خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/02 - 12:20
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عباسپور:

حذف مباحث کنترل جمعیت در دانشگاه‌ها تصمیمی شخصی است

**رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حذف واحد درسی تنظیم خانواده و تغییر آن را برخلاف قانون اساسی دانست و تاکید کرد: اگر دولت قصد تغییر این واحد درسی را دارد باید لایحه‌ای را در این رابطه به مجلس ارائه کند.

"علی عباسپور‌تهرانی‌فرد" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، در خصوص حذف تدریس مباحث کنترل جمعیت در دانشگاه‌ها تاکید کرد که حذف واحد درسی تنظیم خانواده برخلاف قانون مصوب مجلس است و افزود: تدریس واحد درسی تنظیم خانواده از جمله مصوبات مجلس است و باید در دانشگاه‌ها تدریس شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس، اظهار کرد: حذف این درس برعهده دولت نیست؛ بلکه اگر قصد چنین کاری را دارد باید این موضوع را به صورت لایحه به مجلس تقدیم کند.

وی با بیان اینکه اصل درس به این دلیل که قانون است باید اجرا شود، گفت: با تمام این تفاسیر در مجموع درباره این واحد درسی اشکالاتی مطرح است که می‌توان آنها را مدنظر قرار داد، در حال حاضر هم ما با وزارت علوم و وزارت بهداشت این مسئله مطرح کردیم که در بازنگری دروس به شئونات اسلامی بیشتر توجه شود؛ اما حذف آن مطرح نیست.

عباسپور با اشاره به اینکه بحث کنترل جمعیت براساس سیاست‌های کلی نظام است، افزود: موضوع حذف مباحث کنترل جمعیت در حال حاضر براساس نظرهای شخصی بوده است و بسیاری متخصصان و استادان پزشک که به عنوان نماینده در مجلس نیز هستند، این بحث را قبول ندارند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اعلام اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این موضوع مطرح شد، گفت: در این شورا نظرهای موافق و مخالفی وجود داشت که در نهایت منجر به تشکیل کمیته‌ای که کار کارشناسی در رابطه با خذف این واحد درسی را انجام دهد، شد؛ اما تشکیل این کمیته تنها در حد یک تصمیم باقی‌مانده و اقدام اجرایی صورت نگرفته است.

افزیش جمعیت، بدون برنامه‌ریزی پیامدهای ناخوشایندی را درپی دارد

عباسپور مهم‌ترین شاخص‌های افزایش جمعیت را توسعه‌یافتگی سلامت و و توسعه انسانی عنوان کرد و افزود: متاسفانه کشور ما از لحاظ این شاخص‌ها در جایگاه خوبی قرار ندارد، صرف افزایش جمعیت بدون برنامه‌ریزی و بدون درنظر گرفتن منابع مالی و اشتغال برای جوانان، پیامدهای ناخوشایندی را دربر دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما از نظر شاخص‌های توسعه‌یافتگی وضعیت مطلوبی نداریم ، البته وضعیتمان رو به رشد است؛ اما مهم‌ترین نگرانی این است که باز هم به افزایش جمعیت بدون برنامه‌ریزی بازگردیم و از نظر این شاخص‌ها عقب بمانیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس، به برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: د ربرنامه پنجم بر شاخص‌های توسعه‌یافتگی تاکید شده است و سیاست‌هایی که به مجلس ابلاغ شده است، ارتقای جایگاه جمهمری اسلامی ایران در شاخص‌های توسعه انسانی است.

معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرده است؛ کنترل جمعیت و راه‌‌های پیشگیری از بارداری دیگر به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود و از ترم بهمن، کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

به گفته "زهرا سجادی" کاهش جمعیت موجب نگرانی شده و رویکرد دولت دهم این است که با کاهش جمعیت و تولد کمتر مبارزه کند؛ به همین دلیل کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری،  کنترل جمعیت را به دانشجویان آموزش نمی‌دهد.

  • کد خبر : 36189
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار