خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/25 - 11:37
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
کیخا با انتقاد از عدم نظارت صحیح بر واردات دام زنده:

تب کنگو از بیماری وارداتی تبدیل به بیماری بومی شده است

**نایب رییس کمیسیون کشاورزی با بیان این مطلب که به راحتی می‌توان جلوی اشاعه بیماری تب کنگو را گرفت، گفت: این بیماری که با قرنطینه ده روزه دام‌ها به راحتی می‌شد آن را کنترل کرد، امروز دیگر یک بیماری وارداتی نیست و تبدیل به یک بیماری بومی شده است.

"احمدعلی کیخا" نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به شیوع مجدد بیماری تب کنگو در مناطق جنوبی و شرقی ایران، از نبود نظارت کافی بر واردات دام زنده انتقاد کرد و گفت: ویروس تب کنگو ویروسی است که نهایتا هشت روز در بدن حیوان باقی می‌ماند و با قرنطینه ده روزه دام‌های وارداتی به راحتی می توان جلوی شیوع آن را گرفت و با یک نظارت دقیق می‌توان جلوی آن را گرفت.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند با تاکید بر این مطلب که کشتارهای سنتی و نداشتن آگاهی کافی دلایل گسترش حوزه شیوع این بیماری هستند، گفت: قربانیان این ویروس بیشتر قصاب‌ها و افرادی هستند که با خرد کردن و بریدن گوشت سر و کار دارند؛ چراکه این بیماری از طریق ورود به خون منتقل می‌شود و با آموزش افراد از طریق شبکه بهداشت می‌توان جلوی شیوع آن را گرفت.

کیخا با تاکید بر این مطلب که این بیماری دیگر یک بیماری وارداتی نیست، گفت: طبق اظهار نظر شبکه دامپزشکی کشور این بیماری که سابق بر این یک بیماری وارداتی بود که از طریق همسایه های شرقی به کشور ما وارد می شد در اثر بی احتیاطی ما امروز به یک بیماری بومی تبدیل شده است.

در همین راستا "عبدالعزیز جمشید زهی" نماینده مردم سراوان ابتدای این هفته از مشاهده چندین مورد بیماری تب کنگو در این شهرستان خبر داد و ورود دام قاچاق و کشتار غیر بهداشتی آنها را باعث شیوع این بیماری عنوان کرد.

وی همچنین فقدان کشتارگاه‌های صنعتی در اکثر شهرهای سیستان و بلوچستان را عامل بسیاری از بیماریهای مشترک دام و انسان عنوان کرد و گفت: واردات دام از کشور های پاکستان و ‌افغانستان از مرز استان سیستان وبلوچستان انجام می‌شود در صورتی که شهرهای مرزی این استان فاقد کشتارگاههای صنعتی هستند  و نظارتهای بهداشتی بر ذبح انها انجام نمی شود .

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت بیماری از طریق خوردن گوشت منتقل نمیشود و نگهداری گوشت خریداری شده دردمای زیر صفر،  به مدت 24 ساعت  عامل آلودگی را از بین خواهد برد.

  • کد خبر : 27466
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار