خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/09/30 - 08:14
  • زمان مطالعه : 1 ساعت و 33 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
کرمی در تشریح جزییات زلزله شب گذشته کرمان:

تلفات جانی زلزله کرمان محدود بوده است

**نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه هنوز میزان خسارت زلزله 5/6 ریشتری روستای حسین آباد از توابع فهرج کرمان مشخص نیست، افزود: خوشبختانه طبق گزارش های دریافتی با وجود شدت زلزله تعداد تلفات جانی آن محدود بوده است.

"غلامرضا کرمی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به زلزله هایی که از شامگاه دوشنبه تا بامداد سه شنبه 11 بار روستای حسین آباد از توابع فهرج کرمان را لرزاند، گفت: این زلزله شهرهای مختلف استان کرمان و از جمله خود کرمان را با شدت لرزاند که خوشبختانه طبق گزارش های دریافتی تلفات جانی این زلزله با وجود شدت آن محدود یوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه بلافاصله پس از وقوع زلزله ستاد حوادث غیرمترقبه استان کرمان تشکیل شده است، افزود: هنوز میزان خسارات این زلزله به صورت دقیق مشخص نیست.

وی با اعلام اینکه پس از وقوع زلزله نیروهای امدادی به محل حادثه رفته اند، خاطرنشان کرد: آنچه برداشت من است، این است که استان آمادگی لازم برای برخورد با حوادث احتمالی این زلزله را دارد.

گزارشهای دریافتی اولیه از محل زلزله حاکی است، زلزله هایی که از شامگاه دوشنبه تا بامداد سه شنبه 11 بار روستای حسین آباد از توابع فهرج کرمان را لرزاند تا کنون شش کشته و چهار زخمی بر جای گذاشته است. 

به گزارش ایرنا، نخستین زمین لرزه به قدرت 5/6 ریشتر در ساعت 22 و 12 دقیقه دوشنبه در 45 کیلومتری فهرج در منطقه حسین آباد ور روستای شهداد شهیکی و غلام شهیکی به وقوع پیوست.

کوچکترین زمین لرزه با 5/3 ریشتر، ساعت یک و شش دقیقه و 28 ثانیه و بزرگترین آن با 5 ریشتر در عمق 28 کیلومتری زمین ساعت یک و 43 دقیقه و چهار ثانیه بامداد روز سه شنبه به وقوع پیوست.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران دیگر پس لرزه های زلزله نسبتا شدید حسین آباد فهرج را 2/4، 8/3، 4، 9/3، 3/4، دهم در مقیاس ریشتر گزارش کرده است.

گزارشهای دریافتی حاکی است که در اثر وقوع این زمین لرزه ها، تعداد زیادی از اهالی روستاهای واقع در شهرستانهای ریگان و فهرج زیر آوار مانده اند. 

 

 

 

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

 

"حسین ابراهیمی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، درباره خلاء هایی که درباره تامین امنیت مرزهای شرقی کشور وجود دارد، گفت: واقعیت این است که انسداد مرزها به صورت کامل در کشور انجام نشده و این امر نیاز به بودجه کلانی دارد.

نماینده بیرجند و درمیان با اظهار اینکه نیروهای انسانی اعم از نیروهای سپاهی، انتظامی، مرزبانی و اطلاعاتی تمام تلاش خود را برای کنترل مرزها انجام می دهند و واقعا خوب عمل کرده‌اند، افزود: با وجود این تلاش‌ها، واقعیت این است که مرزهای شرقی، بویژه مناطق جنوب شرق کشور درانسداد کامل قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این در صورتی است که در آن سوی مرز در کشور پاکستان، برخی مناطق به صورت خود مختار عمل کرده و به همین دلیل در آن مناطق جریانات مختلفی از سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد گرفته تا انواع گروه‌های تروریستی حضور دارند.

عضو هیات نظارت مجلس بر انسداد مرزها در خصوص دلیل افزایش اقدامات تروریستی علیه ملت ایران، گفت: باید بپذیریم که ایران در حال پیشرفت سریعی است و توانسته مقابل قطعنامه ها، تحریم ها و تهدیدها مقاومت کرده و سربلند بیرون بیاید.

ابراهیمی با اشاره به سخن رئیس سرویس جاسوسی انگلیس(ام آی سیکس)، خاطرنشان کرد: این مقام انگلیسی وقتی که می گوید از راه قطعنامه، تحریم و تهدید نمی توان ایران را تسلیم کرد؛ اشاره به کارهای اطلاعاتی  و ایجاد مشکل در داخل می کند که این اظهارات حتی در مذاکرات ژنو ازسوی آقای جلیلی (دبیر شورای عالی امنیت ملی) به صورت مستند به مقامات گروه 1+5 گوشزد می شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین با یادآوری ترور دانشمندان هسته‌ای ایران پس از سخنان رئیس سرویس جاسوسی انگلیس علیه جمهوری اسلامی، گفت: بنابراین سخنان این مقام انگلیسی نشان دهنده این موضوع است که بین گروه های تروریستی و سرویس های جاسوسی کشورهای غربی یک هماهنگی وجود دارد.

ابراهیمی با ابراز رضایت از عملکرد نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در شرق کشور،

 

 

نقوی حسینی:

باید مکانیزم های کنترلی در شرق کشورافزایش یابد

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای مقابله با اقدامات تروریستی در شرق کشور خواستار این شد که جمهوری اسلامی به صورت جدی با همسایگان شرقی وارد گفت وگو شود.

"سید حسین نقوی حسینی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، ضمن محکومیت  اقدامات تروریستی  روزتاسوعای حسینی در چابهار که منجر به شهادت 38 تن شد، گفت: ما مستندا می دانیم، تروریست هایی که دست به چنین اقدامات ضد انسانی می‌زنند از حمایت آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی برخوردارند.

نماینده ورامین با اظهار اینکه ما در حوزه مرزها با چند مشکل مواجه هستیم، افزود: بیشتر این مشکلات به آن سوی مرزها برمی گردد که ما برای تامین امنیت آن سوی مرزها هیچ نقشی نداریم.

عضو فراکسیون اصولگرایان با تاکید براینکه دولت باید با همسایگان شرقی به طور جدی وارد گفت وگو شود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنم که قرارگاه‌های مشترک میان ایران و کشورهای پاکستان و افغانستان تشکیل شود تا به صورت مشترک اگر آنها نمی توانند در مقابله با تروریست‌ها اقداماتی انجام دهند، جمهوری اسلامی خود راسا بصورت مستقل عمل کند.

وی با اعلام اینکه اقدام یک کشور برای مقابله با تروریست ها در خاک کشور دیگر در حقوق بین المللی آمده است، افزود: دولت‌های آن سوی مرزهای شرقی ایران نشان داده اند که نمی توانند امنیت مرزها را تامین کنند و همین عدم توانایی ها آنها منجر به اقدامات ترویستی در شرق کشور می شود.

نقوی با خوب ارزیابی کردن عملکرد مسئولان استان های مرزی کشور برای مقابله با اقدامات گروه های ترویستی، گفت: عملیات های تروریستی در این مناطق معمولا به صورت انفرادی صورت می گیرد که واقعا کنترل آنها خیلی سخت است و نمی‌توان برای هرکسی یک مامور تعیین کرد.

وی در عین حال خواستار تلاش بیشتر مسئولان امنیتی و انتظامی استان های شرقی کشور برای مقابله با تروریست ها شد و افزود: باید مکانیزم های کنترلی در شرق کشور افزایش یابد تا میزان خطاپذیری آنها کاهش یابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ابطحی خبرداد؛

برنامه فراکسیون انقلاب اسلامی برای برگزاری همایش در نهم دیماه

 

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی از تصمیم این فراکسیون برای برگزاری همایشی در نهم دی ماه خبرداد.

"سید محمد جواد ابطحی" نماینده خمینی شهردر گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به جلسه اخیر فراکسیون انقلاب اسلامی، گفت: در این جلسه ضمن بحث درباره فعالیت فراکسیون، مقرر شد تدارک برگزاری همایش بزرگی در روز نهم دی ماه دیده شود.

روزنهم دی ماه سال گذشته مردم پس از هتک حرمت‌های صورت گرفته در روز عاشورای حسینی، اقدام به برگزاری راهپیمایی بزرگی در محکومیت این اقدامات کردند که از آن روز به بعد، این روز به عنوان یکی از روزهای مهم در تاریخ کشور ثبت شد.

 

 

 

فردا یا پس فردا در جلسه غیرعلنی مجلس صورت می گیرد؛

دعوت از مسئولان طرح هدفمندکردن یارانه‌ها برای ارائه گزارش به نمایندگان

 

دست اندرکاران اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها فردا یا پس فردا با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس درباره روند اجرای این قانون به نمایندگان مردم در نهاد قانونگذاری کشور توضیح می دهند.

"حسین سبحانی‌نیا"، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت با اعلام این خبر در تشریح نتایج جلسه دیروز هیات رئیسه مجلس، گفت: در این جلسه مقرر شد برای روزهای سه شنبه یا چهارشنبه این هفته از وزیر اقتصاد، رئیس سازمان هدفمند کردن یارانه ها و سخنگوی طرح تحول اقتصادی دعوت شود تا پیش از آغاز جلسه علنی توضیحی درباره روند اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در بخش های مختلف کشور به نمایندگان ارائه دهند.

نماینده نیشابور بررسی درخواست هیات تحقیق و تفحص از مناطق آزاد برای تمدید 6 ماهه مهلت این هیات با توجه به نیاز به بررسی بیشتر روی این موضوع را ازدیگر موضوعات مطرح در نشست هیات رئیسه مجلس عنوان کرد و افزود: پس از بررسی روی این موضوع، هیات رئیسه با تمدید مهلت 3 ماهه زمان هیات تحقیق و تفحص از مناطق آزاد موافقت کرد.

وی موضوعات مورد بررسی دیگر در این جلسه را مربوط به دیگر دستورکارهای صحن علنی مجلس عنوان کرد.

 

 

نماینده بناب در مجلس شورای اسلامی دلیل طرح سوال خود از وزیر دفاع را عدم اجرای کامل قانون نظام هماهنگ پرداخت برای نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد.

"ضیاء الدین اعزازی ملکی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در تشریح سوال خود از احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح که در دستور کار این هفته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گرفته است، افزود: در این سوال از وزیر دفاع خواسته‌ایم درباره بودجه و اعبتارات این وزارتخانه و عدم اجرای کامل قانون نظام هماهنگ پرداخت برای نیروهای سپاه پاسداران توضیح دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اظهار اینکه به دلیل عدم اجرای کامل قانون نظام هماهنگ پرداخت برای نیروهای سپاه به صورت

 

 

 

ابطحی خبرداد؛

بررسی با اولویت طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس در کمیسیون شوراها

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از رسیدگی با اولویت طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس در کمیسیون مطبوعش در هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: تلاش می کنیم در هفته جاری و اگر نشد در هفته آینده بررسی این طرح را در کمیسیون شوراها پایان دهیم.

"محمد جواد ابطحی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در تشریح روند بررسی طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در کمیسیون شوراها، گفت: این طرح پس از آنکه در کمیسیون مشترک به دلیل به حدنصاب نرسیدن این کمیسیون به نتیجه نرسید، از سوی هیات رئیسه به کمیسیون اصلی یعنی شوراها ارجاع شد.

نماینده خمینی شهر، تصریح کرد: پس از ارجاع طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس به کمیسیون شوراها بنا به دستور حسینیان رئیس کمیسیون شوراها قرار شد که این طرح با اولویت در کمیسیون بررسی شود.

ابطحی افزود: براین اساس از هفته جاری بررسی طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس در جلسات کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس آغاز می شود تا جمع بندی نهایی روی این طرح انجام شده و برای بررسی نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع شود.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی با اشاره به محتوای طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس، گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها موافقان و مخالفان خیلی جدی دارد که این کمیسیون پس از شنیدن دیدگاه‌ها نظر خود را جمع بندی و به صحن علنی مجلس ارائه خواهد داد.

وی با اظهار اینکه به دلیل طرح دیده گاه های مختلف فکر نمی کنم که بررسی طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس در هفته جاری در کمیسیون شوراها به جمع‌بندی نهایی برسد، افزود: پیش از این نظر وزارت کشور، شوراها ، مرکز پژوهش ها و اساتید دانشگاه ها درباره استانی شدن انتخابات مجلس گرفته شده است.

 

 

نماینده مهاباد در تشریح سوال خود از نجارعنوان کرد:

دلیل عدم برخورد با تخلف سازمان‌های زیرنظر وزارت کشور

 

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی دلیل سوال خود از وزیر کشور را سرقت‌های مسلحانه و تیراندازی‌های شبانه در روستاهای منگور شرقی و عدم برخورد با تخلف سازمان‌های حوزه عمل این وزارتخانه در این شهرستان اعلام کرد.

"جلال محمودزاده" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به سوال خود از مصطفی محمدنجار وزیر کشور که در دستور کار این هفته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گرفته است، افزود: در این سوال از وزیر کشور خواسته‌ایم  درباره سرقت‌های مسلحانه و همچنین تیراندازی‌های شبانه به مردم در روستاهای منگور شرقی توضیحی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه 5-4 سال است که این مشکل در روستاهای منگور شرقی وجود دارد، خاطرنشان کرد: تا کنون علی رغم پیگیری ها این مشکل حل نشده است.

نماینده مهاباد سوال دیگر خود از وزیر کشور را عدم برخورد با تخلف سازمان‌های زیر نظر حوزه عمل این وزارتخانه در حوزه انتخابیه‌اش عنوان کرد و افزود: علی رغم اینکه بیش از یکسال پیش کمیسیون شوراهای مجلس درباره تخلفات شهردار و شورای شهر مهاباد به شورای حل اختلاف استانداری نامه نوشته‌اند ولی تاکنون به رغم اثبات تخلفات شهردار و شورای شهر از سوی دیوان محاسبات و دیگر مراجع ذیربط تا کنون به نامه کمیسیون شوراها توجهی نشده که در این باره از وزیر کشور سوال کرده‌ام.

 

 

 

احمدی بیغش در گفت وگو با خانه ملت:

مصرقول داده تا 5 دیماه ویزای سفر نمایندگان به غزه را صادرکند

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از قول وزارت امورخارجه مصر به وزارت خارجه ایران برای اعطای ویزا برای سفرهیات پارلمانی ایران تا 5 دیماه به غزه خبرداد.

"محمود احمدی بیغش"، نماینده شازند در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اعلام این مطلب، افزود: مصر تا کنون به 62 نفر از مجموع 100 نفر از کاروان آزادی غزه ویزا داده که همه آنها هندی هستند.

این نماینده عضو هیات اعزامی مجلس به غزه با اظهار اینکه دولت مصر هنوز به دیگر اعضای کاروان آزادی غزه از کشورهای ایران، پاکستان و لبنان ویزا نداده است، خاطرنشان کرد: اما وزارت خارجه مصر به وزارت خارجه ایران قول داده است تا انتهای این هفته خبر نهایی را درباره صدور ویزا اعلام کند.

وی با بیان اینکه قرار است هیات اعزامی ایران به غزه ابتدا از طریق هواپیما به سوریه رفته و در آنجا به کاروان آزادی غزه ملحق شود، افزود: این هیات پس از الحاق به کاروان آزادی در سوریه از آنجا از طریق کشتی عازم آبهای مصر و سپس غزه خواهد شد.

احمی بیغش درباره تعداد هیات اعزامی پارلمان ایران به غزه، گفت: قبلا قرار بود آقایان سروری، جویجری، حیدرپور و من نمایندگان تهران، اهواز، شهرضا و شازند عازم غزه شویم، اما وقتی نمایندگان دیدند رفتن هیات اعزامی به غزه جدی شده است تعداد زیادی از آنها درخواست سفر کردند ولی آقای لاریجانی صلاح دیدند که تنها 3 یا 4 نفر دیگر به هیات اعزامی ایران به غزه اضافه شوند.

 

 

 

 

 

امروز برگزار می شود؛

برگزاری راهپیمایی در محکومیت حادثه تروریستی چابهار

 

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی از برگزاری راهپیمایی در محکومیت از حادثه تروریستی تاسوعای حسینی در این شهر خبر داد.

"یعقوب جدگال" در گفت وگو با خبرنگارخانه ملت، با اعلام این خبر، گفت: این راهپیمایی صبح امروز- شنبه- از سه راه جمهوری شهر چابهار آغاز و به طرف محل عملیات تروریستی شهدای تاسوعا با حضور اقشار مختلف مردم این شهر ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی روز تاسوعای چابهار در روز جمعه، خاطرنشان کرد: این مراسم به صورت باشکوه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان محلی و کشوری در چابهار برگزار شد.

جدگال با اظهار اینکه وضعیت شهر چابهار به حالت عادی  برگشته است، افزود: بر اساس گزارش وزیر کشور تاکنون 9 نفر از عوامل مرتبط با حادثه تروریستی روز تاسوعای حسینی چابهار دستگیر شده اند.

صبح روز چهارشنبه مصادف با تاسوعای حسینی بر اثر انفجار تروریستی در شهرستان چابهار در بین هیات عزاداری که در مقابل مسجد امام حسین (ع) این شهر تجمع کرده بودند، 36 تن شهید و بیش از 80 تن دیگرمجروح شدند.

 

ذاکر:

امام حسین (ع) با قیام خود روحیه استکبار ستیزی را به منصه ظهور رساند

برای رسیدن به استقلال همه جانبه باید از رفتار امام حسین(ع) تبعیت کنیم

برای ادامه راه امام حسین (ع) باید مشکلات مردم را حل کنیم

 

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی خواستار ترویج فرهنگ عاشورایی، شهادت طلبی و ایثارگری از سوی همه مسئولان کشور شد و گفت: مسئولی که روحیه ایثارگری نداشته باشد چگونه می تواند برای حل مشکل مردم ایثارگری کند.

"سید سلمان ذاکر" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به پیام حرکت امام حسین(ع) در روزعاشورا، گفت: وظیفه مسئولان ما است که فرهنگ عاشورایی، شهادت‌طلبی و ایثارگری را در جامعه ترویج کنند؛ چرا که مسئولی که روحیه ایثارگری نداشته باشد چگونه می تواند برای حل مشکل مردم ایثارگری کند.

نماینده ارومیه با اظهار اینکه امام حسین (ع) با قیام خود روحیه استکبار ستیزی را به منصه ظهور رساند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به آن بعد استقلال سیاسی و اقتصادی دست یابیم باید از رفتار امام حسین(ع) تبعیت کنیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با یادآوری اینکه امام حسین(ع) تا آخرین لحظه شهادت گفتمان را فراموش نکردند، افزود: ایشان وقتی دید گفت وگوها نتیجه‌ای ندارد، تسلیم یزدیان نشد و محکم جلوی آنان ایستاد و جان خود را فدا کرد.

ذاکرتاکید کرد: اگر ما هم می خواهیم راه امام حسین (ع) را ادامه دهیم، باید کرامت انسانی را رعایت و درهای ادارات خود را به سوی مردم باز کنیم و از قدرت خود برای حل مشکلات آنها بهره ببریم.

این نماینده مجلس رعایت عدالت اجتماعی بدون تبعیض را از دیگر درس‌های قیام امام حسین (ع) در روزعاشورا عنوان کرد و افزود: قیام آن حضرت درس‌های بسیاربزرگی برای همه ما مسئولان دارد که یکی از آن درس‌ها، این است که باید اعتقاد خود را به مبدا معاد در دنیای کنونی که به پوچ گرایی رسیده محکم‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه کسی که به مبدا معاد اعتقاد نداشته باشد در هیچ اموری نمی تواند برای مردم موثرباشد، خاطرنشان کرد: قیام امام حسین (ع) این درس را به ما داد که همه حرکات و سیره انسان ها باید متناسب با اخلاق الهی باشد.

این نماینده روحانی مجلس پیام دیگر قیام امام حسین (ع) برای همه مردم و مسئولان را توجه به خدا و دوری از روحیه مادگی گری و هواهای نفسانی عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از درس‌های روز عاشورا برای همه ما این است که به جای توجه به امور دنیوی، یک مقدار به وجود خدا فکر کرده و در به دست آوردن رضایت او تلاش کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سید رضا اکرمی:

همانگی حرف وعمل امام حسین(ع) برای همه ما درس دارد

 

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی همه سیاستمداران کشور را به مطالعه آثار امام حسین(ع) توصیه کرد و گفت: همانگی حرف وعمل امام حسین(ع) برای همه ما می تواند درس خوبی باشد.

"سیدرضا اکرمی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به پیام حرکت امام حسین(ع) در روزعاشورا، گفت: عاشورای حسینی سه پیام برای همه ما دارد؛ پیام اول حرکت امام حسین (ع) این بود که ایشان روی اسلام ناب محمدی(ص) ایستاد و نگذاشت زحمات 23 ساله پبامبر اکرم(ص) به هدر برود تا مردم جهان سعادتمند دنیا و آخرت شوند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، تصریح کرد: پیام دوم حرکت امام حسین (ع) این بود که ایشان برای مانده‌گاری اسلام ناب محمدی(ص) همه چیز خود را فدا کرده و از جان خود و عزیزان خود گذشتند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بیان پیام سوم حرکت امام حسین(ع) به نقل قولی از امام خمینی(ره ) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند، امام حسین (ع) به ما یاد دادند که در میدان باید جنگید و در خارج از میدان باید تبلیغ کرد.

وی ادامه داد: معنای این سخن امام(ره) این است که باید در میدان با استعمار و استکبار جنگید و در خارج از آن باید به تبلیغ پرداخت.

اکرمی با توصیه به سیاستمداران برای مطالعه آثار، نامه ها و خطبه های آن حضرت از روز حرکت از مدینه تا روز عاشورا، گفت: هرچقدر سیاستمداران با این نامه ها، سخنرانی ها و رجزخوانی های امام حسین(ع) آشنایی پیدا کنند برای شیوه مدیریت و حکومت‌داری آنها موثر خواهد بود.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس در ادامه تاکید کرد: حرکت امام حسین(ع) این پیام را برای سیاستمداران ما دارد که وقتی آن امام نامه نوشته یا حرفی زدند، پای حرف خود ایستاده و حتی جان خود و عزیرانشان را در این راه فدا کردند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با یادآوری همانگی حرف و عمل امام حسین(ع)، خاطرنشان کرد: این نوع حرکت امام حسین (ع) برای سیاستمداران ما این پیام را دارد که اگر حرف با عملشان هماهنگ باشد این می تواند نتایج مناسبی برای کشور به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

سبحانی نیا:

مبنای مذاکرات استانبول باید همان چارچوب تعیین شده در ژنو باشد

موضوع گفت وگوها با 1+5 نباید منحصر به این گروه باشد

عضوهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای هیچ وقت از موضع خود کوتاه نخواهد آمد، گفت: مبنای مذاکرات استانبول باید همان چارچوب تعیین شده در مذاکرات ژنو باشد.

"حسین سبحانی‌نیا" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به توافق ایران با گروه 1+5 مبنی بر برگزاری دور بعدی مذاکرات دو طرف در ماه ژانویه (دی/بهمن)آینده در استانبول ترکیه، گفت: مذاکرات استانبول، مذاکرات مهمی خواهد بود و مبنای آن مذاکرات باید همان چارچوب تعیین شده در مذاکرات ژنو باشد.

نماینده نیشابور با اظهار اینکه آنچه می تواند در مذاکرات استانبول موثرباشد، اذعان به واقعیت‌های موجود فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران است، افزود: گروه 1+5 در موضوع هسته ای هیچ گاه از مواضع اصولی خود کوتاه نخواهد آمد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به درخواست اعراب مبنی بر مشارکت در حل موضوع هسته ای ایران، گفت: جمهوری اسلامی بر این اعتقاد است که موضوع گفت وگوی ایران با 1+5 نباید منحصر به این گروه باشد که خود را تنها مدعی مسائل هسته ای می داند.

وی با تاکید بر اینکه در مسائل هسته‌ای جهانی باید کشورهای اسلامی و برخی دیگر از کشورها مانند ترکیه و برزیل نقش داشته باشند، افزود: به عنوان نمونه جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد که ترکیه و برزیل در مذاکرات ایران با 1+5 حضور داشته باشد.

سبحانی نیا با اعلام اینکه دیگر کشورها حق مشارکت در برقراری صلح و امنیت جهانی را دارند، خاطرنشان کرد: باید این طلسم شکسته شود که تنها کشورهای غربی خود را مدعی صلح و امنیت پایدار جهانی بدانند.

 

 

 

 

 

احمدی بیغش خبرداد؛

موافقت دولت مصر با صدور ویزا برای سفر نمایندگان به غزه

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موافقت دولت مصر برای صدور ویزا برای سفر نمایندگان مجلس ایران به غزه خبرداد.

"محمود احمدی بیغش"، نماینده شازند در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اعلام این مطلب، افزود: براساس قولی که دولت مصر برای صدور ویزا به نماینده جمهوری اسلامی ایران در قاهره داده، سفر نمایندگان به غزه تا 90 درصد درست  شده است.

این نماینده عضو هیات اعزامی مجلس به غزه با اشاره به حضور کاروان آزادی غزه  در ایران، گفت: به دنبال حرکتی که از هند شروع شد و الان این هیات اعزامی در تهران به سر می برد، مجلس شورای اسلامی امشب میزبان این کاروان در محل کمیسیون تلفیق با حضور محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس است.

وی با بیان اینکه این هیات اعزامی تا دو روز دیگر از کشور خارج شده و به ترکیه و سپس به سوریه خواهد رفت، افزود: این هیات پس از 5 روز اقامت در سوریه با کشتی به سمت آب های ساحلی مصر و از آنجا به غزه خواهد رفت.

احمدی بیغش با اشاره به تلاشی که مجلس شورای اسلامی برای اعزام هیاتی به غزه از مدت‌ها پیش انجام داده ولی تاکنون به دلیل عدم صدور ویزا موفق به انجام این سفر نشده است، افزود: دولت مصر اخیرا قول داده که ویزای هیات اعزامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را صادر کند.

نماینده شازند با اشاره به صحبت‌هایی که با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای همراهی هیات پارلمانی ایران با کاروان آزادی غزه برای سفر به سرزمین های اشغالی داشته است، افزود: براساس این صحبت ها تصمیم گرفته شد هیات پارلمانی ایران در صورت صدور ویزا، در سوریه به کاروان آزادی غزه محلق شده و از آنجا با کشتی به سمت آب های ساحلی مصر و غزه حرکت کنند.

وی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه دولت مصر به وعده خود مبنی بر صدور ویزا برای سفر نمایندگان مجلس ایران به غزه موافقت کند، خاطرنشان کرد: اگر ویزا برای سفر نمایندگان به مصر صادر شود، ظرف 7- 8 روز آینده این سفر صورت خواهد گرفت.

 

 

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

جدا از بیانیه تهران راهی برای مذاکرات استانبول نیست

بیانیه تهران مبنای مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول باشد

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خواستار مبنا قرار گرفتن بیانیه تهران و نامه های جمهوری اسلامی در مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 در نشست استانبول شد.

"غلامرضا کرمی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به توافق ایران با گروه 1+5 مبنی بر برگزاری دور بعدی مذاکرات دو طرف در ماه ژانویه (دی/بهمن)آینده در استانبول ترکیه، گفت: در مذاکرات قبلی که در ژنو سوئیس برگزار شد، خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین لحظات مذاکرات با یک بد اخلاقی که نشان داد، بیانگر این موضوع شد که 1+5 از این مذاکرات هیچ دستاوردی برای خود ندید.

نماینده کرمان و راور با یادآوری سه دورمذاکره ایران و گروه 1+5 در نشست دو روزه ژنو، خاطرنشان کرد: دوراول مذاکرات به دلیل حمایت گروه 1+5 از تروریست‌ها و عدم محکومیت ترور دانشمندان هسته ای ایران از سوی این گروه به جلسه محاکمه آنها تبدیل شد چرا که دانشمندانی که ترور شدند در لیست قطعنامه هایی بودند که 1+5 از آنها حمایت کرده بود.

وی دو دور بعدی مذاکرات ژنو را موضع اقتدار و منطقی ایران عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی  در این مذاکرات عملا موضع غرب را به چالش کشید و آنها عملا تن به خواسته های تهران دادند.

کرمی با اشاره به توافق دو طرف در ژنو برای ادامه این مذاکرات در شهر استانبول ترکیه، گفت: جمهوری اسلامی موضع مذاکره را یک از مواضع اصولی خود پذیرفته و آن را دنبال می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر پذیرش حق هسته ای ایران از سوی گروه 1+5، خاطرنشان کرد: بر این اساس مبنای مذاکرات در استانبول  ترکیه باید بیانیه تهران و نامه های ارسالی از سوی ایران باشد و حدا از این راهی نیست.

 

 

 

کرمی راد:

مقامات باید تصمیم قاطعی درباره مذاکره با 1+5 بگیرند

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند مذاکرات ایران با گروه 1+5، گفت: مذاکرات به جایی رسیده که مقامات باید تصیمیم قاطعی درباره ادامه یا قطع این مذاکرات بگیرند.

"محمد کرمی راد" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به توافق ایران با گروه 1+5 مبنی بر برگزاری دور بعدی مذاکرات دو طرف در ماه ژانویه (دی/بهمن)آینده در استانبول ترکیه، گفت: به عقیده من روند مذاکرات به جایی رسیده که مقامات باید تصیمیم قاطعی درباره ادامه یا قطع این مذاکرات بگیرند.

نماینده کرمانشاه با تاکید براینکه از موضوع فعالیت های هسته ای عبور کرده ایم، خاطرنشان کرد: دنیا مسئله صلح آمیز هسته ای ایران را پذیرفته و سر این موضوع هیچ گفت‌وگویی نداریم.

وی با اشاره به نقشی که گروه 1+5 و بویژه انگلیس در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران داشت، خاطرنشان ساخت: با توجه به اقداماتی که 1+5 و سرویس جاسوسی انگلیس انجام داده باید نسبت به قطع یا کاهش رابطه با این کشور در مجلس با جدیت بیشتری کار شود.

کرمی راد با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران با گروه 1+5 اگر قرار است براساس نتایجی که گروه 1+5 به دنبال آن هستند صورت گیرد، نباید ادامه یابد، اظهار کرد: دلیل این امرهم انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است که ضرورت دارد یک اطلاع رسانی خوب برای افکار عمومی دنیا در این خصوص صورت گیرد.

وی به بیانیه خلاف واقع کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکره با هیات ایرانی در ژنو اشاره کرد و گفت: اظهارات خانم اشتون خلاف عرف و مسائل مطرح شده در مذاکرات ژنو بود که این می طلبد دستگاه سیاست خارجی کشور قوی عمل کرده تا مطالب مطرح شده در آن نشست را برای افکار عمومی جهان بیان کند هر چند که دارد این کار را انجام می دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه با اشاره به حمایت هایی که از سوی کشورهای گروه عدم تعهد(نم) و منطقه از فعالیت های هسته ای ایران صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بر اساس این واقعیت، همانطور که جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده مسئله هسته ای ایران تمام شده و قابل بحث در هیچ مذاکره ای نیست.

کرمی را همچنین با اشاره به انتخاب ترکیه به عنوان میزبان  دور بعدی مذاکرات ایران با 1+ ، گفت: صرف انتخاب شهر استانبول به عنوان محل مذاکرات یک امتیاز برای جمهوری اسلامی محسوب شده؛ چرا که ترکیه یک کشور اسلامی بود و همسویی خوبی در مسایل بین المللی بویژه در موضوع مبارزه با رژیم صهیونیستی دارد.

وی براین اساس در پایان اظهار امیدواری کرد، اگر مذاکرات آینده استانبول به صورت منطقی پیش برود، نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده دشتستان برای مقابله با ادعاها پیشنهاد داد؛

ایجاد یک شرکت هوایی به اسم خلیج فارس

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی برای مقابله با جعل عنوان خلیج فارس، خواستار برنامه ریزی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور برای مقابله با طرح این ادعاها شد و پیشنهاد داد، یک شرکت هوایی به اسم خلیج فارس در کشور ایجاد شود.

"ایوب پاپری مقدم فرد" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در واکنش به اقدام شبکه فرانس 24 فرانسه  و برخی کشورهای عربی درجعل نام خلیج فارس، گفت: شیوه برخورد با حعل اسامی و همجه فرهنگی غرب باید به شیوه مدون و برنامه ریزی شده از سوی وزارت امور خارجه پاسخ داده شود.

نماینده دشتستان با اظهاراینکه با ساخت برنامه های فرهنگی و پخش آن از شبکه های بین المللی باید نام خلیج فارس برای مردم دنیا تکرار شود، افزود: این اقدام به خوبی برای اشغالگر خواندن رژیم صهیونیستی افتاد و الان بسیاری از ملل جهان این رژیم را اشغالگر می خوانند.

وی همچنین برای مقابله با جعل عنوان خلیج فارس از سوی برخی کشورهای غربی و عربی خواستاراین شد که رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در دیگر کشورها بسیاری از وقت خود را معطوف به مقابله با این ادعاها و هجمه های فرهنگی کنند.

نماینده دشتستان همچنین پیشنهاد داد؛ برای مقابله با ادعاهای غربی ها و برخی کشورهای عربی در جعل عنوان خلیج فارس، یک شرکت هوایی به اسم خلیج فارس در کشور ایجاد شود.

پاپری مقدم فرد در بخشی دیگر از این گفت وگو با اظهار اینکه طرح ادعاها از سوی غربی‌ها، صرفا فراتر از یک ادعا است، افزود: یکی از اهدافی که کشورهای غربی با طرح ادعاها علیه جمهوری اسلامی دنبال کرده و پس از آن برخی کشورهای عربی از آن پیروی می کنند، این است که کشور ایران باید همیشه در چالش باشد.

این عضو کمیسیون شوراها با اشاره به تلاش غربی‌ها برای ایجاد چالش برای ایران، گفت: آنها ازاین هراس دارند که اگر جمهوری اسلامی بی چالش باشد می تواند افکار عدالت خواهانه خود را که در دنیا طرفداران زیادی دارد، توسعه دهد که این برای آنها خطرناک است.

نماینده دشتستان با اشاره به نطقی که در صحن علنی مجلس داشته است، افزود: در آن نطق اعلام کردم که جزایر سه گانه خط قرمز ما است و بنابراین معتقدم که طرح ادعاها در این خصوص و جعل عنوان خلیج فارس برای سرگرم کردن ایران در دایره‌ای است که هیچ نتیجه ای برای آنها نخواهد داشت.

پاپری مقدم فرد با اظهار اینکه غربی ها می دانند که اگر جمهوری اسلامی فرصت پیدا کند، می رود در بیخ گوش آنها در آمریکای مرکزی و لاتین و آفریقا دوست برای خودش جذب می کند، افزود: غربی‌ها در واقع با این ادعاها به دنبال سرگرم کردن ایران هستند تا به گونه‌ای ایران درگیر مسائل منطقه‌ای شده و به مسائل فرامنطقه‌ای نپردازد.

 

 

 

 

 

 

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبرداد؛

حذف ماده 24 لایحه حمایت ازخانواده وعدم تغییر مواد 22 و23

 

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بررسی سه ماده مراعی مانده لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون مربوطه اش پایان یافته است، افزود: این مواد برای بررسی به هیات رئیسه مجلس ارائه شده و در نوبت بررسی قرار دارد.

"علی اسلامی پناه" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در خصوص آخرین وضعیت بررسی 3 ماده مراعی مانده لایحه حمایت از خانواده که مربوط به ازدواج موقت، دایم و مهریه می شود، گفت: این سه ماده که برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع شده بود دراین کمیسیون بررسی و تعیین تکلیف شد.

نماینده جیرفت و عنبرآباد با اظهار اینکه پس از بررسی مجدد ماده 22 لایحه حمایت از خانواده به همان شکل اول باقی ماند و تغییر نکرد، افزود: براساس این ماده در صورت باردار شدن زن ثبت نکاح موقت الزامی است.

وی همچنین از عدم تغییر ماده 23 لایحه حمایت از خانواده که مربوط به شرایط ثبت نکاح دائم است، در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبرداد و خاطرنشان کرد:  ماده  24 این لایحه هم که مربوط به تعیین مهریه متعارف بود، حذف شد.

در ماده 22 لایحه حمایت از خانواده آمده است که ازدواج موقت فقط در شرایط خاص باید انجام شود و ثبت آن هم فقط در صورت باردار شدن زوجه باشد.

در ماده23 هم 10 شرط برای ازدواج دائم در نظر گرفته شده است که این شرایط عبارتند از: رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب العلاج، محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یکسال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت شود، ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر به حال خانواده به تشخیص دادگاه، سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند، ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت 6 ماه، عقیم بودن زن و غایب شدن او به مدت یک سال، است که بر اساس آن مرد می تواند با اجازه دادگاه همسر دوم اختیار کند.

ماده 24 لایحه حمایت از خانواده هم به بحث مهریه متعارف و غیر متعارف می پرداخت.

 

 

 

 

 

 

سروری برای جعل کنندگان نام خلیج فارس خواستارشد؛

درنظرگرفتن اقدامات تنبیهی و مقابله به مثل

مجلس و وزارت خارجه اقدامات جدی تری در مقابل ادعاها انجام دهند

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طرح ادعاهای واهی علیه تمامیت ارضی ایران و جعل عناوین را عامل برهم زنده صلح در جهان دانست و از وزارت امور خارجه خواست دست به اقدامات تنبیهی علیه کشورهایی که چنین ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی مطرح می کنند، بزند.

"پرویز سروری" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در واکنش به اقدام شبکه فرانس 24 فرانسه  و برخی کشورهای عربی درجعل نام خلیج فارس، گفت: فکر می کنم کشورهای اروپایی و غربی با طرح چنین ادعاهایی در اشتباه به سر برده و دست به بازی خطرناکی می زنند، همان بازی که برای مقابله با شوروی سابق دست به ایجاد القاعده در افغانستان زده و حالا اقدامات این گروه تروریستی دامن خود آنها را گرفته است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با تاکید بر اینکه استمرار طرح ادعاهایی همچون جعل نام خلیج فارس موجب به هم زدن صلح و ثبات در جهان می شود، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد یک کشور تمام اصطلاحات رسمی را که در اسناد بین المللی به اثبات رسیده زیر سوال برده و به جای آن از نام های جعلی استفاده کند، طرح چنین مسائلی زمینه تشنج و عداوت بین کشورها را توسعه خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به زمینه هایی که برای طرح ادعاها میان کشورهای مختلف در جهان وجود دارد، خاطرنشان ساخت: اگر عناوین بین المللی زیر سوال برود این باب خواهد شد که هر کشوری ادعاهایی را مطرح کرده و تنش در جهان افزایش یابد.

سروری با اظهار اینکه کشورهای غربی و یا عربی اگر بخواهند به طرح ادعاهای خود ادامه دهند، جمهوری اسلامی خود می تواند مدعی اراضی بسیاری از کشورهای منطقه باشد، افزود: ولی ایران قصد حرکت در مسیر اختلاف افکن را نداشته و خود غربی ها و عرب ها اگر بخواهند در این مسیر حرکت کنند، طرح چنین ادعاهایی در آینده گریبان خود آنها را خواهد گرفت.

عضو فراکسیون اصولگرایان با تاکید بر اقدامات جدی‌تر جمهوری اسلامی درمقابله با ادعاهای غربی ها و اعراب، خاطرنشان کرد: برخوردهای تنبیهی و مقابله به مثل با کشورهایی که چنین ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی مطرح می کنند، می تواند یکی از این راه ها باشد.

سروری همچنین با تاکید بر برخورد فعالانه دستگاه دیپلماسی کشور با طرح ادعاها علیه جمهوری اسلامی، اظهار کرد: علاوه بر اقدامات جدی‌تر وزارت خارجه، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز باید طرح ادعاها علیه جمهوری اسلامی را جدی تر در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه اقدامات جدی‌تری بیاندیشد.

  

 

 

 

ابطحی:

طرح ادعاها ازسوی اعراب هیچ حاصلی برای آنها ندارد

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی در دفاع از تمامیت ارضی خود بویژه درباره جزایر سه گانه ایرانی به هیچ‌وجه کوتاه نخواهد آمد، افزود: ما جزایرسه گانه را همیشه متعلق به ایران دانسته و می دانیم و نام خلیج فارس هم به هیچ وجه تغییرپذیر نیست.

"سید محمد جواد ابطحی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در رابطه با تدارک گسترده قطری ها برای استفاده از میزبانی جام ملت‌ها علیه ایران در جعل نام خلیج فارس در چاپ پوستر و اقلام اطلاع رسانی و تبلیغاتی، گفت: همانطور که محققان و مورخان عنوان می کنند نام دریای همیشه خلیج فارس به این نام در کتب تاریخی ثبت شده است.

نماینده خمینی شهر با اظهار اینکه زمانی که انگلیسی ها بحث استرداد جزایر سه گانه را داشتند، تاکید داشتند سه جزیره برای ایران است و از نام خلیج فارس برای این دریا استفاده کردند، افزود: هر چند که ما اقدام شاه خائن برای واگذاری بحرین را جایز نمی دانیم.

وی با اشاره به روابط خوب جمهوری اسلامی با کشور قطر درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر اقدام این کشور مبنی بر جعل نام خلیج فارس در اقلام تبلیغاتی جام ملت های آسیا، گفت: هر چند که بعید می دانم دولت قطر با توجه به رابطه خوبی که با جمهوری اسلامی دارد اجازه طرح نام های جعلی برای خلیج فارس را بدهد، اما در عین حال به دولتمردان این کشور توصیه می کنم که دست به اقداماتی خلاف نزاکت بین المللی نزده و با بردار بزرگتر خود تعامل داشته و بر سر مسایل اساسی با ما بحث کند.

ابطحی با اشاره به موضع جمهوری اسلامی مبنی بر گسترش روابط با کشورهای دیگر بویژه کشورهای اسلامی، خاطرنشان کرد: ایران دست دوستی به همه کشورها مخصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس دراز کرده و خواهان گسترش روابط با این کشورها درهمه زمینه‌ها است و حتی تهران اعلام کرده که آماده همکاری های امنیتی با این کشورهاست.

عضو کمیسیون شوراها با اظهار اینکه طرح ادعاها از سوی کشورهای عربی هیچ حاصلی برای آنها نخواهد داشت؛ به این کشورها توصیه کرد که فریب شیطنت های آمریکا و استکبار جهانی را نخورند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی با توجه به توانایی هایی خود به هیچ وجه در دفاع از تمامیت ارضی خود کوتاه نخواهد آمد، خاطرنشان کرد: ایران جزایر سه گانه را همیشه متعلق به خود دانسته می داند و نام خلیج فارس هم به هیچ وجه تغییرپذیر نیست.

ابطحی یادآورشد: مردم مناطق جزایر سه گانه با توجه به پیوندهای تاریخی که با سایر اقوام ایرانی دارند خیلی علاقه‌مندند که در زیر پرچم جمهوری اسلامی باشند.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی همچنین در پایان از دستگاه دیپلماسی کشور خواست  همانطور که در موضوع هسته ای با قاطعیت ایستادگی کرد، در خصوص ادعاهای برخی کشورهای عربی هم تحت تاثیر شانتاژکاری‌ها قرار نگرفته و ضمن برخورد جدی با این کشورها بداند که ملت ایران هم پشتیبان آنها است.

 

 

 

 

 

 

 

 

سخنگوی کمیسیون شوراها:

وزارت خارجه دررابطه با ادعاهای اعراب برخورد جدی کند

 

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد جدی دستگاه دیپلماسی کشور در رابطه با ادعای کشورهای عربی در استفاده از نام معجول برای خلیج فارس شد.

"عبدالحسین ناصری" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در رابطه با تدارک گسترده قطری ها برای استفاده از میزبانی جام ملت‌ها علیه ایران در جعل نام خلیج فارس در چاپ پوستر و اقلام اطلاع رسانی و تبلیغاتی، گفت: این اقدامات ریشه در شیطنت های آمریکا و استکبارجهانی دارد و این در حالی است که خلیج فارس طبق همه اسناد تاریخی از 3 - 4 هزار سال پیش به این نام مطرح بوده است.

نماینده گرگان و آقلا با یادآوری اینکه از زمانی که کشورهای عربی نبودند نام خلیج فارس بر این دریا حاکم بود، افزود: اعراب هر از چند گاهی ادعاهای واهی خود را در خصوص نام این دریا مطرح می‌کنند که این ادعاها هیچ نتیجه‌ای برای آنها نخواهد داشت و نام خلیج فارس  برای همیشه ماندگار است.

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت امور خارجه در واکنش به ادعاهای اعراب در جعل نام خلیج فارس، گفت: از دستگاه دیپلماسی کشور می خواهیم که در رابطه با ادعای کشورهای عربی در استفاده از نام معجول برای خلیج فارس برخورد جدی کنند.

 

 

 

 

 

 

 

ذخیره تدارک گسترده قطری ها برای استفاده از میزبانی جام ملت ها علیه ایران

 

 

از آنجا که این اقدام بسیار محتمل است ضروری است که فدارسیون فوتبال با کمک دستگاه دیپلماسی به سرعت حساسیت خود نسبت به این موضوع را به مقامات قطری گوشزد نموده و تاکید کنند که در صورت کوچکترین تحریفی در این خصوص اقدام به تحریم مسابقات خواهند نمود. همچنین ضروری است این موضوع هرچه سریعتر به کنفدراسیون فوتبال آسیا منعکس شود و آنها را از عواقب این اقدام آگاه ساخت.

 اخبار رسیده به ما حکایت از تکرار شیطنت کشورهای عربی اینبار توسط میزبان مسابقات جام ملت های آسیا در جعل نام خلیج فارس دارد.

 

به گزارش «تابناک»، در حالی که حدود یک ماه دیگر رقابت های فوتبال جام ملت های آسیا در کشور عربی قطر آغاز خواهد شد اخبار رسیده از منابع مختلف حکایت از آن دارد که میزبان این رقابت ها اقدام به چاپ پوستر و اقلام اطلاع رسانی و تبلیغاتی گسترده ای با استفاده از نام جعلی برای «خلیج فارس» نموده است. 

 

 مسابقات آتی فوتبال ملت های آسیا که در دی ماه امسال در قطر برگزار می شود برای این کشور عربی فارغ از نتیجه حاصله از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا، نحوه برگزاری این مسابقات نمونه  کوچکی خواهد بود برای نشان دادن میزان شایستگی قطری ها در برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 ، البته به همین دلیل این مسابقات قطعا با حساسیت از سوی رسانه ها و مردم کشورهای غیر آسیایی نیز دنبال خواهد شد. به همین دلیل در صورت اقدام قطری ها در تغییر نام خلیج فارس، شاهد واقعه تاسف بار دیگر همانند بازی های آسیایی گوانجو خواهیم بود.

 

بر پایه این گزارش، قطری ها تصمیم دارند در پوستر های برگزاری مسابقات، راهنمای گردشگران، اقلام تبلیغاتی و ورزشی ویژه مسابقات و وهمچنین تیزرها و برنامه های تلویزیونی ضمن گنجاندن نقشه خلیج فارس از نام جعلی برای آن استفاده کرده و از فرصت پیش آمده نهایت بهره برداری را در راستای مقاصد خود نمایند. اخبار رسیده به ما حکایت از آن دارد که حتی بخش قابل ملاحظه ای از آنچه در بالا آمد چاپ و آماده توزیع شده است.

 

از آنجا که این اقدام بسیار محتمل است ضروری است که فدارسیون فوتبال با کمک دستگاه دیپلماسی به سرعت حساسیت خود نسبت به این موضوع را به مقامات قطری گوشزد نموده و تاکید کنند که در صورت کوچکترین تحریفی در این خصوص اقدام به تحریم مسابقات خواهند نمود. همچنین ضروری است این موضوع هرچه سریعتر به کنفدراسیون فوتبال آسیا منعکس شود و آنها را از عواقب این اقدام آگاه ساخت.

همچنین رایزنی مقامات کشورمان با کشورهای شرکت کننده در این رقابت ها و جلب نظر آنها برای همراهی با ایران در صورت بهره برداری قطری ها از این مسابقات باید در دستور کاز قرار گیرد.

 

نباید فراموش نمود که هرگونه سهل انگاری مقامات کشورمان و به ویژه فدراسیون فوتبال در این زمینه، می تواند عواقب جبران ناپذیری را داشته باشد. البته امیدواریم مقامات سازمان تربیت بدنی و همچنین فدراسیون فوتبال با جدیت با این موضوع برخورد کرده و همانند بازی های آسیایی گوانجو به توجیه های نخ نما نپردازند. البته نباید غافل شد که قطری ها اکنون به شدت زیر ذره بین بوده و برگزاری ناموفق و یا همراه با تنش قهرمانی آسیا، موقعیت آنها را در خصوص میزبانی جام جهانی 2022 به خطر خواهد انداخت و این موضوع کار مسئولین کشورمان را راحت تر خواهد کرد.

 

 

 

 

ابراهیمی:

اگرفضای مذاکره با 1+5 به سمت بیانیه تهران برود نتیجه خوبی دارد

 

نایب رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات ایران با گروه 1+5 در ژنو، اعلام کرد: اجمالا توافقات دو طرف هرچند که خانم اشتون به عهدش وفا نکرد، خوب بود.

"حسین ابراهیمی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در ارزیابی از مذاکرات ایران با گروه 1+5 که 15 و 16 آذرماه در ژنو سوئیس برگزار شد، گفت: تا اینجای مذاکرات، مذاکرات خوبی بود، جمهوری اسلامی از مواضع‌اش کوتاه نیامد، هر چند که خانم اشتون به عهدش وفا نکرد و اجمالا به توافقات خوبی رسیدیم.

نماینده بیرجند و درمیان با اظهار اینکه توافقات حاصله در ژنو می تواند مبنای خوبی برای ادامه مذاکرات در استانبول ترکیه باشد، خاطرنشان کرد: فضای مذاکره با گروه 1+5 آرام آرام دارد به این سمت می رود که بیانیه تهران مورد مذاکره قرار گیرد که اگر مذاکرات به این سمت برود نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.

پس از برگزاری سه دور مذاکره میان نمایندگان ایران و گروه 1+5 در شهر ژنو سوئیس، دو طرف توافق کردند؛ دور بعدی مذاکرات اواخر ژانویه(بهمن ماه) در شهر بندری استانبول ترکیه با هدف «گفتگو برای همکاری» و «یافتن زمینه های مشترک همکاری» برگزار شود

 

 

 

از روز جمعه آغاز می شود؛

سفرنمایندگان زن پارلمان اروپا به تهران

 

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از سفر تعدادی از خانم های نماینده پارلمان اروپا به تهران در روز جمعه خبرداد.

"لاله افتخاری" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اعلام این خبر افزود: سفر این نمایندگان پارلمان اروپا به تهران پس از آن صورت می گیرد که تعدادی از این نمایندگان پیش از این برای سفر به جمهوری اسلامی ابراز تمایل کرده بودند که این موضوع در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی مطرح و با سفر این نمایندگان به ایران موافقت شد.

نماینده تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر درباره دستورکارهای این نمایندگان زن پارلمان اروپا در سفر به جمهوری اسلامی ایران، گفت: این نمایندگان در سفر به تهران روز شنبه با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی دیدار می کنند.

وی همچنین دیدار با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه دیدار با دیگر مسئولان کشور را از دیگر برنامه های  نمایندگان پارلمان اروپا در سفر به تهران عنوان کرد.

افتخاری بحث درباره موضوعات مختلف مربوط به مسائل زنان و دیگر مسائل مربوط  به کشور را از اهداف سفر این نمایندگان پارلمان اروپا به تهران عنوان کرد.

وی تعدادی روزهای اقامت این هیات پارلمانی اروپا به تهران را که از روز جمعه هفته جاری آغاز می شود را بیش از سه روز اعلام کرد.

 

کوثری خطاب به سران کشورهای عربی:

اتخاذ هر تصمیمی برخلاف حق ایران به ضرر آنها است

طرح هرادعایی وابستگی آنها به استکبار را نشان می‌دهد

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جزایر سه‌گانه را طبق همه اسناد تاریخی متعلق به ایران دانست و اعلام کرد: طرح هر گونه ادعایی در این زمینه از سوی هرکشورعربی وابستگی آنها به کشورهای استعماری را نشان می دهد.

"اسماعیل کوثری" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به جلسه امروز سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ابوظبی که قرار است درآن مسئله هسته‌ای ایران، جزایر سه‌گانه ایرانی و تحولات کشورهای منطقه بررسی شود، گفت: متاسفانه بعضی از کشورهای عربی نمی‌خواهند دست از نوکری و تحت امر بودن خودشان نسبت به کشورهای استعماری بردارند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اظهار اینکه همیشه برخی کشورهای عربی به دنبال این هستند که حرف های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را در اجلاس‌ها و مواضع خود بیان کنند، خاطرنشان کرد: از جمله این موضوعات می توان به جزایر سه گانه ایرانی اشاره کرد که برخی کشورهای عربی ادعاهایی را در این خصوص به انحای مختلف مطرح می کنند.

وی تصریح کرد: این ادعا در حالی صورت می گیرد که همه اسناد تاریخی نشانگر این است که جزایر سه گانه متعلق به ایران بود، هست و خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذکرات امروز ایران با "کاترین اشتون"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 در ژنو سوئیس، گفت: همزمان با برگزاری این مذاکرات، طرح هر گونه ادعایی از سوی کشورهای عربی بیانگر این خواهد بود که آنها زیر سلطه استکبار بوده و در آینده باید به ملت‌های خود در این زمینه جوابگو باشند.

کوثری با یادآوری اینکه برخی کشورهای عربی به جای اینکه حق خود را از استکبار بگیرند به دنبال تضعیف ایران هستند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با قدرت و خیلی محکم در مقابل استکبار ایستاده و از حق خود کوتاه نیامده  و انشاء الله به نتایج مطلوب هم خواهد رسید.

نماینده تهران با خطاب قرار دادن سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: این کشورها قطعا بدانند هر تصمیمی که برخلاف حق جمهوری اسلامی ایران بگیرند خودشان ضرر کرده و بی تدبیری خود را  ثابت خواهند کرد.

سی‌ویکمین دور از نشست‌های سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با بررسی موضوعاتی از جمله مساله هسته‌ای ایران، جزایر سه‌گانه ایرانی و تحولات کشورهای منطقه امروز در ابوظبی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان، بنا به گفته عبدالرحمن بن حمد العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس؛ در این نشست دو روزه مسایل سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی و فرهنگی بررسی خواهد شد. روزنامه عکاظ در ادامه به نقل از دیپلمات‌های عضو شورا نوشت: در نشست روز یک‌شنبه وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورا، جدول کاری نشست سران به همراه بیانیه‌ ابوظبی به منظور ارائه در نشست سران و تصویب آن‌ها، بررسی شد. به گفته این منابع در کنفرانس سران مساله جزایر سه‌گانه ایرانی و مساله هسته‌ای ایران بررسی می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

درجلسه امروز هیات رئیسه مجلس صورت می گیرد؛

نحوه بررسی ایرادات شورای نگهبان به برنامه پنجم

 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، در جلسه امروز هیات رئیسه مجلس نحوه بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه پنجم توسعه بررسی می‌شود.

"حسین سبحانی نیا" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اعلام خبر تشکیل جلسه هیات رئیسه مجلس در ساعت 13 امروز، گفت: دراین جلسه نحوه بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه پنجم توسعه بررسی خواهد شد.

نماینده نیشابور بحث درباره برنامه های جلسات علنی مجلس طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته را از دیگر دستور کارهای هیات رئیسه مجلس در جلسه امروز عنوان کرد، افزود: بررسی زمان تعطیلی جلسات علنی برای سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه از دیگر موارد مورد بحث در جلسه روز جاری هیات رئیسه مجلس است.

وی برنامه ریزی برای جلسات هفته های آینده را از دیگر موضوعات مورد بحث امروز هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی  اعلام کرد.

 

 

 

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خطاب به اعراب:

طرح هرمسئله درباره تمامیت ارضی ایران "آب در هاون کوبیدن" است

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خطاب به کشورهای عربی، گفت: طرح هر مسئله ای که مرتبط با تمامیت ارضی ایران باشد در هر اجلاس عربی فقط "آب در هاون کوبیدن" است.

"علاءالدین بروجردی" درگفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به جلسه امروز سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ابوظبی که قرار است درآن مسئله هسته‌ای ایران، جزایر سه‌گانه ایرانی و تحولات کشورهای منطقه بررسی شود، گفت: طرح هر مسئله ای در هر اجلاس عربی که مرتبط با تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران باشد فقط"آب در هاون کوبیدن است" و هیچ نتیجه‌ای ندارد.

نماینده بروجرد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ مذاکره ای درباره تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری انجام نخواهد داد، افزود: تهران رسما اعلام کرده امارات اگر سوءتفاهمی در هر موضوعی دارد می تواند در مذاکرات دو جانیه آن را رفع کند.

سی‌ویکمین دور از نشست‌های سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با بررسی موضوعاتی از جمله مساله هسته‌ای ایران، جزایر سه‌گانه ایرانی و تحولات کشورهای منطقه امروز در ابوظبی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان، بنا به گفته عبدالرحمن بن حمد العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس؛ در این نشست دو روزه مسایل سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی و فرهنگی بررسی خواهد شد. روزنامه عکاظ در ادامه به نقل از دیپلمات‌های عضو شورا نوشت: در نشست روز یک‌شنبه وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورا، جدول کاری نشست سران به همراه بیانیه‌ ابوظبی به منظور ارائه در نشست سران و تصویب آن‌ها، بررسی شد. به گفته این منابع در کنفرانس سران مساله جزایر سه‌گانه ایرانی و مساله هسته‌ای ایران بررسی می‌شود.

 

 

 

 

بررسی موضوع هسته‌ای ایران درنشست اعراب  

 

گروه سیاسی: سی‌ویکمین دور از نشست‌های سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با بررسی موضوعاتی از جمله مساله هسته‌ای ایران، جزایر سه‌گانه ایرانی و تحولات کشورهای منطقه امروز در ابوظبی برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان، عبدالرحمن بن حمد العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در سخنانی در جمع خبرنگاران،گفت: در این نشست دو روزه مسایل سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی و فرهنگی بررسی خواهد شد. روزنامه عکاظ در ادامه به نقل از دیپلمات‌های عضو شورا نوشت: در نشست روز یک‌شنبه وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورا، جدول کاری نشست سران به همراه بیانیه‌ ابوظبی به منظور ارائه در نشست سران و تصویب آن‌ها، بررسی شد. به گفته این منابع در کنفرانس سران مساله جزایر سه‌گانه ایرانی و مساله هسته‌ای ایران بررسی می‌شود. در این نشست بر اهمیت تعهد به قوانین بین‌المللی، حل درگیری‌ها به واسطه راه‌های مسالمت‌آمیز، تشویق به ادامه رایزنی‌ها میان دولت‌های غربی و ایران با هدف دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز درباره برنامه هسته‌ای ایران و اذعان به حق کشورهای منطقه در دستیابی به توان هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز تاکید خواهد شد. به گفته این منابع، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به واسطه روابط دینی، همسایگی، تاریخی و منافع مشترک به روابط با ایران توجه دارند. در این راستا کشورهای عضو از ایران می‌خواهند که گفت‌وگوهایی را به منظور اعتمادسازی میان طرف‌ها که در راستای خدمت به امنیت و ثبات منطقه باشد، داشته باشد.

 

 

 

 

بروجردی:

ایران در مذاکرات ژنو زیربار حرف زور نمی رود

گروه 1+5 براساس واقعیت‌ها تصمیم بگیرد

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تهران زیر بار حرف زور نمی رود از گروه 1+5 خواست واقعیت‌های جمهوری اسلامی را پذیرفته و براساس این واقعیت ها سیاست های تقابل را به تعامل تبدیل کند.

"علاءالدین بروجردی" درگفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به مذاکرات امروز سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 در این مذاکرات، گفت: محور مذاکرات ژنو با توجه به مواضع اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی، فراهسته‌ای و بسته پیشنهادی ایران است.

نماینده بروجرد با اظهار اینکه مسائل مهمی در جهان امروز مورد توجه است، خاطرنشان کرد: مسائل افغانستان و عراق  به همراه بحران های منطقه ای مانند مقابله با تروریسم  و مواد مخدر از جمله این موضوعات است که با توجه به نقش مهمی که جمهوری اسلامی در منطقه دارد می تواند کمک زیادی به حل و فصل این مسائل کرده و چارچوب مذاکرات با گروه 1+5 را تشکیل دهد.

بروجردی همچنین با توصیه به غرب برای پذیرش واقعیت های جمهوری اسلامی، خاطرنشان ساخت: اینکه غرب در مذاکرات اصرار بر نکاتی داشته باشند که غیرواقعی باشد، مانند توقف غنی سازی اورانیوم در ایران حتما راه به جایی نبرده و مذاکرات به نتیجه خوبی نخواهد رسید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی به هیج وجه زیربار حرف زور نخواهد رفت، بار دیگر به گروه 1+5 توصیه کرد: برای نتیجه بخش بودن مذاکرات ژنو، واقعیت‌های جمهوری اسلامی را پذیرفته و براساس این واقعیت‌ها، سیاست‌های تقابل را به تعامل تبدیل کند.

مذاکرات دو روزه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از امروز در ژنو سوئیس آغاز می شود.

جلیلی را در این مذاکرات ظهره وند و باقری معاونان شورای عالی امنیت ملی و علی آهنی معاون اروپای وزارت خارجه همراهی می کنند.

در طرف مقابل نیز کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه معاونان وزارت خارجه کشورهای امریکا، چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس در این مذاکرات حضور خواهند داشت.

پیش از این جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در روز 15 تیرماه طی نامه ای به اشتون شرایط تهران برای مذاکره با 1+5 را اعلام کرده بود.

 

 

 

 

سخنگوی کمیسیون آموزش پیشنهاد کرد؛

تشکیل فراکسیون تخصصی برای "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" در مجلس

 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با توجه به برگزاری نشستی با حضور مقام معظم رهبری برای تدوین "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" در کشور، خواستار این شد که فراکسیون تخصصی در این زمینه در نهاد قانونگذاری کشور تشکیل شود.

"نورالله حیدری دستنایی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به برگزاری نخستین نشست "اندیشه‌های راهبردی" با حضور نخبگان و اساتید کشور، حول موضوع "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" که چهارشنبه شب در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد، گفت: معظم له در برخی از موضوعات کشور، مانند "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" ورود برجسته ای دارند و این موضوع بیانگر آن است که حضرت آقا روی این موضوعات حساسیت بیشتری دارند.

نماینده اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ، تصریح کرد: مقام معظم رهبری با برگزاری نشست هایی برای تدوین "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" می خواهند به همه قوای کشورعنوان کنند که باید در این زمینه گام های اساسی بردارند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اظهار اینکه وقتی خود رهبر معظم انقلاب برای تدوین "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" با چنین حساسیتی وارد می شوند، بیانگر اهمیت این موضوع برای معظم‌له است، خاطرنشان کرد: اصولا نظام جمهوری اسلامی بر این مبنا تشکیل شده که طرحی نو در کره خاکی برپا کند.

وی تصریح کرد: یکی از نکات کلیدی ایجاد طرح نو این است که در بخش‌های مختلف کشور بحث الگوی اسلامی به معنای عامش مورد توجه قرار گرفته و علایق اسلامی و ایرانی به گونه‌ای با هم ادغام شود که هم مسایل اسلام و هم ظرفیت‌های ملی دربطن آن دیده شود تا ما متمایز از دیگران در جهان شویم.

حیدری با بیان اینکه برای رسیدن به "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" هر یک از قوا وظایف خاصی دارند، یادآور شد: برای همین مجلس  در اولین ماده لایحه برنامه پنجم توسعه تصویب کرد که در کشور الگوی اسلامی - ایرانی در قالب یک سند جامع و راهبردی تنظیم شود تا وظایف هر یک از قوا در آن مشخص شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش با تاکید بر نظارت جدی مجلس بر تدوین الگوی اسلامی - ایرانی، خاطرنشان کرد: مجلس باید تنظیم این سند راهبردی را در صدر مطالبات خود از دولت قرار داده و کمیسیون های تخصصی ذی‌ربط  را در این راستا فعال کرده و با بکارگیری متخصصان خبره به این کمیسیون‌ها کمک کند و در صورت نیاز علاوه بر قانون برنامه پنجم، قانون دیگری تدوین نماید.

حیدری همچنین نقش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای جامعه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری در رسیدن به "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" را بسیار موثر دانست و با اشاره به نقشی که فراکسیون‌های مجلس در این راستا می توانند ایفا کنند، خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه فراکسیون‌های مختلف مجلس یک نقش مکمل برای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دارند، لذا می توان برای تحقق منویات رهبری فراکسیون تخصصی تشکیل داد تا به صورت کاملا تخصصی مسائل مربوط به ایجاد "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" را دنبال کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

فرمایشات رهبری برای پیشرفت باید سرمقوله کار مسئولان و نخبگان باشد

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزاری نشست‌هایی همچون تدوین "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" با حضور مقام معظم رهبری را برای پیشرفت کشور بسیار موثر دانست و اعلام کرد: به هر حال معظم له در فرمایشات خود کدهایی می دهند که باید سرمقوله کار نخبگان و مسئولان قرار گیرد.

"لاله افتخاری" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به برگزاری نخستین نشست "اندیشه‌های راهبردی" با حضور نخبگان و اساتید کشور، حول موضوع "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" که چهارشنبه شب در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد، گفت: به هر حال مقام معظم رهبری در اینگونه نشست‌ها کدهایی می دهند که باید سرمقوله کار نخبگان و مسئولان قرار گیرد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در این راستا به وظایف قوای سه گانه و از جمله قوه مقننه برای تحقق منویات رهبری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: مجلس شورای اسلامی به عنوان جایگاهی است که در عرصه تقنین و نظارت به فرموده مقام معظم رهبری برای حرکت دولت ریل گذاری کرده تا دولت بتواند قطارخود را بر روی آن ریل به حرکت درآورد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، تصریح کرد: براین اساس، قوه مقننه باید طبق قانون اساسی روی حرکت خود و دولت نظارت کرده تا اگر در مرحله اجرا مشکلی پیش آمد آن را برطرف کند.

وی همچنین برگزاری نشست هایی همچون تدوین "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" را در ایجاد روحیه وحدت و همگرایی بین مسئولان و نخبگان جامعه موثر دانست و خاطرنشان کرد: تاکید مقام معظم رهبری به علم و فناوری باعث شده که جمهوری اسلامی نسبت به دیگر مسائل در دنیا با صدای بلندتری صحبت کند.

افتخاری با بیان اینکه در این راستا وظیفه همه مسئولان برنامه ریزی برای توسعه در علوم مختلف است، افزود: پیشرفت در علوم مختلف ضمن برطرف کردن نیازهای جامعه، باعث ترس دشمنان بشریت می شود.

 

 

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس خبرداد؛

برگزاری همایش"کوثرنبوت" با هدف تبیین جایگاه زن در اسلام

 

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی از برگزاری همایشی با عنوان "کوثرنبوت" در استان گلستان با هدف تبیین جایگاه زن در اسلام خبر داد.

"لاله افتخاری" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اعلام این مطلب، افزود: در این همایش دو روزه که طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه برگزار شد؛ اندیشمندانی از اهل سنت و شیعه از سراسر کشور و روسای حوزه های علمیه اعم ازخواهران و برداران و دبیرکل مجمع تقریب اسلامی حضور داشتند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان اینکه هدف از برگزاری همایش "کوثر نبوت" تبیین جایگاه زن در اسلام در سه محور اخلاقی، حقوقی و اجتماعی بود، افزود: در این نشست که نشست بسیار خوبی بود چالش های پیش روی زنان مطرح و در کار گروه‌هایی بررسی شد.

 

 

 

سبحانی نیا:

نباید انتظارحل مسائل ایران و 1+5 را در یک نشست داشت

1+5 درمذاکرات سیاسی برخورد نکند

1+5 درمذاکرات به واقعیت‌های موجود توجه کند

 

عضوهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در آستانه مذاکرات ایران با گروه 1+5 به این گروه توصیه کرد؛ در مذاکرات به واقعیت‌های موجود توجه کرده و با موضوع سیاسی برخورد نشود.

"حسین سبحانی‌نیا" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به پذیرش مذاکرات با گروه 1+5 از سوی ایران در 15 آبان، گفت: این مذاکرات طبق برنامه اعلامی با حضور سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از گروه 1+5 در ژنو برگزار می‌شود.

نماینده نیشابور با اظهار اینکه جمهوری اسلامی پیش از این نظرات خود را برای این مذاکرات اعلام کرده است، افزود: درخواست تهران از گروه 1+5 این است که در این مذاکرات به واقعیت های موجود توجه کرده و با مسائل و موضوعات مطرح سیاسی برخورد نکنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ادعاهایی که معمولا غربی ها علیه ایران مطرح می کنند، خاطرنشان ساخت: ایجاد فشارهای سیاسی و یا ادعاهای بی اساس که معمولا کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی مطرح می کنند در روند مذاکرات ایجاد مشکل می کند.

سبحانی نیا با خطاب قرار دادن غربی ها، گفت: اگر اعضای گروه 1+5 به این اعتقاد دارند که باید در مذاکره با جمهوری اسلامی به یک نتیجه‌ای برسند، باید از نگاه سیاسی پرهیز کرده و در شرایط برابر گفت وگو کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس در عین حال با تاکید براینکه فی نفسه اصل برگزاری مذاکره مثبت است، خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشت مسائل ایران و 1+5 در یک نشست حل شود؛ چرا که ممکن است در هر نشست یک قدم برای حل مسائل برداشته شده و با طرح دیدگاه‌ها، گرهی از آن باز شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، گفتگوهای جلیلی و اشتون 15 آذرماه در ژنو برگزار می شود.

رئیس دفتر دبیر شورای عالی امنیت ملی طی نامه ای به دفتر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد: در پی رفع مشکل پدید آمده و عذرخواهی خانم اشتون، بستر مناسب برای انجام گفتگوها در 15 آذرماه فراهم شد.

در این نامه آمده است گفتگوها در سوئیس بر مبنای نامه 15 تیرماه 1389 دکتر جلیلی به کاترین اشتون انجام خواهد شد.

اشتون به عنوان نماینده 1+5 با ایران مذاکره می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عضو هیات رئیسه مجلس:

دولت زمانی برای ارائه لایحه بودجه به مجلس اعلام نکرده است

برنامه پنجم این هفته نهایی می شود

 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، در جلسات علنی این هفته مجلس 22 ماده مراعی مانده از لایحه برنامه پنجم توسعه  به همراه مواد اصلاحی شورای نگهبان نسبت به این لایحه بررسی خواهد شد.

"حسین سبحانی‌نیا" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت با اعلام این مطلب، افزود: در صورت پایان یافتن بررسی مواد مراعی مانده و اصلاحی شورای نگهبان درلایحه برنامه، مجلس به ادامه دستورکارهای عادی خود در این هفته خواهد پرداخت.

نماینده نیشابورهمچنین ضمن تاکید بر تنظیم لایحه بودجه سال آینده بر مبنای برنامه پنجم توسعه، گفت: به همین دلیل مجلس سعی دارد، این هفته لایحه برنامه پنجم را نهایی کند.

وی درعین حال با تاکید بر اینکه دولت باید طبق قانون تا 15 آذرماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد، افزود: تا کنون دولت هیچ زمانی برای ارائه لایحه بودجه به مجلس اعلام نکرده است.

 

 

 

 

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ابراز ناامیدی نسبت به نتایج مذاکرات 15 آذر ایران با گروه 1+5، اعلام کرد: دلیل این امر هم این است که سوابق گروه 1+5 نشان می‌دهد که این گروه در مقابل مذاکرات منطقی و مستدل کم می آورد.

"اسماعیل کوثری" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به پذیرش مذاکرات با گروه 1+5 از سوی ایران در 15 آبان، گفت: جمهوری اسلامی از اول هم بحث مذاکره را قبول داشته؛ اما این گروه 1+5 و کشورهای آمریکا و انگلیس بودند که با رفتن به سمت قطعنامه و تحریم ایران بازی را به هم زدند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درباره موضوعاتی که باید در مذاکرات 15 آذر با گروه 1+5 مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به ترورهای اخیر دانشمندان ایرانی در تهران، این موضوع باید یکی از مسائل اصلی گفت وگوها باشد.

وی با اظهار اینکه کشورهای غربی و از جمله آمریکا جزء اولین کشورهایی هستند که ادعای مبارزه با تروریسم کرده و به افغانستان و عراق حمله کردند، خاطرنشان ساخت: با توجه به ترورهای اخیر صورت گرفته در تهران کشورهای غربی باید در مقابل این ترورها پاسخگو باشند.

کوثری تصریح کرد: قطعا ترورهای روز دوشنبه دانشمندان ایرانی در تهران توسط عوامل آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران، گفت: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که مسئله هسته‌ای کشورمان از مراحل گفت وگو گذشته و فقط می توان درباره خرید سوخت 20 درصد گفت وگو کرد.

کوثری درعین حال با بیان اینکه به نتایج مذاکرات ایران با گروه 1+5 در 15 آذرماه امیدی ندارد، خاطرنشان کرد: دلیل این امر هم این است که هر موقع این گروه در مقابل مسائل منطقی و مستدل قرار گرفته از بحث درباره آن عاجز شده و فقط درباره مسائلی که به نفع آنها بوده شروع به مذاکره کرده‌اند و در غیر این صورت بازی را به هم زده اند که سابقه هم این را نشان می دهد.

نماینده تهران تصریح کرد: جمهوری اسلامی فقط به این دلیل مذاکره با گروه 1+5 را پذیرفته که اذهان ملت و کشورها را در دنیا روشن کند که این مذاکرات

 

 

 

 

 

 

در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه به نتیجه بخش بودن مذاکرات در 15 آذرماه امید دارید، گفت: من امیدی به نتایج این مذاکرات ندارم.

وی در خصوص دلیل این امر، خاطرنشان کرد:

 

کوثری ادامه داد: در موضوع هسته‌ای

 

 

 

 

 

 

 

 

ابراهیمی:

گروه 1+5 پایبند به نتایج مذاکرات باشد

گروه 1+5 نباید درباره نتایج مذاکرات گزینشی برخورد کند

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خواستار پایبندی گروه 1+5 به نتایج مذاکرات با ایران شد و اعلام کرد: برای رسیدن به نتیجه مشخص در این مذاکرات گروه 1+5 نباید گزینشی برخورد کند.

"حسین ابراهیمی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به پذیرش مذاکرات با گروه 1+5 از سوی ایران در 15 آبان در سوئیس، گفت: جمهوری اسلامی همواره باب مذاکره را باز گذاشته و انسدادی برای آن قائل نبوده است.

نماینده بیرجند و درمیان با اظهار اینکه سوابق مذاکرات قبلی گروه 1+5 نشان دهنده این است که این گروه پایبند به نتایج مذاکرات نبوده است، افزود: گروه 1+5 پس از حل ابهامات باید پایبند نتایج مذاکرات بوده و نباید بازی دربیاورد.

وی تصریح کرد: گروه 1+5 تاکنون به نحوی عمل کرده که اگر نتایج مذاکرات باب میل آنها بوده، آنرا پذیرفته و در غیر این صورت بازی درآورده و آنرا نپذیرفته است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه گروه 1+5 باید به نتایج مذاکرات پایبند بوده و گزینشی با آن برخورد نکند، افزود: اگر قرار است در مورد موضوع هسته‌ای سخت گیری شود نباید در این زمینه دوگانه برخورد شود.

نماینده بیرجند با تاکید بر صلح آمیزبودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: گروه 1+5 نمی تواند درباره کشورهایی که بمب اتم دارند بی تفاوت بوده و در مقابل جمهوری اسلامی که به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای است رفتار دوگانه داشته و گزینشی برخورد کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از بحث درباره موضوع هسته ای عبور کرده است، افزود: بنابراین تهران فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای خود را تحت نظارت آژانس ادامه داده و غنی سازی را متوقف نخواهد کرد.

ابراهیمی به برنامه جمهوری اسلامی برای احداث 20 نیروگاه هسته ای اشاره کرد و گفت: ایران برای تامین سوخت این نیروگاه به سوخت هسته ای نیاز دارد و بنابراین تولید سوخت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

نماینده بیرجند با اظهار اینکه تهران برای تامین سوخت هسته ای خود هیچ اعتمادی به کشورهای غربی ندارد، خاطرنشان کرد: دلیل این امر هم بدقولی‌ها و عملکرد این کشورها است.

وی برای نمونه به عملکرد کشورهای غربی در تامین سوخت راکتور تهران اشاره کرد و گفت: بازی که کشورهای غربی در تامین سوخت 20 درصد این راکتور درآورده اند، باعث شد که جمهوری اسلامی هیچ اعتمادی به این کشورها نداشته باشد.

ابراهیمی بر این اساس برای نتیجه بخش بودن دور جدید مذاکرات ایران با گروه 1+5 خواستار این شد که این گروه در مذاکرات واقعا تعامل متقابل داشته وازنتایج آن سوء استفاده نکند.

بر اساس اعلام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، گفتگوهای جلیلی و اشتون 15 آذرماه در ژنو برگزار می شود.

رئیس دفتر دبیر شورای عالی امنیت ملی طی نامه ای به دفتر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد: در پی رفع مشکل پدید آمده و عذرخواهی خانم اشتون، بستر مناسب برای انجام گفتگوها در 15 آذرماه فراهم شد.

در این نامه آمده است گفتگوها در سوئیس بر مبنای نامه 15 تیرماه 1389 دکتر جلیلی به کاترین اشتون انجام خواهد شد.

اشتون به عنوان نماینده 1+5 با ایران مذاکره می کند.

 

 

 

 

 

ادعای احترام صدر به مقام شامخ شهدای تربت حیدریه

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در گلزار شهدای شهرستان تربت حیدریه به مقام شامخ این شهدا ادعای احترام کرد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، سید شهاب الدین صدر که صبح امروز به منظور شرکت در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس به شهرستان کاشمر و پس از آن به شهرستان تربت حیدریه رفته بود، در بدو ورود به این شهر به مزار شهدای آن رفت و به مقام شاخ آنان ادعای احترام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حیدرپور:

ایران تحت فشار تحریم‌ها مذاکره با 1+5 را نپذیرفته است

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیکی زمان مذاکرات ایران با گروه 1+5، اعلام کرد: محور این مذاکرات باید بیانیه تهران، بسته پیشنهادی ایران در ماه ژوئن به 1+5 و سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان در نیویورک باشد.

"عوض حیدرپور شهرضایی" درگفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به پذیرش مذاکرات با گروه 1+5 از سوی ایران در 15 آبان در سویس، گفت: در مورد پذیرش این مذاکرات از سوی جمهوری اسلامی،  گروه 1+5 و مجموعه اتحادیه اروپا چنین عنوان می کنند که ایران تحت فشار تحریم ها به پای میز مذاکره آمده است.

نماینده شهرضا، دهاقان و منظریه با اظهار اینکه چنین استنباطی از سوی کشورهای غربی کاملا اشتباه است، افزود: جمهوری اسلامی ماه ژوئن(تیرو مردادماه) آمادگی خود را برای مذاکره اعلام  و همزمان بسته ای را برای 1+5 فرستاد و قبل از آن نیز با صدور بیانیه تهران آمادگی خود را برای مذاکره فرستاد.

وی با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی نسبت به بیانیه تهران، خاطرنشان کرد: مواضع ایران برای مذاکره با گروه 1+5، اظهارات رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، بیانیه تهران و بسته پیشنهادی است که جمهوری اسلامی در ماه ژوئن برای 1+5 فرستاد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به نگرانی‌های که از زرادخانه‌های هسته‌ای کشورهای دارای سلاح اتمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید یک فکری بشود که چگونه این کشورها خلع سلاح شوند.

حیدرپور با اظهار اینکه فراتر از موضوع هسته ای، بشر از بی عدالتی در جهان رنج می برد، خاطرنشان ساخت: باید برای تغییر مدیریت در جهان و ایجاد عدالت در آن یک فکر اساسی کرد چرا که مدیریت فعلی پاسخگوی مشکلات فعلی درجهان نیست.

نماینده شهرضا در پاسخ به این پرسش که چقدر امیدوار به نتایج مذاکرات ایران با 1+5 هستید، گفت: به فرموده امام (ره) ما مامور به انجام وظیفه هستیم و مامور به کسب نتیجه نیستیم.

وی نجات بشریت از بی عدالتی موجود و تعیین سازو کار جدید برای اداره جهان را از نیازهای امروز جامعه بشری دانست و اعلام کرد: باید تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موارد مربوط به عدالت جهانی و بسته پیشنهادی ایران را محور گفت وگو قرار دهد.

 

 

بر اساس اعلام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، گفتگوهای جلیلی و اشتون 15 آذرماه در ژنو برگزار می شود.

رئیس دفتر دبیر شورای عالی امنیت ملی طی نامه ای به دفتر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد: در پی رفع مشکل پدید آمده و عذرخواهی خانم اشتون، بستر مناسب برای انجام گفتگوها در 15 آذرماه فراهم شد.

در این نامه آمده است گفتگوها در سوئیس بر مبنای نامه 15 تیرماه 1389 دکتر جلیلی به کاترین اشتون انجام خواهد شد.

اشتون به عنوان نماینده 1+5 با ایران مذاکره می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفته آینده برگزار می‌شود؛

نخستین جلسه هیات رئیسه جدید فراکسیون انقلاب اسلامی

 

نخستین جلسه هیات رئیسه جدید فراکسیون انقلاب اسلامی هفته آینده برگزار می شود.

"حسن نوروزی" عضو هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اعلام این خبر افزود: قرار است در نشست هفته آینده فراکسیون انقلاب اسلامی رئیس و نواب رئیس این فراکسیون انتخاب شوند.

نماینده رباط کریم از دیگر موضوعات مورد بحث در نخستین جلسه هیات رئیسه جدید فراکسیون انقلاب اسلامی را بررسی نوع کمک این فراکسیون به فراکسیون اصلی اصولگرایان اعلام کرد.

نوروزی بررسی راه های همکاری های بیشتر در بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه به هیات رئیسه مجلس را از دیگر دستورکارهای هیات رئیسه جدید فراکسیون انقلاب اسلامی عنوان کرد.

انتخابات هیات رئیسه جدید فراکسیون انقلاب اسلامی روز دوشنبه -24 آبان ماه-برگزار شد.

به گفته علی اصغر زارعی نماینده تهران  که خود در عضویت هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی ابقاء شده است؛11 عضو جدید هیات رئیسه این فراکسیون عبارتند از: حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، حجت‌الاسلام حمید رسایی، محمد کوثری، محمد کرمی‌راد، حجت‌الاسلام نوروزی، ستارهدایت‌خواه، حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، محمد جواد ابطحی، محمدکریم شهرزاد و سیدمحمدعلی موسوی مبارکه .

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی؛

ایران ازحق خود دردریای خزر نباید ذره‌ای هم کوتاه بیاید

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رعایت حق و حقوق همه کشورها در تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، خاطرنشان کرد: ایران باید با پافشاری بر حق خود، نباید ذره‌ای هم از حق خود کوتاه بیاید.

"مهدی مهدی زاده" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های امنیتی خزر در روز پنج شنبه در اجلاس سران خزر در باکو، گفت: کشورهای حاشیه خزر بدون تفاهم نمی توانند از نعمت بزرگ و خدادادی در دریای خزر استفاده کنند.

نماینده گناباد با اظهار اینکه برای استفاده از منابع دریای خزر کشورهای ساحلی آن حتما باید در کنار هم باشند، خاطرنشان کرد: با توجه به منایع زیادی که در دریای خزر برای همه کشورها وجود دارد، در استفاده از این منابع باید حق و حقوق همه کشورها رعایت شود.

مهدی زاده با اشاره به مذاکراتی که میان کشورهای ساحلی خزر برای تعیین رژیم حقوقی این دریا در جریان است، گفت: در این مذاکرات حتی نباید اجازه داده شود که کوچکترین حقی از ملت ایران تضییع شود.

این نماینده مجلس به وجود زمینه های همکاری میان کشورهای ساحلی دریای خزر اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه، کشور آذربایجان به عنوان یک کشور مسلمان که شیعیان زیادی هم دارد، زمینه برای همکاری ها بسیار گسترده‌ است.

وی همچنین زمینه همکارهای ایران با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و حتی روسیه را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: همکاری میان این کشورها می تواند در نهایت منجر به رشد و توسعه آنها شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث‌هایی که درباره حق مالکیت ایران از دریای خزر مطرح است، افزود: تقسیم دریای خزر به صورت دقیق و با کشیدن یک خط امکان پذیر نیست؛ ولی حداقل یک پنجم این دریا برای ایران است.

نماینده گناباد با تاکید بر پافشاری ایران بر حق خود در دریای خزر، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نباید حتی ذره ای از حق خود کوتاه بیاید، چرا که زندگی بسیاری از مردم کشورمان به این دریا بستگی دارد.

مهدی زاده در پایان با اشاره عمق زیاد دریا در قسمت مربوط به جمهوری اسلامی، یادآورشد: به دلیل همین عمق بیشتر ذخیره اصلی منابع دریایی در قسمت مربوط به ایران است که می شود با تفاهم از منابع این دریا استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

دیپلماسی پارلمانی دیپلماسی دولتی را تقویت می‌کند

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیپلماسی پارلمانی را کمک کننده دیپلماسی دولتی دانست و اعلام کرد: دیپلماسی دولتی از طریق دیپلماسی پارلمانی تقویت می شود.

"حسین ابراهیمی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به رشد دیپلماسی پارلمانی در دوره مجلس هشتم و سفر هیات پارلمانی ایران به دانمارک، گفت: مجلس شورای اسلامی یک سیاستی را برای برخی مسائل بین المللی در پیش گرفته مبنی بر اینکه با کشورهایی که اثرگذاری بیشتری در عرصه بین‌المللی  دارند، ارتباط بیشتری برقرار کند.

نماینده بیرجند و درمیان با تاکید براینکه گسترش دیپلماسی پارلمانی، سیاست درستی است، خاطرنشان کرد: دلیل این امر هم این است در مواقعی که دست و پای دولت بسته است، از طریق دیپلماسی پارلمانی می توان بسیاری از مسائل و مشکلات میان دو کشور را مطرح و حل کرد.

وی با بیان اینکه در تمام کشورها دیپلماسی پارلمانی به کمک دیپلماسی دولتی می‌رود، خاطرنشان ساخت: گسترش دیپلماسی پارلمانی یک کار ارزشمند و ابتکار خوبی است که باید ادامه یابد.

ابراهیمی با اظهاراینکه معمولا در سفرهای هیات‌های پارلمانی، موضوعات بین پارلمانی مطرح می شود، یادآورشد: دیپلماسی پارلمانی تقویت کننده دیپلماسی دولتی است.

 

 

 

عابدی:

تغییرمکان گفت وگوها با 1+5 تاثیری درمذاکرات نمی گذارد

1+5 درقبال ایران رویکرد جدید اتخاذ کند

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خواستار اتخاذ رویکرد جدید از سوی گروه 1+5 شد و اعلام کرد: تغییرمکان گفت وگوهای ایران با گروه1+5، تاثیر زیادی در مذاکرات نمی گذارد.

"محمدکریم عابدی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به مخالفت آمریکا با برگزاری مذاکرات ایران با 1+5 در ترکیه و با اعلام اینکه مذاکره در هر شرایطی منعی ندارد و نشان دهنده حسن نیت تهران است، افزود: نوعا پس از آنکه اجلاس خلع سلاح هسته‌ای "سلاح هسته ای برای هیچ کس و انرژی هسته ای برای همه" در تهران برگزار شد، برگ برنده در دست جمهوری اسلامی قرار گرفت.

نماینده فردوس، طبس، سرایان و بشرویه همچنین با اشاره به موضوع بیانیه تهران که 27 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور وزیران خارجه ایران، ترکیه و برزیل در خصوص موضوع تبادل سوخت هسته ای صادر شد، گفت: این بیانیه پس از آن صادر شد که آمریکا از ترکیه و برزیل خواسته بود که با ایران گفت وگو کنند تا با معاوضه  1200 کیلوگرم سوخت 5/3 درصد با سوخت 20 درصد در یک کشور ثالث موافقت کند.

وی با اظهار اینکه طرف‌های غربی از جمله آمریکا فکر نمی کردند که ایران با مبادله سوخت در خارج از کشور موافقت کند، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که جمهوری اسلامی برخلاف انتظارغربی ها در یک ابتکار جدید پذیرفت که مبادله سوخت در خاک ترکیه انجام شود.

عابدی با یادآوری اینکه آمریکا و دیگر اعضای گروه 1+5 به دنبال تبادل سوخت در خاک روسیه یا فرانسه بودند، خاطرنشان ساخت: وقتی جمهوری اسلامی تبادل سوخت در خاک ترکیه را پذیرفت آمریکا به خاطر اینکه پیش از این اعلام کرده بود ایران در تعامل نیست، شوکه شد و بازهم برگ برنده دیگری در اختیار ایران قرار گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خاطرنشان کرد: اولین کشوری که در مقابل بیانیه تهران موضع تندی گرفت، رژیم صهیونیستی بود و به تبع آن آمریکا هم در این خصوص موضع منفی اتخاذ کرد و به جای اینکه از اقدام مثبت جمهوری اسلامی حمایت کند به سمت تحریم رفت و قطعنامه 1929 را علیه ایران صادر کرد.

وی تصریح کرد: صدور قطعنامه علیه ایران نشان داد که آن چیزی که بر سیاست‌های خارجی آمریکا اثرگذار است فشارهای گروه صهیونیستی"آیپک" (کمیته روابط عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی) است.

عابدی اظهار کرد: پس از صدور قطعنامه علیه ایران، جمهوری اسلامی خود مذاکره با گروه 1+5 را برای تنبیه این گروه به عقب انداخت و اعلام کرد که مذاکرات باید هدفمند بوده و از موضوع هسته ای عبور کرده باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اظهار اینکه اقدام جمهوری اسلامی منجر به این شد که پس از مدتی کاترین اشتون(مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) پیشنهاد مذاکره به ایران را بدهد، افزود: پس از درخواست مذاکره از سوی خانم اشتون، تهران پذیرفت که این مذاکرات در ترکیه باشد ولی آنها(گروه 1+5) درخواست برگزاری مذاکرات در ژنو را مطرح کرده‌اند.

نماینده فردوس با تاکید بر اینکه تغییر مکان گفت وگوهای ایران با 1+5، تاثیر زیادی درمذاکرات نمی‌گذارد، خاطرنشان کرد: پیش از تاثیرگذاری مکان مذاکرات، اصل آن هدف گذاری برای مذاکرات است.

وی با یادآوری به رسمیت شناخته شدن مسئله هسته‌ای ایران از سوی کشورهای ایتالیا، هند، چین و روسیه، خاطرنشان ساخت: این امر بیانگر این است که گروه 1+5 خود به جز چین و روسیه در حالت انزوا قرار گرفته و باید این گروه نیز حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته و وارد موضوعات دیگر گفت وگو با جمهوری اسلامی شوند.

عابدی اظهار کرد: گروه 1+5 بهتراست به جای موضوع صلح آمیز هسته‌ای ایران موضوع خلع سلاح هسته ای و پس از آن خلع سلاح های شیمیایی و مین های ضد نفر را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به انباشت کلاهک های هسته ای توسط رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورها، خاطرنشان کرد: انباشت سلاح‌های هسته ای توسط رژیم اشغالگر قدس باعث نگرانی کشورهای همسایه و مسلمانان شده و می طلبد که گروه 1+5 یکبار برای همیشه به دنبال انهدام سلاح های هسته ای برود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه تجریه ثابت کرده که سلاح های هسته ای کاربرد چندانی ندارند، خاطرنشان ساخت: در این دنیا ثابت شده منطق برتر کاربرد بیشتری دارد و آمریکا که برای یکبار از سلاح هسته‌ای علیه مردم ژاپن استفاده کرده برای همیشه شرمنده است و نمی تواند دیگر آن را تکرار کند.

عابدی براین اساس در پایان خواستار تغییر رویکرد گروه 1+5 در قبال ایران و مسائل جهانی شد و به اعضای این گروه توصیه کرد که به دنبال تقویت "ان پی تی" (معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای) بوده و به کشورها کمک کنند که از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کنند.

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل(آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به علاوه آلمان اعضای گروه 1+5 را تشکیل می دهند.

گرفت وگو های ایران با اعضای گروه 1+5 قرار است در 14 آذرماه برگزار شود. هنوز مکان این مذاکرات به صورت دقیق اعلام نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

سروری:

موضوع خلیج فارس خدشه ناپذیر است

طرح ادعاها درباره خلیج فارس، صلح جهانی را تهدید می کند

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی موضوع خلیج فارس را خدشه ناپذیر دانست و به مقامات آمریکایی هشدار داد، اگر بخواهند از نام‌های جعلی برای خلیج همیشه فارس استفاده کنند، طرح این ادعاها صلح جهانی را تهدید خواهد کرد.

"پرویز سروری" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در واکنش به ادعاهای "اندرو شاپیرو" (Andrew Shapiro)، از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا که در هنگام اعلام خبر قرارداد تسلیحاتی 60 میلیارد دلاری این کشور با عربستان سعودی، از واژه جعلی "خلیج ع ر ب ی" استفاده کرد، گفت: عموما دنیای استکبار برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران دست به هر اقدامی می زند، هر چند که عموما دودش به چشم خودش می رود.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، یادآور شد: گروه‌های تروریستی همچون القاعده و طالبان توسط آمریکا در منطقه برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته‌اند که امروزه اقدامات آنها دامن خود آنها را گرفته  و اگر بخواهند با استفاده از نام‌های جعلی بر این طبل خود بنوازند، بسیاری از مسایل در دنیا دچار تنش خواهد شد.

وی با اظهاراینکه همه اسناد تاریخی و نقشه ها و کتاب های تاریخی و جغرافیایی که حتی توسط خود غربی ها نوشته شده بیانگر "خلیج فارس" بودن "خلیج همیشه فارس" است، تاکید کرد: موضوع خلیج فارس خدشه ناپذیر است و این درهمه اسناد تاریخی کاملا واضح و مبرهن است.

سروری با اشاره به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس توسط مقامات وزارت خارجه آمریکا، خاطرنشان کرد: اقدام به چنین مسایلی در دنیا تنش‌ عمومی ایجاد و باعث می شود که کشورها ادعاهایی را مطرح کنند که این ادعاها صلح جهانی را تهدید می کند.

نماینده تهران با اظهار اینکه استفاده از نام های جعلی و طرح ادعاها از سوی مقامات آمریکایی علیه ایران برای مقابله با انقلاب اسلامی در دستور کار مقامات این کشور است، خاطرنشان ساخت: از دیگر سو مقامات کاخ سفید تلاش دارند روابط ایران با کشورهای منطقه را تیره کرده و با تحریک برخی کشورها جلوی رشد جمهوری اسلامی گرفته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای مقابله با این توطئه‌های آمریکا به مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور توصیه کرد که دیپلماسی منطقه‌ای خود را تقویت کرده و عواقب طرح ادعاها از سوی آمریکا را برای کشورهای منطقه روشن کند.

سروری با اظهار اینکه این خطر برای کشورهایی که سابقه چندانی ندارند وجود دارد که در آینده در معرض طرح ادعاهایی قرار گیرند، افزود: صلح، برادری و تعاملات منطقه‌ای منافع عمومی کشورهای منطقه را تامین می کند.

نماینده تهران همچنین در پایان برای خنثی کردن توطئه های مقامات آمریکایی علیه انقلاب اسلامی بر لزوم گسترش اقدامات فرامنطقه ای جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور باید با ارائه اسناد و مدارک تاریخی درباره خلیج فارس، واهی و غیرواقعی بودن ادعاهای مقامات آمریکایی  را ثابت کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کرمی راد:

نباید اجازه دهیم حقی از ما در دریای خزر گرفته شود

مرزآبی ایران درمذاکرات دریای خزرنباید هیچ تغییری کند

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکراتی که در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر میان کشورهای ساحلی این دریا در جریان است، گفت: نه تنها نباید اجازه بدهیم که حقی از ما گرفته شود بلکه باید تلاش کنیم تمام حقوق ما به صورت کامل در دریای خزر تامین شود.

"محمد کرمی راد" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به مذاکرات اجلاس سران خزر که امروز- پنج شنبه- در باکو در جریان است و لزوم مذاکرات در این خصوص، گفت: بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و تشکیل کشورهای مختلف، 5 کشور همسایه خزر بوجود آمدند که مدت زیادی است که مناقشاتی روی این دریا مطرح است و برخی از کشورهای ساحلی مسائلی را مطرح کردند.

نماینده کرمانشاه با اشاره به معاهدات بین المللی و حقوق دریاها، خاطرنشان کرد: انشاء الله دولت و دستگاه سیاست خارجی از حقوق جمهوری اسلامی ایران از آنچه در طول تاریخ سابقه داشته در دریای خزر دفاع کرده و مشکلی را در این زمینه با توجه به رویکرد مناسب دولت در سیاست خارجی شاهد نخواهیم بود.

عضو فراکسیون اصولگرایان به حق جمهوری اسلامی ایران پیش از فروپاشی شوروی سابق بر دریای خزر اشاره کرد و گفت: پیش از اینکه شوروی به کشورهای مختلف تجزیه شود، 50 درصد آبهای خزر برای ما بود.

وی تصریح کرد: بعد از آنکه کشورهای اقماری شوروی سابق استقلال پیدا کردند طبعا برای هر یک از این کشورها با توجه به نوع بافت جغرافیایی و قوانین بین‌المللی رژیم حقوقی دریای خزر تعیین خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با جامع توصیف کردن قوانین بین المللی درباره رژیم حقوقی دریاها به مذاکرات درباره رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات مرز آبی ما نباید هیچ تغییری بکند و براساس قوانین بین المللی رعایت حقوق حقه ایران، اولین مطالبه جمهوری اسلامی باید باشد.

نماینده کرمانشاه با یادآوری پایان مهلت قرارداد 99 ساله اجاره باکو از سوی حکومت وقت ایران به شوروی سابق، خاطرنشان ساخت: مهلت این اجاره تمام شده حالا باید در نظر بگیریم، می توانیم ادعا کنیم که کشور جمهوری آذربایجان باید به ایران برگردد.

کرمی راد به قرارداد"نیشین استیت" بعد از جنگ های جهانی اول و دوم اشاره کرد و گفت: براساس این قرار داد حق و حقوق کشورها مشخص شده که براساس آن باید حقوق حقه همه ملت ها را در نظر گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به ادعاهای امارات درباره جزایر سه گانی ایرانی، خاطرنشان کرد: با توجه به ادعاهایی که امارات با تحریک صهیونیسم بین الملل علیه جمهوری اسلامی مطرح می کند، آیا ما هم می توانیم بگوئیم که خود امارات و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ما بوده است.

نماینده کرمانشاه با اظهار اینکه آن چه که در قوانین و عرف بین المللی مطرح است باید پایه یک گفتمان منطقی در مذاکرات دریای خزر قرار گیرد، افزود: حد سرزمینی ایران  در دریای خزر کاملا مشخص است و عمق آن نیز بر اساس قوانین بین المللی برآب های مختلف تعیین می شود.

کرمی راد با اشاره به مذاکرات امروز سران خزر در باکو، خاطرنشان کرد: در این مذاکرات و مذاکرات دیگر نه تنها نباید اجازه بدهیم که حقی از ما گرفته شود بلکه باید تلاش کنیم تمام حقوق ما به صورت کامل در دریای خزر تامین شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جهت عمق دریای خزر به سمت ایران را یک امتیاز ویژه برای تهران دانست و افزود: به خاطر همین ویژگی شاید برخی از کشورهای حاشیه خزر بخواهند که به سمت این عمق آمده و از آن استفاده کنند که در این راستا باید جمهوری اسلامی مراقبت کند که از ذخایر عظیم زیر زمینی همچون نفت و موجودات آبزی به نحوی استفاده شود که مشکلی برای ما بوجود نیاید.

امروز- پنج شنبه- سومین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر با حضور روسای جمهور ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان با سخنان الهام علی اف رئیس جمهور این کشور آغاز می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کوثری:

بهترین روش اداره دریای خزراداره آن از سوی 5 کشور ساحلی است

باید حداقل حق 20 درصدی ایران ازدریا در نظرگرفته شود

به کشورهای خارجی نباید اجازه فعالیت در خزر داده شود

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بهترین روش اداره دریای خزر را اداره آن از سوی 5 کشور ساحلی خزر عنوان کرد و افزود: اگر قرار است تقسیم بندی در خصوص این دریا صورت گیرد باید حداقل حق 20 درصدی ایران را در نظر بگیرند.

"اسماعیل کوثری" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به مذاکرات اجلاس سران خزر که امروز- پنج شنبه- در باکو در جریان است و لزوم مذاکرات در این خصوص، گفت: بحث دریای خزر قبلا میان دو کشور بود که حاکمیت آن نیز با شوروی سابق بود و ایران نقش چندانی در آن نداشت.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اظهار اینکه هم اکنون دریای خزر میان 5 کشور ساحلی و از جمله ایران به عنوان یک کشور بزرگ و همیشگی مشترک است، خاطرنشان کرد: اگر قرار است تقسیم بندی در خصوص دریای خزر صورت گیرد باید حداقل حق 20 درصدی جمهوری اسلامی  ایران را از این دریا در نظر بگیرند.

وی به نحوه اداره دریای خزراشاره کرد و گفت: بهترین روش اداره دریای خزر این است که کشورهای ساحلی خزر به هیچ وجه به کشورهای خارج از 5 کشور ساحلی اجازه فعالیت یا دخالت در این دریا را نداده و با حاکمیت 5 کشور آن را اداره کنند.

کوثری تصریح کرد: باید توجه داشت که استفاده از دریای خزر و بهره برداری از آن در توافقنامه ها دیده شده و از این نعمت خدادادی با یک تفاهم و توافق استفاده شود

امروز- پنج شنبه- سومین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر با حضور روسای جمهور ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان با سخنان الهام علی اف رئیس جمهور این کشور آغاز می شود.

 

 

 

ابراهیمی برای تحقق منویات رهبری خواستار شد؛

مسئولان کارهای کوچک و فرعی را نادیده بگیرند

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خواستار توجه همه مسئولان به فرمایشات مقام معظم رهبری شد و اعلام کرد: اگر بین مسئولان نزاعی نباشد، قطعا بین مردم هم نزاعی نخواهد بود.

"حسین ابراهیمی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در خصوص بیانات اخیر مقام معظم رهبری در روز عید قربان در خصوص پرهیز از ایجاد شکاف میان ملت، فاصله انداختن میان مردم و مسئولان و ایجاد سوءظن و بگو مگو بر مسائل هیچ و پوچ، گفت: مناقشات و لو کم و بی ارزش در بین مسئولان، در میان مردم شکاف های بزرگی ایجاد می کند.

نماینده بیرجند و درمیان در این راستا به نقل قولی از حضرت علی (ع) اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: مولای متقیان می فرمایند؛ مردم شباهت‌هایشان به مسئولان از پدر و مادرشان بیشتر است.

وی افزود: معنای این فرمایشات این است که اثر مسئولان در بین مردم حتی از پدر و مادرهم بیشتر بوده و حقیقت امرهم، همین است.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با اظهار اینکه گفته می شود که مردم اصلا دینشان را از مسئولان می گیرند، خاطرنشان کرد: حقیقت امر این است که رفتار و عملکرد و گفتار مسئولان تاثیری بر جامعه می گذارد و بنابراین متناسب با گفتار و رفتار مسئولان، منازعه بین مسئولان آثار بزرگی بر جای می گذارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس برای تحقق منویات رهبری شایسته است که مسئولان کارهای کوچک و فرعی را نادیده گرفته و به جای آن بر اصول مشترکی تکیه کنند.

ابراهیمی در این راستا به ذکر نمونه هایی اشاره کرد و گفت: مثلا در آبادانی کشور و قدرتمندی نظام در عرصه منطقه ای و بین المللی هیچ تردیدی وجود ندارد و باید بر روی آنها تاکید شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اثرگذاری انقلاب اسلامی در عرصه جهانی، خاطرنشان ساخت: حضور رئیس جمهور در لبنان و استقبال گسترده از ایشان موضوع ساده ای نیست که باید بر روی آنها تاکید شود.

ابراهیمی با مثبت ارزیای کردن عملکرد مجلس شورای اسلامی و در راس آن علی لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه، خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی انصافا در طول این مدت در اداره مجلس خیلی خوب عمل کرده‌ و قوانین متقن و خوبی همچون هدفمند کردن یارانه ها را به خوبی در زمان بررسی مدیریت کرده اند.

وی در ادامه به بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: روند تصویب این لایحه، هم اکنون بخوبی در مجلس در حال جریان است و اینها از موارد اصولی است که همه مسئولان باید به آن توجه کرده و بر روی مسائل فرعی زوم نکنند؛ چرا که خواست رهبری حکیم هم پراختن به مسائل کلان و پرهیز از مسائل جزئی است.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس، تاکید کرد: در این خصوص، پیشنهاد من به همه مسئولان این است که به همه فرمایشات حیکمانه مقام معظم رهبری توجه کرده و راه را به درستی بر اساس اصول انتخاب کنند که اگر چنین کنند قطعا مشکلی نخواهیم داشت.

ابراهیمی همچنین در پایان این گفت وگو با نتیجه گیری از سخنان خود، خاطرنشان ساخت: اگر بین مسئولان نزاعی نباشد قطعا بین مردم هم نزاعی نخواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، اگر درخواست دولت مبنی بر رسیدگی اساسنامه صندوق توسعه ملی پیش از لایحه برنامه پنجم توسعه به هیات رئیسه هم رسیده باشد، امکان طرح آن وجود ندارد.

"محمد حسین فرهنگی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، به آغاز بررسی لایحه برنامه از ساعت 14 امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به در دستور کار بودن لایحه برنامه، اگر درخواست بررسی با اولویت اساسنامه صندوق توسعه ملی هم به مجلس رسیده باشد امکان طرح آن طبق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی(ماده 214) وجود ندارد.

فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آیا درخواستی مبنی بر بررسی با اولویت اساسنامه صندوق توسعه ملی پیش از لایحه برنامه به هیات رئیسه مجلس رسیده است، گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم.

محمد دهقان دیگر عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت از ارائه درخواستی مبنی بر بررسی با اولویت اساسنامه صندوق توسعه ملی نسبت به لایحه برنامه ابراز بی اطلاعی کرد.

دهقان گفت: با توجه به اینکه لایحه برنامه در دستور کار مجلس است، طبق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی امکان بررسی طرح یا لایحه دیگر وجود ندارد.

 

 

 

 

آغاز بررسی لایحه برنامه پنجم از ساعت 14 در مجلس

 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه از امروز -ساعت 14- در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز می شود.

"جهانبخش محبی‌نیا" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با تشریح مراحل بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه در صحن علنی، گفت: در جلسه عصر امروز خانه ملت، کلیات لایحه برنامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب براین اساس از نمایندگان موافق و مخالف خواست یکساعت پیش از آغاز جلسه علنی امروز ثبت نام کنند.

بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه از امروز در حالی در صحن علنی آغاز می شود که بر اساس ماده 214 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، ابتدا کلیات برنامه مورد بحث قرار می‌گیرد.

پیش بینی می شود که بررسی کلیات و جزئیات این لایحه حدود 6 هفته در صحن علنی طول بکشد.

نحوه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه به این شرح است که ابتدا در کلیات پنج نفر مخالف و پنج نفر موافق به‌ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر پانزده دقیقه دیدگاه های خود را مطرح می‌کنند.

پس از آن کمیسیون و دولت هرکدام حداکثر چهل و پنج دقیقه برای دفاع زمان خواهند داشت. سپس راجع به کلیات برنامه رأی‌گیری خواهد شد. در بررسی کلیات، کفایت مذاکرات پذیرفته نمی‌شود.

پس از تصویب کلیات، رسیدگی به جزئیات برنامه آغاز و به مواد و تبصره‌ها و جداول برنامه به‌ترتیب رسیدگی می‌شود. در این بخش جایگزین متن ماده، یا جزئی از ماده و یا تبصره لایحة دولت، حذف کل، مصوبات جایگزینی کمیسیونهای تخصصی و پیشنهادات چاپ‌شدة نمایندگان برای هر ماده یا تبصره یا هریک از اجزاء درصورتی که آن جزء ماهیت مستقل داشته باشد و حذف جزء و پیشنهادات چاپ شده کمیسیونهای تخصصی به‌ترتیب مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

سپس درمورد اصل ماده یا تبصره یا اجزاء درصورتی که ماهیت مستقل داشته باشند، رأی‌گیری خواهد شد.چنانچه اصل رأی نیاورد، موضوع برای رسیدگی مجدد به کمیسیون تلفیق برگشت داده خواهد شد تا در اسرع وقت و حداکثر طبق مهلتی که هیأت‌رئیسه تعیین خواهد کرد، گزارش مجدد خود را به مجلس ارائه دهد.

نمایندگان می‌توانند حداکثر تا پایان همان روز پیشنهادهای خود را به کمیسیون تسلیم نمایند.

تا مادامی که لایحه برنامه در صحن مجلس مورد بررسی است، مجلس نطق نخواهد داشت و هیچ طرح یا لایحه‌ای جز طرحها و لوایح سه‌فوریتی در دستور قرار نخواهد گرفت و مجلس در تمامی ایام به‌جز ایام تعطیل حداقل شش و حداکثر هشت ساعت جلسه علنی خواهد داشت. درموارد استثناء با تصویب مجلس، این زمان تا ده ساعت قابل افزایش است.

 

لایحه برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران 200 ماده دارد. این لایحه 20 دی ماه سال گذشته توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود.

لایحه برنامه پنجم توسعه پس از ارائه به مجلس و بررسی در کمیسیون های تخصصی، جهت رسیدگی به کمیسیون تلفیق به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شد.

کمیسیون تلفیق نیز در جلسات متعدد و متوالی با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه‌های مختلف دولت با محوریت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، مرکز پژوهش‌ها، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیوان محاسبات ، نمایندگان بخش‌های خصوصی و تعاونی لایحه مذکور را مورد بررسی و رسیدگی قرار داد و با اصلاحات و الحاقاتی آنرا را تصویب کرد.

  • کد خبر : 33980
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار