خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/22 - 10:37
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
علی اسلامی‌پناه:

حفظ اشتغال موجود و نظارت، از جمله اولویت‌های بخش اشتغال است

**نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد، صیانت از اشتغال موجود، ایجاد نوبت‌های دوم و سوم کاری برای واحدهای اشتغال‌زا، توجه به واحدهای ایجادی و نظارت را از جمله سیاست‌های استانداری کرمان در حوزه ایجاد اشتغال دانست.

"علی اسلامی‌پناه" به هفته نامه نگارستان گفت: برای ایجاد اشتغال‌های کنونی تمامی هزینه‌ها و منابع مورد نیاز آنها پرداخت شده و افراد شاغل براین اساس زندگی خود را سامان داده اند، بنابراین توجه و صیانت از اشتغال موجود امری مهم است.

وی توجه نکردن به حفظ اشتغال موجود را باعث هدر رفت سرمایه و ایجاد مشکلات در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دانست و ادامه داد: حمایت و پشتیبانی از طرح‌های اقتصادی موجود با اقداماتی از جمله پرداخت سرمایه در گردش و پرداخت به موقع تسهیلات باید صورت گیرد.

اسلامی‌پناه ایجاد نوبت‌های دوم و سوم کاری در واحدهای اقتصادی را موجب افزایش تولید و رونق اشتغال دانست و گفت: باید در بخش‌های فروش و بازرگانی نیز به واحدهای اقتصادی کمک شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: با این اقدام زمینه برگشت آسان‌تر معوقات بانک‌ها نیز فراهم می‌شود.

وی با اشاره به استعدادهای مختلف این استان و وجود نیروی انسانی خلاق، شایسته، پرتلاش، با دقت و با پشتکار فراوان تأکید کرد: باید در راستای جذب سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای ایجادی اقدامات بیشتری انجام شود.

وی گفت: به عنوان مثال در بخش صنعت مس برای مدت سه سال 34 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده و کارهای آن در حال اتمام است و در بخش صنعت فولاد نیز باتوجه به مصوبه دولت اقداماتی برای تولید 5/2‌میلیون تن فولاد انجام شده است.

وی با تأکید بر اقدامات نظارتی گفت: نظارت و پیگیری اجرای بنگاه‌های مختلف اقتصادی باید توسط بانک‌ها و تمامی دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.

اسلامی‌پناه با بیان این نکته که لفظ «محروم» را برای مناطق مختلف استان به‌خصوص مناطق جنوبی نمی‌پسندیم و نمی‌پذیریم، عنوان کرد: محروم بودن باتوجه به استعدادهای نهفته دراین مناطق شایسته نیست، اما کاستی‌هایی در این مناطق وجود دارد و در بخشهایی این کاستی‌ها بیداد می‌کند.

وی عنوان کرد: اقداماتی که در دوران پس از انقلاب برای خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف انجام شده غیر قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب اسلامی است.

وی بر توانمندسازی خانواده‌ها و اقشار مختلف از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد تأکید کرد و افزود: فرمانداران باید با خلاقیت و بر اساس اختیارات خود طرح‌های نو در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال را اجرایی کنند.

وی در ادامه با اشاره به وجود 80 هزار تبعه افغان مجاز و 200 هزار غیرمجاز در استان کرمان بیان کرد: تصمیم‌گیری در این زمینه باتوجه به نظرات و دلایل مسئولان مختلف انجام می‌شود.

وی همچنین بر استفاده از کارشناسان متخصص در بانک‌ها برای تسهیل امور مربوط به سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش سرمایه در گردش تأکید کرد و گفت: بانکها باید به رغم محدودیت، در این زمینه همکاری و اقدامات بیشتری داشته باشند.

اسلامی‌پناه اشتغال را به معنای تولید توصیف کرد و ادامه داد: متأسفانه هم‌اکنون تنها کارهای اداری که در پایان هر ماه حقوقی به حساب افراد واریز می‌شود از سوی بسیاری از افراد جامعه به عنوان کار تلقی می‌شود.

وی تأکید کرد: باید در راستای تغییر فکر در رابطه با معنای کار و شغل در جامعه تلاش بیشتری انجام و اشتغال به معنای تولید در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان این مطلب که ایجاد کارگروه‌های اشتغال در شهرستان‌ها برای کاهش زمان رسیدگی و بررسی درخواست‌های شهرستان‌ها با سرعت و دقت بیشتر تأثیر بسزایی دارد، گفت: حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای توسعه هر چه بیشتر امری ضروری است.

اسلامی‌پناه در ادامه بر واقعی‌تر شدن آمار مربوط به بحث اشتغال تأکید کرد و اظهار داشت: باید نرم افزار آماری برای ثبت اشتغال انجام شده در استان راه‌اندازی و زمینه بررسی روزانه یا ماهانه این آمار بیش از پیش فراهم شود.

وی تأکید کرد: با وجود آمار واقعی می‌توان مشکلات و نقاط ضعف را شناسایی و رفع کرد و در راستای تقویت نقاط قوت نیز گام برداشت.

اسلامی‌پناه با بیان اینکه 280 هزار افغانی بسیاری از مشاغل کرمان را اشغال کرده‌اند ادامه داد: یکی از سیاستهای اشتغال در استان کرمان حفط شغل‌های موجود است و در این راستا باید تلاش کنیم.

وی ادامه داد: 280 هزار افغانی در استان کرمان بسیاری از مشاغل را اشغال کرده‌اند که شامل 80 هزار افغانی مجاز و 200 هزار افغانی غیر مجاز می‌شود.

وی خواستار توسعه بنگاه‌های زود بازده و حمایت از آنها شد و گفت: دغدغه همه مسئولان نظام اشتغال است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نرخ بیکاری در کرمان کاهش یابد.

اسلامی‌پناه افزود: ارائه تسهیلات به موقع به بنگاه‌های اقتصادی و بازاریابی برای تولیدات و همچنین تغییر نگرش درباره تعریف کار در این زمینه ضروری است.

وی با تأکید بر لزوم جذب سرمایه در راستای ایجاد اشتغال گفت: هم‌اکنون 14 دستگاه در خصوص جذب سرمایه نظارت دارند اما باید روند جذب سرمایه تسهیل شود.

  • کد خبر : 24775
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار