خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/25 - 16:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عباسپور در نامه به رییس جمهوری خواستار شد

تسریع در اختصاص بودجه مراکز آموزشی و پژوهشی

**رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نامه‌ای به رییس جمهوری خواستار تسریع در اختصاص بودجه مربوط به مراکز آموزشی شده است.

سلام علیکم

احتراماً، همانگونه که مستحضر هستید قانون بودجه یکی از قوانین مهم کشور است که دستگاه های اجرائی برنامه های خود را براساس آن تنظیم نموده و انحراف از آن موجب اخلال در روند اجرایی دستگاه ها می گردد. براین اساس لازم دیده شد نکات زیر به استحضار آن برادر گرامی رسانده شود:

1- جهت اجرای قانون بازسازی و مقاوم سازی مدارس در بودجه سال 1389 دولت محترم حدود 451 میلیارد تومان اختصاص داده بوده که باتوجه به اصل این قانون مجلس شواری اسلامی براساس بند 2جزء «ث» قانون بودجه سال 1389 مبلغ معادل ریالی 250 میلیون دلار به آن افزود. متاسفانه براساس آخرین گزارش های دریافتی نه تنها مبلغ معادل ریالی 250 میلیون دلار پرداخت نشده است بلکه از آنچه که دولت نیز خود در لایحه آورده بود (حدود 450 میلیارد تومان) تنها حدود 107 میلیارد تومان تاکنون اختصاص یافته این وضعیت موجب گردیده است که بسیاری از شرکت های ساختمانی که در انجام بازسازی و مقاوم سازی مدارس با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس همکاری داشته اند دچار وضعیت مالی نامناسب گردیده و شدیداً اجرای قانون بازسازی و مقاوم سازی در ابهام قرار گیرد که باتوجه به زلزله خیز بودن کشور و لزوم ساخت مدارس در مناطق محروم ضروری است اعتبارات لازم به این امر اختصاص یابد.

2- باتوجه به برقراری عدالت آموزشی و لزوم حمایت از دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی یا غیردولتی با پرداخت شهریه به تحصیل مشغول هستند دولت محترم مبلغ 150 میلیارد تومان برای صندوق رفاه دانشجویان در نظر گرفت تا دانشجویان بتوانند شهریه خود را باخذ وام بصورت قرض الحسنه و با بازپرداخت پس از فراغت از تحصیل بپردازند. مجلس این مبلغ را به 250 میلیارد تومان افزایش داده که براساس بند جزء 3 بند «ن» بودجه سال 1389 صددرصد تخصیص یافته تلقی گردید. متاسفانه اکنون که ثبت نام ترم دوم سال تحصیلی 90-89 به اتمام رسیده است و یا رو به پایان است و در انتهای سال 1389 قرار گرفته ایم نه تنها دولت 150 میلیارد تومان پیشنهاد خود را پرداخت نکرده؛ بلکه تنها حدود 65 میلیارد تومان تاکنون به این امر اختصاص داده است. این امر باعث گردیده دانشجویانی که برای تحصیل خود شهریه پرداخت می کنند دچار مشکل مالی شوند.

3- جهت تعمیر و تجهیز دانشگاه ها، مجلس شورای اسلامی مبالغی به اعتبارات دانشگاه ها افزود. متاسفانه نه تنها این افزایش به دانشگاه ها داده نشده است بلکه اعتبارات پیشنهادی خود دولت نیز در لایحه در اعتبارات عمرانی حدود 50درصد و در اعتبارات جاری حدود 80 درصد اختصاص یافته است. این در صورتی است که اعتبارات دانشگاه ها براساس بند 2 جزء «ف» قانون بودجه سال 1389 صددرصد تخصیص یافته تلقی گردیده است.

باتوجه به ارائه نمونه های فوق الذکر و نظر به اینکه تخصیص صددرصد قانون بودجه به مفهوم عدم کاهش اعتبارات قانونی مصوب می باشد و اگر احتمالاً دولت دچار عدم وصول درآمدها و کسری بودجه گردید نباید این کسری را به بخش های که اعتبار آنها صددرصد تخصیص یافته تلقی گردیده است، تسری دهد بنابراین خواهشمند است قانون بودجه سال 1389 رعایت گردیده و اعتبارات دانشگاه ها و اعتبارات مراکز آموزشی و پژوهشی طبق قانون مصوب به دستگاه های ذی ربط اختصاص یابد. نظر به نزدیک شدن پایان سال 1389 دستور تسریع در این امر موجب امتنان است.

  • کد خبر : 38051
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار