خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/31 - 15:03
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نظری‌مهر:

جوانان مایل به یادگیری هنر قالیبافی نیستند

**حدود 70 در صد از شهرها و روستاهای کشور در گذشته به تولیدات فرش دستباف اشراف داشتند و این آمار رفته رفته کاهش یافته است.

 واردات فرش های ماشینی با الیاف غیر طبیعی و قاچاق فرش های ارزنده ایرانی از جمله دلایل دگرگونی در حوزه تولیدات فرش دستباف است.

"محمد جواد نظری مهر" نماینده بندر ترکمن و بندر یزد در این رابطه به خانه ملت گفت: پیش از این حوزه انتخابیه ما در استان گلستان از جمله مناطقی بود که اکثریت افراد از طریق بافت فرش امرار معاش می کردند. فرش در بندر ترکمن از طرح ها و بافت خاصی برخوردار است که نشان دهنده سنت و نحوه زندگی مردم در این منطقه است.

نظری مهر درادامه به خانه ملت گفت: حال این صنعت در استان ما روبه نابودی است و قاچاق این کالا به تولیدکنندگان آن را متضرر کرد. تا جایی که در حال حاضر به خاطر عدم سود مالی مناسب جوانان نیز مایل به یاد گیری این هنر نیستند. به طور کلی شاهدیم که صنایع دستی در ایران در حال از بین رفتن است و شاید لازم باشد که دولت به این مقوله نگاهی جدی تر داشته باشد.

نظری مهر در پاسخ به این سوال که تولیدات فرش در استان گلستان به چه دلیل با نابودی مواجهه شد گفت: در این رابطه برای تولید کنندگان مقررات دست و پاگیری وضع شد که در نهایت تولید کننده در نظر گرفت که هنر خود را کنار بگذارد و به شغل دیگری روی آورد؛ حال در بازار های فرش دربند ترکمن، بندر گز و گنبد کمتر شاهد عرضه مستقیم و بی واسطه فرش هستیم و کمتر فرش مرغوبی در این بازارها مشاهده می شود. قاچاق این کالا که البته جلوی آن باید گرفته شود هم مزید بر علت شده است.

  • کد خبر : 22925
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار