خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/13 - 13:34
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نمایندگان استان فارس

توسعه حاصل از توریست درمانی باید بیشتر از توسعه صنعتی باشد

**نمایندگان استان فارس بر توجه به صنعت توریسم درمانی به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه تاکید کردند.

نشریه خبر جنوب در گفت‌وگو با سه تن از نمایندگان استان فارس درباره ضرورت‌های توجه به مقوله توریست درمانی و دلایل مغفول ماندن این امر گفت وگو کرده اند:

هاشمی: بحث شهر سلامت از سال 85 به طور جدی مطرح شد

شهر سلامت به عنوان مرکزی برای توریست درمانی قرار بود در منطقه هرایجان در مسیر سپیدان احداث شود.

"عنایت‌الله هاشمی" نماینده مردم سپیدان در این باره می‌گوید: حدود پنج سال پیش در زمان حضور دکتر لنکرانی در وزارت بهداشت و درمان بحث ایجاد شهر سلامت در نشستی در استانداری فارس مطرح شد.

این نماینده می‌گوید: قرار بر این بود تا این شهر در دو حوزه و توسط بخش خصوصی مجهز شود.

هاشمی توضیح می‌دهد: قرار بر این بود که در این شهر 2 بخش مجزای بیمارستانی و تفریحی- اقامتی ایجاد شود تا توریست‌هایی که برای درمان به این شهر می‌آیند، در هتل‌های مجاور بیمارستان اقامت کنند و بیماران نیز در آنجا مشغول مداوا شوند.

نماینده مردم سپیدان در ادامه می‌گوید: در مورد زیرساخت‌ها نیز پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفت و پیگیر کارهای مطالعاتی بودیم که سخن از انتقال این شهر به محل دیگری به میان آمد.

عنایت‌الله هاشمی در توضیح این مسئله می‌افزاید: در واقع اعلام شد که این شهر سلامت باید در منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود. به همین دلیل محل احداث شهر سلامت به منطقه‌ای در امتداد جاده سپیدان- شیراز و در مجاورت شیراز منتقل شد.

این نماینده در پایان می‌گوید: فارغ از محل این شهر، آنچه اهمیت دارد، کارآیی آن در توسعه استان و جذب توریست و گردشگر است. این امر الزام توجه جدی‌تر به پیگیری روند کار را نشان می‌دهد و امیدوارم مسئولان با جدیت بیشتری پیگیر این امر باشند.

رضایی: فارس بسترهای لازم برای توریست درمانی را داراست

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به ظرفیت‌های استان برای جذب توریست به‌ویژه در حوزه درمانی می‌گوید: استان فارس از قدیم یکی از قطب‌های پزشکی کشور بوده و به این نام شهره بوده است. امروزه هم به جرأت می‌توان گفت دانشگاه پزشکی شیراز به عنوان دانشگاه مادر با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا برابری می‌کند.

محمدرضا رضایی ادامه می‌دهد: توانمندی استان در زمینه پزشکی و همچنین جاذبه‌های فراوان فارس، سبب شده ما شاهد حضور موردی بیمارانی از کشورهای حوزه خلیج فارس باشیم، اما در صورت فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم، می‌توان بستری ایجاد کرد که خدمات و سرویس بهتری ارائه شود و به تبع آن میزان توریست‌ها افزایش یابد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: مدت‌هاست بستر برای جذب توریست آماده است، اما علی‌رغم این بستر مناسب معتقدم باید برای فراهم ساختن زیرساخت‌ها تلاش بیشتر و هدفمندی صورت بگیرد.

رضایی معتقد است: اقتصاد استان فارس از دیرباز برپایه کشاورزی متکی بوده است، اما به دو دلیل خشکسالی و اعلام بسیاری از دشت‌ها به عنوان دشت ممنوعه کشاورزی تا حدودی با رکود مواجه شده است. برای جلوگیری از این رکود و ایجاد اشتغال پایدار می‌توان به سمت صنعت یا گردشگری رفت.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر از آنجا که گردشگری به اندازه صنعت هزینه‌بردار نیست و بسترهای آن نیز تا حد بسیاری در استان فراهم است می‌تواند گزینه مناسبی برای توجه مسئولان باشد.

رضایی در پایان می‌گوید: استان فارس به حدی جاذبه و نقاط باستانی و طبیعی دارد که می‌تواند در حاشیه مراجعه بیماران نیز به عنوان نقطه‌ای دیدنی و زیبا توریست‌های بسیاری را جذب کند. اما آنچه اهمیت دارد، برنامه‌ریزی دقیق برای بستر‌سازی برای رسیدن به این نقطه و جدیت در پیشبرد این امر است.

حسنی: توریستدرمانی ارزآوری قابلتوجهی برای کشور دارد

نایب‌رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز دستاوردهای فراوان توریست‌درمانی برای توسعه استان فارس و ارزآوری قابل توجه آن را از جمله دلایل توجه جدی به این مقوله می‌داند.

"علی‌اصغر حسنی" می‌گوید: از پیش از انقلاب استان فارس مرکزی برای توریسم‌ درمانی در کل کشور محسوب می‌شد و بسیاری از بیماران از حوزه خلیج‌فارس برای درمان میهمان این استان می‌شدند. اما اکنون به دلیل کوتاهی‌هایی که صورت گرفته، نه تنها دیگر جذب توریست نداریم، بلکه بسیاری از بیماران استان هم برای مداوا به استان‌های مجاور می‌روند.

این نماینده توضیح می‌دهد: دلیل عمده این مسئله، افزایش هزینه‌های درمانی است. البته تمهیداتی اندیشیده شده تا هزینه درمان کنترل و شرایط مطلوب‌تری ایجاد شود.

حسنی این گونه ادامه می‌دهد: توان و پتانسیل برای جذب توریسم بسیار بالاست، اما این امر برای عملیاتی شدن نیازمند بودجه، امکانات و مدیریت قوی دارد. وزارت بهداشت و درمان و همچنین دولت باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، به‌ویژه برای تکمیل شهر سلامت در مسیر سپیدان- شیراز که نیازمند هتلینگ و امکانات ویژه تفریحی و ورزشی برای جذب توریست است.

نماینده مردم خنج و لارستان در ادامه با اشاره به برخی از توانمندی‌های استان فارس می‌گوید: مراکز تخصصی چشم پزشکی، پیوند کلیه و بیمارستان فوق تخصصی قلب و همچنین پزشکان متخصص و فوق تخصص و حاذق از جمله مزایای مهم استان فارس است که فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌تواند نخستین گام جدی برای جذب توریست باشد، اما در صورتی که فقط و فقط به پتانسیل‌های خودمان افتخار کنیم و حرکتی جدی در این زمینه صورت نگیرد، نمی‌توان انتظاری نسبت به جذب توریست داشت.

  • کد خبر : 34954
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار