خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/23 - 13:02
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از علی اصغر حسنی

جای خالی مراکز توانبخشی

**علی اصغر حسنی نماینده مردم خنج و لارستان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان به بهانه روز نابینایان در یادداشتی که خبر جنوب آن را منتشر کرد مشکلات و کمبودهای نابینایان و معلولان را در حوزه انتخابیه خود به تصویر کشیده است.

یکی از وظایف مهم ما مسئولیتمان در قبال هموطنان معلولمان است. یکی از این معلولیت‌ها نابینایی است. اگرچه روشندلان آمار پایینی را در حوزه انتخابیه خنج و لارستان و حتی استان فارس به خود اختصاص داده‌اند، اما می‌توان گفت که حداقل امکانات نیز برای این افراد فراهم نشده است.

در حال حاضر تنها مرکز آموزشی ویژه روشندلان، مدرسه‌ای در شیراز است و دیگر حوزه‌های انتخابیه از چنین مرکزی محروم هستند. افراد روشندل معمولاً از استعدادهای بسیار خوب و مطلوبی نیز برخوردارند که با آموزش آن‌ها می‌توان گامی جدی و مؤثر در تقویت آن‌ها برداشت، اما نبود چنین مراکزی موجب هدررفتن استعدادهای آن‌ها و به فعلیت نرسیدن توانایی‌هاشان می‌شود.

اگر یک گام فراتر بنهیم و نگاهی به وضعیت معلولان داشته باشیم، متأسفانه در این زمینه هم با مشکلات اساسی روبه‌رو هستیم. این مشکلات در دو بخش عمده کمبود مراکز توانبخشی و نبود امکانات قابل تقسیم است. از دو مرکز توانبخشی این حوزه انتخابیه مرکزی یکی در شهرستان لار است که آن هم به صورت نیمه وقت نگهداری معلولان را برعهده دارد، مرکز بهزیستی هم در خنج داریم که چندان فعال نیست و از کمبود امکانات رنج می‌برد. مرکز دیگری نیز در شهرستان گراش داشتیم که نیمه‌خصوصی بود و با کمک افراد خیر اداره می‌شد، اما به دلیل کمبود بودجه و امکانات تعطیل شد.

در کنار این کمبودهای موجود، خانواده‌ها هم حاضر نیستند بچه‌های معلول‌شان را از خود دور کنند. این مسئله می‌تواند مانع توانبخشی آن‌ها شود، به همین دلیل باید در این زمینه هم فرهنگسازی مناسبی صورت بگیرد و اطلاع خانواده‌ها از اهداف مراکز توانبخشی افزایش یابد.

جدا از مسئله معلولان، مهمترین مشکل بهداشتی و درمانی در استان نبود پزشک خانواده است. به همین دلیل بسیاری از مراکز درمانی به‌ویژه در روستاها به صورت پاره وقت اداره می‌شوند، زیرا نیرو ندارند و خالی از پزشک هستند. در این زمینه هم اقداماتی صورت گرفته اما به دلیل اهمیت موضوع باید به طور جدی‌تری پیگیری شود.

  • کد خبر : 29428
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار