خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/13 - 13:00
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده خواف و رشتخوار:

توسعه سیستان‌وبلوچستان رونق کشور را به دنبال دارد

**نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در اولویت قراردادن صنعت و طرح‌های مربوط به آن در استان سیستان‌وبلوچستان اگر چه آثار منطقه‌ای دارد اما آثار ملی آن بیش از آن است که تصور کنیم.

"محمدرضا سجادیان" در گفتگو با هفته نامه شهرآرا افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه آنها که در کمیسیون صنایع‌ومعادن عضو هستند و چه خود نمایندگان استان سیستان‌وبلوچستان طرحی را تهیه و تدوین کنند که در آن اجرایی شدن طرح‌های صنعتی در استان یاد شده را در اولویت قرار می‌دهد. این روش کمک خواهد کرد تا در کوتاه‌مدت و بلندمدت آثار و تبعات ناشی از محرومیت به حداقل برسد و امنیت لازم در کشور و در استان سیستان‌وبلوچستان برقرار شود.

برای این مهم لازم است مروری دوباره بر وضعیت استان یاد شده و شرایط آن داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید در هر نقطه از کشور به ویژه نقاط مرزی محرومیت‌ها سبب بروز آسیب‌های جدی در داخل کشور می‌شود و این مهم می‌طلبد که ما نگاهی خاص به نقاط محروم داشته باشیم.

وی با بیان این که فقر و بیکاری یکی از مهمترین علل بروز نابهنجاری‌هاست، اظهار داشت: اگر اشتغال به وجود‌آید جوانی که سرگرم کار و فعالیت مثبت باشد فرصت تن دادن به نابهنجاری‌ها را نخواهد یافت. اگرچه دولت براساس اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های اجرایی آن با موانعی در سرمایه‌گذاری‌های مستقیم مواجه است اما می‌تواند تا سقف 49 درصد در طرح‌ها و پروژه‌های توجیه‌دار سرمایه‌گذاری کند و از آن مهم‌تر کنسرسیوم‌هایی را تشکیل بدهد تا توسعه استان سیستان‌وبلوچستان به عنوان دروازه شرقی کشور تسریع شود. این سرعت‌دهی قطعاً در توسعه امنیت مؤثرخواهد بود.

نماینده مردم خواف و رشتخوار تاکید کرد: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون صنایع‌ومعادن از هر گونه طرح و لایحه‌ای که به مناطق محروم نگاه ویژه‌ای  داشته باشد استقبال می‌کنیم و از دولت نیز به عنوان قوه مجریه انتظار داریم تا در این راه پیش‌قدم شود.

وی افزود: این نوید را به مردم سیستان‌وبلوچستان می‌دهم که پس از پایان تعطیلات تابستانی مجلس، ما در کمیسیون صنایع‌ومعادن این آمادگی را داریم تا نشستی با نمایندگان، وزیر صنایع و معادن، استاندار و سایر افراد مؤثر در این بحث داشته و برای توسعه سیستان‌وبلوچستان به منظور ایجاد و توسعه امنیت پایدار تبادل‌نظر کنیم. بدیهی است چنین رویه و چنین دیدگاهی به تقویت زیرساخت‌ها و تغییر نگرش به استان سیستان‌وبلوچستان منجرمی‌شود و رفع بیکاری و محرومیت‌زدایی گام مؤثری در برقراری امنیت کشور خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع با بیان این که شعار محوری دولت، همواره «عدالت‌محوری» بوده، افزود: به نظر می‌رسد در این موضوع نیز قوه مجریه بتواند به خوبی وارد کارزار شده و نتیجه لازم را به دست آورد که ارمغان آن برای همه ایران خواهد بود.

سجادیان اظهار داشت: سیستان‌وبلوچستان توانمندی‌های خوبی دارد و در طرح آمایش سرزمین بیشتر به این پتانسیل‌ها و قابلیت‌ها توجه شده است که تصویب طرحی با اولویت دادن به توسعه سیستان‌وبلوچستان می‌تواند این پتانسیل‌های بالقوه را جریان بخشد.

وی درخصوص بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه افزود: در حال حاضر مجلس در حال بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشور است. اگر بتوانیم در این برنامه 5 ساله و با توجه به سیاست‌های مربوط به چشم‌انداز 20 ساله، ‌بندی را در قانون برنامه پنجم بگنجانیم که توسعه استان سیستان‌وبلوچستان را محور قراردهد می‌توانیم به توسعه زیرساخت‌ها و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری در آن امیدوار باشیم. طبق برنامه پنجم دولت مکلف شده‌بود که همه زیربناهای لازم برای سرمایه‌گذاری در استان‌ها را فراهم کند. حال آن‌که اگر توجهی ویژه صورت بگیرد می‌توان همین بند را با قید اولویت برای استانی چون سیستان‌وبلوچستان در برنامه پنجم 5 ساله تکرار کرد. بدیهی است همین توجه می‌تواند سیستان‌وبلوچستان را از کانون توجه به عنوان نقطه‌ای مشکل‌دار از نظر امنیتی به فرصتی تبدیل کند که موجب تمرکز سرمایه و ثروت برای کشور شود.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که رهبر معظم انقلاب نیز همواره مردم سیستان‌وبلوچستان را مردمی خونگرم و مهمان‌نواز معرفی کرده‌اند و با توجه به تجربه‌ای که پیش از انقلاب در ایرانشهر و اطراف آن داشته‌اند مردم این منطقه را مردمی وفادار توصیف‌کرده‌اند. بنابراین نگاه به سیستان‌وبلوچستان نگاه به توسعه کشور و برقراری امنیت در کشور است لذا اگر طرحی در این زمینه تصویب‌شود و راهکارهای درست را ارائه‌کند و زمینه سرمایه‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذاران هم فراهم شود، می‌توان شاهد پویایی کشور به ویژه از دروازه شرقی آن بود.

  • کد خبر : 24001
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار