار مؤثر بود به‌طوری که در شهرستان سنقر 130 هزار تن گندم برداشت شد.

به گفته نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی 108 هزار تن از این گندم توسط مراکز خرید گندم سنقر خریداری شد. فدایی با بیان اینکه شهرستان سنقر در تولید گندم در استان مقام اول را کسب کرد، اظهار داشت: آیین شکرگزاری و جشن خرمن به منظور تجلیل از کشاورزان و تولید کنندگان برگزار شد که اکثر مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی از جمله مدیرسازمان جهاد کشاورزی استان در این مراسم حضور داشتند.

وی با اشاره به سخنان خود در این مراسم و انتقاد از مسئولان وزارت بازرگانی استان تصریح کرد: به رغم زحمات زیاد و تلاشهای فراوان کشاورزان در افزایش تولید، متأسفانه بخش قابل ملاحظه‌ای از گندم کشاورزان توسط اداره بازرگانی استان خریداری نشده و مسئولان به بهانه آفت «سن زدگی» از خریداری گندم خودداری می‌کردند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: به نظر اینجانب علت برگشت گندم و نخریدن از کشاورزان عدم وجود سیلو و فضای خالی بود چرا که سیلوها ناشی از واردات بی‌رویه گندم در سال گذشته پر بود. البته وزیر جهاد کشاورزی هم همین انتقاد را نسبت به وزارت بازرگانی داشته و تأکید کردند که گندم‌های خریداری شده از خارج، هنوز در سیلوها باقی مانده است به‌طوری که در کل کشور سیلو برای تحویل همه گندم کشاورزان نبود.

فدایی اضافه کرد: متأسفانه در این بین واسطه‌ها و دلالان سوءاستفاده‌ها را شروع کرده و گندمهای برگشت داده شده را به قیمت پایینی از کشاورزان خریداری می‌کردند و همین امر به ضرر تولید‌کننده و سود جویی واسطه‌ها انجامید.

  • کد خبر : 28645
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار