خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/09 - 17:06
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محسن نریمان خبر داد:

تلاش مجلس برای الزام دولت به اجرای قانون

**"محسن نریمان" نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران طی یادداشتی در نشریه وارش دیدگاه خود را نسبت به ضرورت الزام دولت به مصوبات مجلس که در قالب قانون عرضه می‌شود مطرح کرده که متن آن در پی می‌آید:

چندی پیش مجلس شورای اسلامی طرحی را از تصویب گذراند که بر اساس آن دولت موظف می‌شد میزان دو میلیارد دلار از منابع حساب ذخیره ارزی را در اختیار شهرداری‌های کلانشهرهای کشور قرار دهد تا برای گسترش حمل و نقل عمومی به ویژه در بخش مترو هزینه کند. 

با این حال بنا به دلایل مختلفی دولت از ابلاغ این قانون و تخصیص این منابع مالی خودداری کرده است و مدت هاست که نمایندگان به دنبال نتایج اجرای این قانون در کلانشهر‌های استان های مختلف کشور هستند. به همین دلیل نیز در کمیسیون عمران راجع به مصوبه مجلس درباره کمک دو میلیارد دلاری که برای شهرهای بزرگ کشور در نظر گرفته شده بود، بحث شد و با توجه به اینکه دولت اصرار دارد که این مصوبه مجلس را اجرا نخواهد کرد، در مورد راهکارهای جلب نظر دولت و الزام آن به اجرای این قانون نظرات نمایندگان ارائه شد.

در این جلسات قرار شد نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس موضوع را برای پیگیری بیشتر به ریاست مجلس منعکس کنند تا قانون شفاف، روشن و به‌حق نمایندگان که برای افزایش رفاه مردم در کلانشهر‌های کشور است، اجرایی شود و به تبع اجرای این قانون مشکلات حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ و به‌خصوص شهر تهران برطرف شده و از نظر حفظ محیط زیست نیز اقدامات مناسبی در این زمینه نیز انجام گیرد که برای حفظ محیط زیست شهرهای بزرگ کشور در تمامی استان ها کاربرد فراوانی دارد.

تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور در استان های مختلف به این اعتبار دو میلیارد دلاری نیاز دارند. مصوبه‌ای که مجلس آن را به تصویب رسانده و دو بار بر نظر خود اصرار ورزید تا در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این مصوبه تأیید و تصویب شد. با این حال متأسفانه آخرین گزارش هایی که به دست نمایندگان رسید، حاکی از این بود که این مسئله همچنان از طرف دولت مسکوت مانده و ابلاغ نشده است و ما از دستگاه های اجرایی ذی ربط نیز خواستیم که به مجلس آمده و در این خصوص به نمایندگان توضیح دهند که چرا این قانون ابلاغ نشده است.

در جلسات اولیه‌ای که با دستگاه های اجرایی ذی ربط در این زمینه داشتیم، نمایندگان به این نتیجه رسیدند که به دلیل عدم ابلاغ این قانون توسط دولت، این مسئله برای اجرایی شدن به دستگاهها ابلاغ نشده است. نمایندگان راههای مختلفی را از لحاظ اختیارات نظارتی خود برای الزام دولت به اجرای این قانون پیشنهادکردند و در نهایت تصمیم بر این شد که سعی کنیم از حربه‌های نظارتی که جزو اختیارات و وظایف نمایندگان است، استفاده کنیم تا بتوانیم دولت را وادار به اجرای این قانون مهم عمرانی در زمینه حمل و نقل عمومی کنیم.

طبیعی است که با دولت نیز جلسه‌ای در این زمینه خواهیم داشت و برای اینکه این قانون را اجرا کنیم، از تعامل و گفت و گو و جلسات هم استفاده می‌کنیم و تلاش می‌کنیم از حربه‌های نظارتی در این مواقع استفاده نکنیم و اگر موفق نشدیم نظر دولت را جلب کنیم، از تذکر و سؤال و استیضاح استفاده خواهیم کرد و امیدواریم اجرای این قانون برای حل مشکل ترافیک کلان شهرهای کشور مناسب بوده و به موقع به شهرداری ها اختصاص یابد.

  • کد خبر : 23656
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار