خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/08 - 17:35
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمدرضا صابری:

تعلل دستگاه‌ها در پاسخ به استعلام شرکت گاز، عملیات گاز‌رسانی را کند کرده است

**استان خراسان جنوبی با قدمتی 5 ساله اگرچه در زمره استان‌های محروم کشور قرار دارد و محرومیت بر اکثر بخش‌های آن سایه افکنده است اما به گفته نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی در بخش گاز‌رسانی و انتقال شبکه گاز پیشرفت چشمگیری داشته است.

گاز‌رسانی به بخش قابل توجهی از مرکز و همچنین شهرهای شمالی استان در یک دوره 5 ساله نشان از اقدامات مؤثر از سوی مسئولان در این بخش دارد.

به گفته محمدرضا صابری نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی عملیات اجرایی گازرسانی به این استان از سال 83 آغاز شده است که به دلیل تلاش‌های جدی در حال حاضر نه تنها مرکز استان بلکه شهرهای شمالی استان هم از نعمت گاز بهره‌‌مند شده‌‌اند.

وی در گفت و گو با آوا، مهم‌ترین دغدغه در این بخش را گازرسانی به شهرهای جنوبی و روستاهای استان می‌‌داند و می‌‌گوید: شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و درمیان هنوز به شبکه سراسری گاز‌رسانی متصل نشده‌اند بنابراین و بر اساس مصوبه سومین سفر استانی رئیس‌جمهور که بر این موضوع تأکید شده است درصددیم تا عملیات اجرایی آن را از فروردین ماه سال آینده آغاز کنیم.

باتوجه به این که استان خراسان جنوبی در زمره مناطق محروم محسوب میشود وضعیت کلی گازرسانی را در شهرهای مختلف استان چطور ارزیابی میکنید؟

عملیات اجرایی گاز‌رسانی در استان خراسان جنوبی از سال 83 آغاز شد که البته بیشترین بخش کار در دولت نهم اجرایی شد. در حال حاضر حدود 98 درصد مرکز استان گاز‌رسانی شده است. همچنین عملیات گاز‌رسانی در شهر‌های شمالی استان از جمله فردوس، سرایان و قائنات نیز به پایان رسیده است. انتقال شبکه گازرسانی به شهر‌های جنوبی استان از جمله سربیشه، نهبندان و درمیان از مصوبات سفر سوم رئیس‌جمهور است که کار نقشه­‌برداری این پروژه هم به اتمام رسیده و قرار است کلنگ عملیات اجرایی طرح در فروردین ماه سال آینده به زمین زده شود. با اجرای این طرح تمام شهرستان­های استان از نعمت گاز بهره‌‌مند خواهند شد.

 با توجه به این که بیشتر جمعیت استان روستانشین هستند وضعیت گازرسانی به روستاها در چه مرحله­ای است؟ روستاهای استان در چه وضعیتی بسر میبرند؟

همان طور که گفتم در حال حاضر گاز‌رسانی در مرکز و شهرهای شمالی استان به اتمام رسیده اما انتقال شبکه گاز به روستاها در این مناطق هنوز در دست اقدام است. گاز‌رسانی به روستاهای شهرهای جنوبی استان هم با توجه به این که شهرهای جنوبی هنوز به سیستم گاز‌رسانی وصل نشده‌اند هنوز انجام نگرفته اما به محض انتقال گاز به شهرهای جنوبی کار گاز‌رسانی به روستاها هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 مهمترین مشکلی که در این بخش با آن روبهرو بوده یا هستید چیست؟ موضوعی که باعث شده پیشرفت کار با کندی روبهرو شود؟

مهم‌ترین معضلی که به خصوص گاز‌رسانی به شهر‌های جنوبی استان را با کندی روبه‌رو کرده است ارسال نکردن پاسخ استعلام­هایی است که شرکت ملی گاز استان به حدود 12 دستگاه ارسال کرده ولی هنوز پاسخی از سوی این دستگاه‌ها داده نشده است. بر اساس اطلاعات رسیده متأسفانه ادارات مختلفی که باید پاسخ استعلام‌ها را به شرکت ملی گاز استان ارسال کنند تعلل کرده و همین مسئله باعث شده که شروع به کار و همچنین اتمام پروژه با تأخیر روبه‌رو شود.

 حال که در این گفت و گو به موضوع گازرسانی و گاز به عنوان یکی از حاملهای انرژی پرداختیم اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانهها را از ابتدای ماه جاری چطور ارزیابی میکنید؟ نظر شما درخصوص نحوه اجرای این قانون چیست؟

ببینید این قانون از جمله قوانین تأثیر‌گذاری است که اجرایی شدن آن اقتصاد کشور را متحول خواهد کرد. اما بر اساس اطلاعاتی که از استان به دست ما رسیده سهمیه‌ای که به نفت کوره و نفت گاز اختصاص داده شده ناچیز بوده و همین مسئله باعث شده صنعت گلخانه و حمل ونقل در استان در همان روزهای ابتدایی اجرای قانون با مشکلات روبه‌رو شود. به علاوه افزایش قیمت ناگهانی این اقلام هم همراه با ایجاد مشکلاتی است. انتظار می‌رفت که قیمت‌ها با شیب ملایم‌تری افزایش پیدا کند ولی افزایش قیمت مثلاً در بخش نفت کوره از 17 الی 18 تومان به یکباره به 80 الی 100 تومان به صورت سهمیه‌­ای و 200 تومان به صورت آزاد نگرانی­هایی را به همراه داشته است. در بخش نفت گاز (گازوئیل) هم اختصاص 50 لیتر سهمیه برای کامیون‌هایی که میانگین کار روزانه آن‌ها 8 تا 10 ساعت است جوابگو نیست. نبود سوخت کافی باعث می‌شود که بخشی از کار آنها متوقف شود. به نظر من دولت باید به خصوص در بخش اختصاص سهمیه برای وسایل حمل و نقل تجدید نظر کند.

 در آخرین بازدیدی که از حوزه انتخابیه داشتید به غیر از موضوع گاز و انتقال شبکه گازرسانی چه مشکلات دیگری را نیازمند توجه جدی از سوی مسئولان دیدید؟

یک مورد طرح عمرانی احداث زیرگذر در شهر شوس بود که با وجود گذشت 4 سال از شروع به کار پروژه اما متأسفانه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. با توجه به این که این طرح در مراحل پایانی کار بوده و تنها رسیدگی به بخش‌های جزئی طرح را تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد کرد اما شاهدیم که مردم بعد از 4 سال همچنان منتظر بهره‌برداری از آن هستند. از آنجا که این طرح یکی از طرح‌های تأثیر‌گذار در شهر شوس خواهد بود بهتر است مسئولان عمرانی استانداری تلاش جدی در این زمینه داشته و با دستگاه‌هایی که با کارشکنی بهره‌برداری از آن را به تأخیر می‌اندازند برخورد شود. علاوه بر این، موضوع منابع طبیعی و ملی اعلام شدن اراضی‌ای که جزء زمین‌های کشاورزی کشاورزان بوده از مشکلاتی بود که طی بازدید از روستاهای حوزه انتخابیه مطرح شد. در این زمینه در خواست ما این است که منابع طبیعی اراضی کشاورزی که دارای سند است را به تملک کشاورزان درآورده تا به این شکل مشکل حل شود.

  • کد خبر : 34643
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار