خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/05/08 - 10:51
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حسن بیکی:

تشریح وضعیت انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه/ دشمنان در فضای مجازی در مسیر احیای دریاچه ارومیه مانع ایجاد می‌کنند

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آب  رودخانه‌های زرینه رود و سیمینه رود برای اتصال به دریاچه ارومیه کانال کشی شده است.

ابوالفضل حسن‌بیکی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به استان آذربایجان غربی، اظهار داشت: براساس گزارشات اولیه که از مشکلات عدیده آب در این استان، مخصوصا خشک شدن دریاچه ارومیه، متاسفانه 3 استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان مورد هجوم ریزگردهای نمکی قرار گرفتند و خسارات زیادی به مردم و باغات منطقه وارد می کند.



نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دولت دهم و یازدهم جهت احیای دریاچه تصمیماتی اتخاذ شد اما به 2 دلیل هنوز هم با کمبود شدید آب مواجه هستیم، دلیل اول این است که در 16 سال اخیر خشکسالی وجود داشته و دلیل دیگر این است که جمعیت این استان تقریبا 3 برابر شده و مصرف آب در آذربایجان غربی افزایش پیدا کرده و به همین دلیل شرایط بسیار سختی بر استان حاکم شده است.



وی افزود: در دولت دهم تصمیم گرفته شد تا بخشی از آب شهرچاه را آزاد کنند اما با توجه به جمعیت و شهر بزرگ ارومیه تامین آب شرب و کشاورزی دچار مشکل شد و نمی توانند تا حد وسیعی نمی توانند سد را باز کنند تا سد را آب بدهد، از سوی دیگر چند رودخانه بزرگ مانند زرینه رود، سیمینه رود، رودخانه مهاباد و چند رودخانه کوچک و بزرگ دیگر به دلیل خشکسالی آب آن ها کم شده و حق آبه برانی که در بالا دست این رودخانه ها وجود داشتند با کمبود آب مواجه هستند.



حسن بیکی متذکر شد: در مشاهدات عینی خود دیدیم که امکان پذیر نیست برای اینکه آبی را رها کنند تا به دریاچه ارومیه سراریز شود تا بتوانند دریاچه را احیا کنند، در جلسه شورای محیط زیست و حفاظت از آب که در استانداری ارومیه برگزار شد، راهکارهای گوناگونی پیشنهاد شده که اجرای آن ها با مشکل مواجه شده است.



وی با بیان اینکه یکی از بیماری‌هایی که کشور را فراگرفته فضای مجازی است، زیرا اکثر فضای بیرون از کشور کنترل و خط‌‌دهی می‌شود، افزود: سازمان های مردم نهادی در سال های اخیر برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد که در جلسات تشکیل شده به لحاظ فنی، تخصصی و شرایط اجتماعی تصمیمات درستی را می‌تواند اتخاذ کند، ولی فضای مجازی فراتر از این سازمان ها حرکت کردند و با نگرانی‌هایی که ایجاد کردن مسیر را تغییر داد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته تصمیم گرفته شده بود تا چند سد احداث شود و انتقال آب به دریاچه انجام شود، در دولت یازدهم تصمیم گرفته شد تا آب به دریاچه برسد ولی متاسفانه همه این تصمیمات با کندی انجام می شود که این وضعیت سبب شده تا زمان احیای دریاچه طولانی شود و گرد و غبار بلند شده از آن مشکلاتی را ایجاد کرده است.



نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیم گرفته شد تا جمع بندی های لازم در کمیسیون امنیت ملی انجام شود و بعد از آن، وزرای مربوطه و استاندار آذربایجان غربی دعوت شوند تا بتوانیم پروژه هایی که در دست اجرا هستند اعتبارات بیشتری دریافت کنند و سریع تر به نتیجه برسند.



حسن بیکی با بیان اینکه برخی از رودخانه ها نیاز به لایروبی و زه کشی دارد تا آب با سرعت بیشتری به دریاچه برسد، متذکر شد: بعضی از پروژه های سد سازی و احداث تونل نیاز به سرعت بیشتری دارد، با توجه به حق آبه ای که از ارس داریم، به عنوان یکی از پیشنهادات ما مورد مطالعه قرار گیرد تا آب به دریاچه برسد.



رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برنامه دیگری که مطرح شده و در فضای مجازی پاسخ منفی گرفته، انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه است، اظهار داشت: دریای خزر به لحاظ بزرگی اصلا قابل قیاس با دریاچه ارومیه نیست، زیرا آمارهای 100 سال اخیر نشان می دهد که آب دریاچه ارومیه حدود 30 میلیارد متر مکعب بوده و در سال های اخیر 16 میلیارد متر مکعب آب داشته که در آن زمان احیا بود ولی دریاچه خزر فقط از مسیر 2 رودخانه بزرگ 2 هزار و 700 میلیارد متر مکعب آب به آن وارد می‌شود.



وی افزود: مخالفت ها با این طرح از خارج کشور خط دهی می‌شود تا افکار عمومی را تغییر دهند، مردم مازندران هم می دانند که حدود 15 سال قبل که دریای خزر پیشروی کرد در بعضی مناطق تا 500 متر ساختمان‌های شهری و روستایی زیر آب رفته و هنوز به حالت قبل برنگشته است.



حسن بیکی با بیان اینکه نظام باید در این بخش تصمیم گیری کند، متذکر شد: نباید به گونه ای برخورد شود که مردم فقیر شوند و کشاورزی ها از بین برود، خوشبختانه شورای آب در این زمینه اقداماتی را انجام داده که در جهت کنترل آب های مجاز و مسدود کردن چاه های غیر مجاز نتایج خوبی به دست آمده که البته مردم متوجه شده اند که از آب های غیرمجاز نباید آب برداشت کنند زیرا حیات خود و نسل های آینده شان به خطر می‌افتد.



نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقداماتی که در زمینه کشاورزی انجام شده، گفت: در بخش تغییر الگوی کشت و اصلاح کشت اقدامات خوبی انجام شده و در زمینه کشاوزی نوین به آبیاری های قطره‌ای و نوین توجه در استان خوبی شده و در خواست مسئولان استان نیز درخواست کمک های بیشتر را داشتند و وزارت کشاورزی نیز اقدامات خوبی را انجام داده و طی مطالعاتی که انجام شده، اگر از نظر وام اقدامات سریعتری انجام شود، با طرح های اقتصادی و اصلاح ساختار آبیاری حدود 45 درصد نسبت به برداشت آب می توانند صرفه جویی کنند و می توانند هرچه سریعتر این دریاچه احیا شود.



وی افزود: 80 درصد از درآمد مردم استان آذبایجان غربی از طریق کشاورزی و دامپروری است و تقریبا می توان گفت این استان هلند ایران است و باید کمک شود تا اقداماتی انجام شود، منابع طبیعی حدود 2 هزار هکتار از زمین‌های استان را که خاک روان داشتند را نهال کاری کرده و با ممنوعیت ورود حیوانات، سبب تثبیت آن شده است که 2 هزار هکتار از زمین ها بای مانده که در پیش بینی شده تا سال 97 انجام شود.



رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در بخش شمالغرب دریاچه ارومیه تقریبا گرد و غبار تثبیت می شود و مردم از آسایش خوبی برخوردار می شوند و در این بخش سازمان محیط زیست اقدام به تثبیت شن‌های روان در 500 هکتار از اراضی کرده که تا هراز و 200 هکتار می تواند انجام شود و شمال و شمالغرب دریاچه از این خطر نجات پیدا می کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در بخش جنوبی دریاچه ارومیه نیز اقدامات خوبی انجام شده و 2 رودخانه زرینه رود و سیمینه رود که آب آن‌ها در بالادست رودخانه به صورت باتلاق از بین می رفت، کانال کشی شده و دو رودخانه را به دریاچه وصل کرده اند تا از هرگونه هدر رفت آب جلوگیری شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 206154
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار