خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/11 - 14:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها

جان مسافران را عزیز بداریم

**هر چند گفته می‌شود که حادثه خبر نمی‌کند اما به نظر می‌رسد عواملی که در شکل‌گیری حادثه‌‌ها نقش ایفا می‌کنند پیش از حادثه گوش‌های شنوا و نگاه‌های تیزبین را خبر می‌کنند.

 محمدرضا حسین‌نژاد، نماینده شیروان در یادداشتی که در روزنامه ارمغان منتشر شده است به ضرورت توجه بیشتر به رعایت امنیت جاده ها تاکید کرد:

تصادف‌هایی که در گوشه و کنار کشور رخ می‌دهد، ناشی از عواملی است که زنجیروار به هم متصلند در تصادفات سه عامل که عبارتند از عامل انسانی، جاده و عامل وسیله به عنوان سه عامل تعیین‌کننده هستند. ما باید بررسی کنیم که این تصادفات کدام‌یک از این عوامل تأثیر بیشتری در بروز حادثه داشته‌اند و تلاش کنیم نقش‌آفرینی تمام این عوامل را کم کنیم.

آنچه بیش از هر نکته دیگری می‌تواند راهگشای ما برای حل این مشکلات باشد ارائه آموزش‌های فرهنگی به نیروی انسانی شاغل در بخش صنعت حمل و نقل عمومی کشور است که در این راستا می‌توان عامل انسانی را با آموزش و به‌کارگیری نیروهای انسانی سالم و تحصیلکرده به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی کشور جایگزین کنیم چون همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و از بروز یک حادثه هولناک جلوگیری می‌کنند.

به نظر من عامل انسانی مهم‌ترین است چرا که فردی که اندیشمند باشد فهیم باشد و مسلط باشد به وسیله نقلیه‌اش حتی اگر وسیله‌اش مشکل هم داشته باشد چون آگاهی دارد نسبت به شرایط و مشکلات می‌تواند دریابد که این وسیله تا کجا ممکن است در ادامه مسیر افراد را یاری کند.

حتی در حادثه قطار که از مسیر خارج شده بود عامل انسانی علت حادثه بود، سرعت از حد مجاز بیشتر بوده داروهایی هم مصرف کرده بود که سبب بروز یک حادثه شد.

انسان در هوشیاری و دانایی می‌تواند حتی از یک وسیله ضعیف و از یک راه ضعیف عبور کند در نتیجه عامل انسانی در مرحله اول است.

سخت‌گیری‌های خاص لازم است به هر کسی نباید جان 40 سرنشین را سپردچطور می‌شود سرنوشت 40 نفر را به دست کسی سپرد که آزمون‌هایی برای احراز صلاحیتش پشت سر نگذاشته باشد.

یک ضابطه خاص برای کسانی که وسیله نقلی عمومی را می‌سپاریم یک سری معیارهایی تعریف کنیم که حالاحالاها کسی صاحب دفترچه رانندگی در جاده نشود.

انجام این کار از طریق اجرای یک پروژه مشترک و با دقت هر چه تمام‌تر در اجرای این پروژه ممکن و میسر است باید مرجع صدور دفترچه و مرجع صدور گواهینامه باید این کار انجام بشود باید دقت بیشتری در این زمینه مبذول شود تا خطای عامل انسای به حداقل ممکن برسد. اگر نیاز به قانون داشته باشیم مجلس در خدمت است نبوده که پلیس راه قانونی را بخواهد و مجلس توجه نکند.

برخی قوانین بار مالی دارند بر اساس اصل 75 قانون اساسی اگر طرحی از سوی مجلس تصویب شود و بار مالی داشته باشد برگشت می‌خورد اما اگر از سوی دولت لایحه‌ای پیشنهاد شود چون خود دولت عهده‌دار بار مالی‌اش خواهد شد می‌توان به روش‌های بهتری این کار را انجام داد اما به هر حال وجود بار مالی دلیل قابل قبولی برای به تأخیر انداختن اجرای یک پروژه ملی برای جلوگیری و کنترل حوادث در وسایل حمل و نقل عمومی نخواهد بود.

  • کد خبر : 28609
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار