خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/11 - 07:22
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه:

حق استان کرمانشاه بیشتر از اینهاست

**"حشمت‌الله فلاحت‌پیشه" به عنوان یکی از نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، است. در عین حال که وی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نیز حضور دارد، معضلات و مشکلات استان را پیگیری می‌کند و از آنها فاصله نگرفته است. مشکلات کرمانشاه در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و منابع انسانی موضوع گفت‌وگوی وی با نشریه باختر است گه در پی می‌آید:

جنگ؛ عامل اصلی عقب ماندگی‌های کرمانشاه

 حشمت الله فلاحت پیشه گفت: در طول 8 سال جنگ تحمیلی، کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های درگیر با جنگ از رشد و توسعه بازماند و نه تنها زیرساخت‌های خود را از دست داد بلکه زمینه‌ساز مهاجرت گسترده مردم از این منطقه به سایر نقاط کشور شد و به طور کلی باید پذیرفت که کرمانشاه از مدار توسعه کشور جاماند و در مقایسه با کل کشور که در دهه اول انقلاب رشدی را تجربه کرده‌اند این استان روندی معکوس را تجربه کرد.

وی ادامه داد: مهاجرت جوانان و نخبگان استان به‌واسطه کمبود زیرساخت‌های علمی و فناوری از معضلات جدی استان در پس جنگ بود به‌گونه‌ای که بسیاری از فرزندان کرمانشاه به‌واسطه فقر امکانات و عدم وجود اشتغال پایدار در دیگر استان‌های کشور مشغول به کار شدند و یا برخی به خارج از کشور سفر کردند و این کوچ بزرگ تنها به جوانان و نیروی کار استان محدود نشد بلکه بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران و کارخانه‌داران این استان را نیز دربرگرفت و امروز مشکلات نرم‌افزاری کرمانشاه کمتر از مشکلات سخت‌افزاری آن نیست.

نماینده مردم اسلام‌آباد، ‌دالاهو، کرند و گهواره در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان راهی برون‌رفت از این مسیر یافت، اظهار می‌دارد: نگاه‌ها باید به کرمانشاه تغییر کند، به‌واقع حق مردم کرمانشاه به عنوان پیش‌قراولان دفاع از کیان ایران اسلامی بیشتر از اینهاست، باید در میان همه مدیران کشور که مسئولیتی در قبال توسعه ایران دارند این عزم جدی شکل بگیرد که برخی استان‌های کمتر برخوردار کشور باید به گردونه توسعه و پیشرفت بازگردند. به عنوان مثال در حوزه آمایش سرزمین که بر مبنای استعدادهای بارز هر استان در هر بخش تعریف می‌شود، ‌استان کرمانشاه در قالب استانی با قطبیت کشاورزی قرار گرفت و در حوزه توسعه صنایع به این استان توجه خاصی نشد اما در همین قطبیت‌بخشی کشاورزی که مصوبه دولت در سفر به استان کرمانشاه بود، ‌کمیسیون امور زیربنایی دولت موانعی ایجاد کرد و در طول 5/1 سال گذشته هیچ گامی در این مسیر برداشته نشده است.

باید پرسیدآیا دولت برنامه‌ای برای توسعه کرمانشاه دارد؟

فلاحت‌پیشه با اشاره به مصوبات متعدد اجرایی نشده دولت در این استان، بیان داشت: بسیاری از مصوبات دور دوم سفر هیأت دولت به استان کرمانشاه هنوز اجرایی نشده و مردم چشم‌انتظار عزم مسئولین در رفع معضلات استان هستند و باید پرسیدکه آیا با شرایط پیش‌آمده آیا دولت واقعاً برنامه‌ای برای توسعه کرمانشاه دارد؟

وی، نگاه دولت به توسعه کرمانشاه را یک نگاه شعاری ارزیابی می‌کند و معتقد است: مسئولان شعارهایی را می‌دهند و بعضاً این قول‌ها و تصمیم‌ها که سبب امیدواری مردم شده را فراموش می‌کنند. امروز در استان کرمانشاه، محرومیت، ‌بیکاری و عدم توسعه زیرساخت‌ها برخلاف همه تلاش‌های صورت گرفته مردم را سخت آزار می‌دهد.

راه‌آهن غرب کشور

نماینده مردم اسلام‌آباد افزود: راه‌آهن غرب کشورقرار بود از اراک به ملایر و از ملایر به کرمانشاه بیاید و از آن جا تا مرز خسروی ادامه پیدا کند، اما باید اکنون پرسید یکی از کلیدی‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای که می‌توانست کرمانشاه را از وضعیت فعلی خارج کند، در چه شرایطی قراردارد؟

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیأت دولت، این راه‌آهن می‌بایست تا سال 1392 به مرز خسروی برسد و اکنون می‌بایست تا کرمانشاه می‌رسید اما بعد از گذشت 5/1 سال از آن مصوبه نه تنها اعتباری به آن تخصیص نیافت بلکه اعتبارات معمول آن کمتر نیز شده است و در واقع ظلم بیشتری را به راه‌آهن غرب کشور شاهد هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: با انبوه مطالبات بر زمین مانده و قول‌های اجرایی نشده می‌توان این سؤال را از خودمان بپرسیم که هیأت دولت در دور سوم سفر خود به کرمانشاه چگونه می‌تواند این عقب‌ماندگی‌های رها شده را توجیه کند؟

فلاحت‌پیشه مهمترین مصوبه دولت در سفر به کرمانشاه را راه‌آهن غرب کشور عنوان کرد و گفت: پروژه راه‌آهن ملایر- کرمانشاه، اکنون یکی از راکد‌ترین پروژه‌های کشور است و معتقدم برخی مسئولین وزارت راه و سازمان نظارت راهبردی ریاست جمهوری عزم خود را برای ناکام گذاشتن پروژه راه‌آهن استان جزم کرده‌اند که این توهینی آشکار به مردم و دولتی است که آن را مصوب کرده است.

نماینده مردم اسلام‌آباد اظهار داشت: اعضای کمیسیون‌های عمران و امنیت ملی در سفر به کرمانشاه تأکید کردند که کم‌کاری دولت در راه‌آهن غرب کشور به معنای از دست دادن فرصت‌های بزرگ تجاری و اقتصادی کشور و این منطقه است.

وی ادامه داد: توضیحات وزارت راه به هیچ وجه قابل قبول نیست ولی برخی مسئول این وزارتخانه در پاسخ به پیگیری‌ها، اظهارات فریب کارانه‌ای مطرح می‌کنند که برای مردم استان قابل قبول نیست و تا زمانی که راه‌آهن به عراق نرسد در استان کرمانشاه امکانات کمتری برای توسعه صنایع بزرگ شکل می‌گیرد و فرصت‌های اقتصادی در استان احیا نمی‌شود.

پالایشگاه کرمانشاه، دانشکده فنی و مهندسی اسلام‌آباد غرب، احداث کارخانه قند

وی از برخی دیگر از مصوبات بر زمین مانده دولت در سفر به استان کرمانشاه خبر داد و گفت: بخشی از مصوبات سفر هیأت دولت به استان کرمانشاه به خوبی اجرایی شده اما پالایشگاه کرمانشاه، دانشکده فنی و مهندسی اسلام‌آباد غرب، احداث کارخانه قند اسلام‌آباد و موضوع مناطق ویژه کرمانشاه از جمله مصوباتی است که هنوز بر زمین مانده و اقدام مؤثری برای آنها صورت نگرفته است‌که انتظار می‌رود دولت تا پیش از سفر دور سوم خود به استان کرمانشاه زمینه‌های اجرایی شدن این مصوبات را فراهم کند تا درد دیرینه بیکاری در استان به شکلی قابل قبول رفع شود.

  • کد خبر : 23762
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار