خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/11 - 17:09
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد

تنوع و رقابت؛ لازمه ارتقای پوشش بیمه‌ای

**عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنوع فعلی بیمه‌ها در کشور کمک خاصی به رقابت در این زمینه نکرده، تاکید کرد: ضروری به نظر می‌رسد که برای ارتقای وضعیت پوشش بیمه‌ها تنوع بهتر و بیشتری در بیمه‌های کشور ایجاد شود.

نحوه پوشش بیمه‌ای در هر جامعه عامل مؤثری در امنیت خاطر شهروندان در بخش‌های مختلف زندگی حرفه‌ای و اجتماعی است.

نشریه سوران در مورد وضعیت بیمه‌ها در کشور با "فخرالدین حیدری" نماینده مردم سقز و بانه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان به گفت و گو نشسته است که می‌خوانید:

جناب آقای حیدری شما به عنوان نماینده‌ای که عضویت در کمیسیون‌های بهداشت و درمان را در کارنامه خود دارید وضعیت بیمه‌ها در کشورمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

می‌توان گفت یکی از مشکلات عمده کشور ما این است که تاکنون وضعیت بیمه‌ هنوز جایگاه خوبی پیدا نکرده و از این لحاظ با بیمه‌های صاحبنام و باتجربه دنیا تفاوت و فاصله زیادی داریم. در بیمه‌های ما کمترین سهم متعلق به پوشش بیمه درمان است در حالی‌که بیمه درمان یک بیمه پایه‌ای محسوب می‌شود. در حال حاضر بیمه درمان یک کارمند در بخش خصوصی ارزش چندانی ندارد و آن‌گونه که باید و شاید موجب رفع نگرانی بیمار از هزینه‌های سنگین درمان نمی‌شود، این مسئله نشانگر آن است که تنوع فعلی بیمه‌ها در کشور کمک خاصی به رقابت در این زمینه نکرده بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که برای ارتقای وضعیت پوشش بیمه‌ها تنوع بهتر و بیشتری در بیمه‌های کشور ایجاد شود.

شما نسبت بین کاهش نرخ مشارکت مردم در پرداخت هزینه و میزان پوشش بیمه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر یکی از اهداف صندوق توسعه ملی کاهش نرخ مشارکت مردم در هزینه‌های درمانی است که از طریق افزایش میزان پوشش بیمه‌ای، قشر مستضعف جامعه رنج کمتری را متحمل شود اما نکته‌ای را که نباید از نظر دور داشت این است که با پرداخت هزینه بیشتر برای بیمه می‌توان از پوشش کامل آن در مواقع نیاز استفاده کرد.

برای گسترش پوشش خدمات درمانی چه اقداماتی در دستور کار مسئولان قراردارد؟

باتوجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها امیدوارم که اتفاقات خوبی در این راستا رخ دهد و بیمه‌ها یکسره شوند. همان‌طور که می‌دانید در کشورهای توسعه‌یافته جهان بیمه‌پایه، واحد است و تفاوت در نوع پوشش آنهاست که به ازای هزینه پرداختی تعیین می‌شود اما ما در کشورمان تاکنون صاحب یک بیمه جامع نبوده‌ایم و مشکلاتمان با پزشک، بیمه‌گر، بیمه‌گذار و بیمه فرما حل نشده و تا وقتی که پزشک دفترچه بیمه را به عنوان دسته چک و بیمه‌گذار هم آن را به عنوان ابزار بازرسی می‌بیند، این مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

ارزیابی شما از وضعیت نظام ارجاع در بهداشت و درمان چیست و اینکه چرا تاکنون تحقق نیافته است؟

وضعیت نظام ارجاع وضعیت مناسبی ندارد و هنگامی این نظام توسط بیمار رعایت می‌شود که سیستم ارجاع کامل باشد چراکه وقتی در روستاها پزشک نداریم و دفترچه‌های بیمه و خانه‌های بهداشت تکمیل نیستند و نظام پزشک خانواده به سرانجام مطلوبی نرسیده و یک خانه بهداشت قمر چندین روستا محسوب می‌شود طبیعی است که بیمار روستایی مستقیماً راهی شهر می‌شود و وقعی به نظام ارجاع نمی‌گذارد.

مواهب و مزایای طرح پزشک خانواده چیست و چرا گسترش نیافت؟

پزشکی که شرح حال خانوادگی بیمار را می‌داند قطعاً بهتر می‌تواند عمل کند چراکه بیمار ممکن است خود به خوبی نتواند پیشینه بیماری‌اش را توضیح دهد بنابراین اجرای طرح پزشک خانواده می‌تواند امنیت و اعتماد روانی بهداشت را تأمین کند اما این طرح در حال‌حاضر معیوب است و علی‌رغم آنکه ما این طرح را در زمان مجلس هفتم راه‌ انداختیم وزارت بهداشت به دلیل اختلاف با بیمه و وزارت رفاه و تأمین‌اجتماعی نتوانسته آن را به سرانجام مطلوبی برساند.

وضعیت برنامه‌ریزی آموزش پزشکی متناسب با بازار کار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا در این زمینه تعادلی وجود دارد؟

نمی‌شود گفت که در حال‌حاضر بین برنامه‌ریزی آموزش پزشکی و بازار کار تناسب کامل وجوددارد اما وزیر جدید (خانم دستجردی) تمهیداتی اندیشیده که رشته‌های تخصصی‌‌ای که به رشته‌های تاپ و لوکس تبدیل شده بودند (همچون چشم‌پزشکی و رادیولوژی) در دانشگاه‌ها دارای ظرفیت پذیرش بیشتری شوند بنابراین به نظر من با روند در پیش گرفته شده فعلی، وزارت بهداشت می‌تواند در آینده بین بازار کار و آموزش پزشکی تعادل نسبی ایجاد نماید.

  • کد خبر : 36957
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار