خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/09/26 - 12:12
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری عنوان کردند

تعداد روستاهای دچار کم‌آبی بیشتر از آمارهای رسمی است

**نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی در مورد مشکل کم آبی روستاهای این استان و عوامل به وجود آورنده این مشکل سخن گفتند.

مدیر کل آبفای استان چهارمحال و بختیاری هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفته بود به دلیل بروز خشکسالی، در حال حاضر بیش از 87 روستای این استان و اغلب در شهرستان لردگان، با تانکر سیار آبرسانی می‌شود.

"قاسمعلی خدابخشی" در ادامه گفته بود: برای رفع کمبود آب شرب در برخی مجتمع‌ها، با اجاره 11 حلقه چاه این مشکل در کوتاه‌مدت برطرف شده اما نیازمند تأمین آب از منابع مطمئن هستند. او همچنین به حفر 20 حلقه چاه اضطراری در سال جاری برای رفع مشکل کم‌آبی روستاییان اشاره کرده بود. خدابخشی همچنین هدررفت آب در سامانه آب روستایی را از مشکلاتی دانسته بود که باید برای جلوگیری از آن برنامه‌ریزی شود. او از جمله راهکارهای این مسئله را اصلاح روش آبیاری، افزایش تدریجی دورآبیاری، کاهش تدریجی آب‌های لازم برای محصولات زراعی و باغی و آمایش سرزمین دانسته بود. او توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار را نیز از دیگر راهکارهایی دانسته بود که راندمان آبیاری را 30 تا 40 درصد افزایش می‌دهد. این مقام مسئول، اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را از ضرورت‌های جلوگیری از بروز بحران کم آبی نام برده بود. اما نمایندگان استان درباره این اظهارات چه می‌گویند؟ آیا حوزه انتخابیه آنها هم با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند؟ آیا نمایندگان به دنبال پیگیری مشکل آب در این استان پرآب هستند و آیا در جلب توجه مسئولان اجرایی به معضل خشکسالی و کم‌آبی استان خود موفق عمل کرده‌اند؟

بیش از 100 روستای لردگان با تانکر آبرسانی می‌شود

"عبدالمحمد بابا‌احمدی‌میلانی"، نماینده لردگان که شهرستان حوزه انتخابیه او بیش از سایر نقاط استان با مشکل کم‌آبی روبه‌رو است، در گفت و گو با هفته‌نامه «زردکوه» چهارمحال و بختیاری، آمار ارائه شده توسط مدیر کل آبفا را کمتر از میزان واقعی می‌داند و می‌گوید: در حوزه انتخابیه من، بیش از 100 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود. ما در لردگان 365 روستا داریم که از این تعداد بیش از 100روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و 100 روستای دیگر هم با کمبود شدید آب روبه‌رو هستند و در شبانه‌روز، تنها چند ساعت آب دارند.

به گفته او، بقیه روستاها وضعیت نسبتاً خوبی دارند اما در روستاهایی که چند ساعت بیشتر آب ندارند، علت اصلی مشکل آب، این است که لوله‌های این مناطق پوسیده و از بین رفته و نشتی و خرابی این لوله‌ها، سرمنشأ مشکلات کم‌آبی است.

بابا‌احمدی تأکید می‌کند: در مدت نمایندگی شخص بنده، دولت انصافاً در حد توان خود برای حل مشکلات آب لردگان همراهی داشته اما چون قبلاً کاری در این زمینه انجام نشده بود، دولت یکباره نمی‌تواند مشکلات 30 و چند ساله 365 روستا را یک‌شبه حل کند.

این نماینده ادامه می‌دهد: بیشترین سهم بودجه آبرسانی امسال، مبلغی معادل یک میلیارد و 300 میلیون تومان به لردگان اختصاص یافته‌ اما مشکل آب ما با یکی دو میلیارد حل نمی‌شود و این رقم‌ها صرفاً مسکنی است که درد را برای مدتی تسکین می‌بخشد‌ اما مداوا نمی‌کند.

بروجن مشکل کم آبی ندارد

"سیروس برنا بلداجی"، نماینده بروجن می‌گوید: ما از این قبیل روستاها که با تانکر آبرسانی شود، در سطح شهرستان بروجن نداریم. علت هم این است که در استان چهارمحال بعد از شهرکرد، دومین شهر توسعه یافته به لحاظ میزان بهره‌مندی و برخورداری از امکانات زندگی و سایر شاخص‌ها بروجن است.

به گفته او، بروجن به لحاظ مساحت‌ جزو شهرستان‌های نسبتاً کوچک است، تا جایی که در گذشته هر دو شهرستان بروجن و لردگان در مجلس دارای یک نماینده و کرسی بوده‌اند و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، 20 کرسی به مجلس افزوده شد و تعداد نمایندگان از 270 به 290 نفر رسید، دو شهرستان منفک شده و دارای نمایندگان جدا شدند.

برنا می‌افزاید: تعداد روستاهای بروجن با شهرستان‌های دیگر و به‌ویژه لردگان قابل مقایسه نیست. در بروجن بین 35 تا 40 روستا ودر لردگان بالای 140 روستا موجود است. به همین دلیل روستاهای ما اغلب مشکلی در زمینه آب ندارند.

وی ادامه می‌دهد: دلیل دیگر، وضعیت توپوگرافی شهرستان بروجن است که میزان دسترسی به امکانات زیرساختی مثل آب، برق، گاز و تلفن توسعه‌یافته‌تر است‌ اما در سایر حوزه‌های انتخابیه مثل چهار شهرستان اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ که یک نماینده دارند و لردگان که ارتفاع بین گودترین و مرتفع‌ترین نقطه شهرستان در آن زیاد است، میزان دسترسی و جاده‌های مواصلاتی کمتر است و باعث شده برخی از روستاها در مناطق موسوم به پشتکوه قرار بگیرند و تهیه امکانات برای آنان سخت باشد.

به گفته او، تراکم جمعیت و گستردگی آن در بروجن به گونه‌ای است که روستاها متراکم‌تر و پر جمعیت‌تر هستند. اما در لردگان ممکن است 10 خانوار هم یک روستا را تشکیل بدهند و مجموع این عوامل باعث این وضعیت شده است.

این نماینده با اشاره به نقش مسائل تاریخی در محرومیت استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: پیش از انقلاب هم چون چهارمحال استان نبوده بلکه به‌صورت فرمانداری کل، زیرمجموعه اصفهان بوده، وضعیت و ساختار قومی و قبیله‌ای استان باعث می‌شد تا مردم برای بیشتر مستقل ماندن تلاش کنند و میزان دسترسی حکومت مرکزی و به همان نسبت، امکانات رفاهی این مناطق کمتر باشد.

25 روستای حوزه انتخابیه ما با تانکر آبرسانی می‌شود

"نورالله حیدری دستنایی"، نماینده اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار می‌گوید: 25 روستا در حوزه انتخابیه بنده با تانکر سیار آبرسانی می‌شود.

او می‌افزاید: استان ما به رغم اینکه استان پرآبی است، اما به دلیل برداشت استان‌های همسایه از منابع آبی ما و همچنین آماده نبودن شبکه‌های آبرسانی، هنوز مردم ما با مشکلات کم‌آبی دست به گریبان هستند.

حیدری صعب‌العبور بودن استان و عدم تأمین به‌موقع اعتبارات آبرسانی را از دیگر عوامل مشکلات آب استان می‌داند.

این نماینده همچنین بر نقش کاهش نزولات آسمانی و خشکیدن بسیاری از چشمه‌ها در بحران آب استان چهارمحال و بختیاری تأکید می‌کند.

در مجموع، به نظر می‌رسد آمار واقعی از آنچه آقای خدابخشی اعلام کرده، فراتر برود. اما مسئله مهم این است که برای رفع این مشکلات، اقداماتی حیاتی‌تر از صرف یکی دو میلیارد بودجه باید صورت بگیرد. احداث سدهای متعدد در این منطقه شاید یکی از راه‌حل‌ها باشد اما راه‌حلی که اما و اگرهای بسیاری بر سر کارآمد بودن یا نبودن آن مطرح است. ضمن اینکه اصلاح فرهنگ مصرف آب در بین روستاییان، کشاورزان و همه مردم استان از ضروریاتی است که مانند همه حوزه‌های دیگر، معمولاً در برنامه‌ریزی‌های عمرانی به آن کمترین توجه و بودجه اختصاص می‌یابد. با این حساب، ضروری است که در عین حال که آب مورد‌نیاز مردم برای بخش‌های کشاورزی و شرب - از صنعت هم که بگذریم- فراهم می‌شود، فرهنگ استفاده از آن نیز همپای خودش وارد روستاها شود تا این آبی را که به سختی و با صرف هزینه بسیار فراهم شده، به راحتی «گل نکنیم»...

  • کد خبر : 33642
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار