خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/22 - 09:06
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یاداشتی از سیروس برنا بلداجی

توزیع پروژه‌ها باید معطوف به جبران عقب ماندگی‌ها باشد

**"سیروس برنا بلداجی" نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی با عنوان "توزیع پروژه‌ها باید معطوف به جبران عقب ماندگی‌ها باشد"، به ارزیابی توزیع پرو‍ژه‌های عمرانی در سطح استان چهارمحال بختیاری پرداخته است.

متن یادداشت این نماینده که در نشریه زردکوه منتشر شده به شرح زیر است:

واقعیت انکارناپذیر این است که چه بر اساس عملکرد نظام پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی و چه بنابر دلایل متعددی طی سه دهه اخیر، اعتبارات و همین طور پروژه‌های مختلف در سطح استان به طور عادلانه و متوازن توزیع نشده‌اند که علت آن را باید در عوامل ذیل جست‌وجو نمود:

1- عدم اشراف کافی و میدانی کارشناسان حوزه ستادی سازمان‌ها و مراجع ذیربطی مانند سازمان برنامه و بودجه پیشین

2- عدم توازن در بهره مندی حوزه‌های چهارگانه انتخابیه استان از مدیران استانی، به ویژه در جایگاه‌های گلوگاهی و جدی‌تر مانند سازمان برنامه و بودجه، سازمان صنایع، سازمان جهاد کشاورزی، معاونت‌های استانداری و غیره

بنابراین مجموع یک چنین واقعیاتی باعث شده تا ما در شرایط کنونی، شاهد توسعه لازم در سطح استان نباشیم. این در حالی است که برای رسیدن به توسعه متوازن و پایدار مبتنی بر سیاست‌های راهبردی آمایش سرزمین، چه در سطح ملی و چه در سطح استان و حتی در سطح شهرستان‌ها، مسئولان ذیربط و در اینجا مسئولان استانداری، به ویژه شخص استاندار محترم مطلوب است به سه مسئله اساسی توجه نمایند:

1- توزیع متوازن اعتبارات و البته معطوف به جبران عقب ماندگی برخی از مناطق کمتر برخوردار

2- ایجاد توازن در توزیع پروژه‌های عمرانی و صنعتی، اعم از اینکه صبغه ملی یا استانی داشته باشند

3- توجه واقعی به توزیع متوازن رده‌های مدیریتی استان بین حوزه‌های انتخابیه چهارگانه که پیش‌بینی می‌شود تا قبل از انتخابات مجلس نهم، استان ما از قبل افزایش 20 کرسی به تعداد نمایندگان مجلس، صاحب 5 حوزه انتخابیه یا نماینده مجلس شود. به این معنا که حوزه انتخابیه اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ تبدیل به دو حوزه انتخابیه می‌شود.

این وضعیت الزاماتی را به مسئولان مختلف، به ویژه مسئولان اجرایی استان دیکته می‌نماید و آن اینکه:

الف- اولاً اطلاعات بروز و میدانی را از نقاط مختلف استان، به ویژه نقاط عقب مانده‌تر حاصل و تجزیه و تحلیل نمایند.

ب- برآورد دقیق، واقع بینانه، شفاف، روش‌مند و کمی گرایانه‌ای از کم و کیف اجرای برنامه چهارم توسعه در شهرستان‌های مختلف به دست آورده و آن را از زاویه فرصت‌ها، چالش‌ها و آسیب‌ها مورد مطالعه و بررسی مجدد قرار دهیم و این مهم به معنای وضعیت موجود است تا براساس این راهنمای عمل، مسیر حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب را طراحی و عملیاتی نمایند.

ج- متأسفانه طی چند سال اخیر، آمارهای واقعی در سطح استان درصد پیشرفت یا اجرای مصوبات سفرهای اول و دوم دولت ارائه نشد، به گونه‌ای که بعضاً در مقاطعی و به ویژه قبل از شروع به کار دولت دهم، آمارهای ارائه شده حکایت از اجرای 90 تا 95 درصدی پروژه‌ها می‌نمود. این در حالی است که در وضعیت فعلی به نظر می‌رسد با خوشبینانه‌ترین نگاه، 60 درصد از مجموعه پروژه‌ها و طرح‌های مصوب در سفرهای هیأت دولت اجرا شده است. بنابراین توجه جدی به موانع و محدودیت‌های عقب ماندگی این پروژه‌ها در سال‌ها اخیر باید صورت گرفته و همه مسائل حاشیه‌ای باید مورد عنایت دقیق قرار گیرد.

د- طی چند سال اخیر، مبادی ذیربط مانند سازمان صنایع و معادن استان، شرکت شهرک‌های صنعتی، با نظارت مدیریت‌های حوزه ستادی استانداری و بررسی و تأیید نهایی آن در حوزه ستادی ملی دستگاه‌های مزبور، اسنادی تحت عنوان سند آمایش صنعتی تهیه و جهت اجرا ابلاغ گردیده که به نظر می‌رسد این اسناد، بعضاً مستلزم طراحی و تجدید نظر هستند؛ چرا که اجرای آنها با مفاد کنونی، باز هم در برخی از مناطق، شکاف بین مناطق توسعه یافته و کمتربرخوردار را بیشتر خواهد نمود.

بنابراین در مجموع، به نظر می‌رسد اگر در چارچوب راهبرد وحدت و همدلی، عدالت محوری و در یک کلام، الزامات نظام از حیث حکومت‌داری خوب از یک سو و جدی‌تر گرفتن شعارهای دولت دهم از سوی مسئولان مختلف را شاهد باشیم، آنگاه می‌توان با توجه به ظرفیت‌های خوب استان در زمینه‌های مختلف به ویژه منابع آب، کشاورزی، گردشگری، راه‌های مواصلاتی و... چشم‌انداز بهتری را برای توسعه استان منظور و ترسیم نماییم.

  • کد خبر : 35594
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار