خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/27 - 17:17
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها

تاکید نمایندگان خراسان جنوبی بر حل مشکلات معلولان

** نگاهی به وضعیت معلولان در کشورهای پیشرفته این واقعیت را آشکار می‌سازد که در چنین کشورهایی 95 درصد امکانات و شرایط برای معلولان فراهم و قابل استفاده است. این در حالی است که در کشوری مثل ایران با چیزی حدود 10 میلیون معلول معمولی، شدید و خیلی شدید بدون احتساب سالمندان که به سمت نوعی معلولیت می‌روند با وجود قوانین و مصوبه‌های متعدد از سوی مجلس شورای اسلامی هنوز در این زمینه حرکت قابل‌توجهی صورت گرفته است.

این انتقادات در حالی در سطح کلان شهر‌ها مطرح می‌شود که در سطح مراکز استان و شهرستان‌ها هم با وجود تعداد قابل توجهی معلول، امکانات در حداقل بوده و به هیچ عنوان متناسب با شرایط آنان نیست. موضوعی که نمایندگان استان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم بر آن صحه می‌گذارند. 23 مهر؛ روز جهانی عصای سفید روزنامه آوای خراسان جنوبی را بر آن داشت تا نحوه تصویب قوانین حامی معلولان در مجلس و چگونگی اجرایی شدن آن را در سطح این استان را از سه تن از نمایندگان آن جویا شود.

 

ابراهیمی: محرومیت مضاعف برای معلولان در استانهای محروم

حسین ابراهیمی نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی با بیان این که جهت‌گیری نمایندگان در مجلس همواره در راستای تصویب قوانینی برای رفع مشکلات معلولان و ایجاد شرایطی متناسب با وضعیت آنان بوده است اما معتقد است هنوز تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد.

او با بیان این که چنین محرومیتی برای تمام معلولان در سراسر کشور وجود دارد محرومیت برای معلولان در استان‌های محروم را «محرومیت مضاعف» می‌داند و می‌گوید: اگرچه در شهرهای بزرگی همچون تهران ممکن است مشکلات بیشتری برای این قشر وجود داشته باشد ولی این به آن معنی نیست که در شهرستان‌ها معلولان مشکلات کمتری داشته باشند. اگر در تهران نبود خیابان‌های همسطح، وجود دست‌انداز‌ها، نبود امکانات برای دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد معلولان در سطح استان‌ها هم با این مشکلات دست به گریبانند.

ابراهیمی آماده‌سازی امکانات برای رفع احتیاجات اولیه معلولان را ضروری می‌داند و می‌گوید: در این زمینه دولت باید با نگاهی ویژه درخصوص اختصاص اعتبار در جهت حل مشکلات این قشر گام بردارد تا آنها هم بتوانند مانند سایر شهروندان زندگی عادی داشته باشند. 

 

قربانی: نیاز به تصویب قوانین
جدیدی نیست

در حالی که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال 83 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در بندهای مختلف آن به قوانینی برای رفع مشکلات معلولان اشاره شده است اما شواهد حاکی است که تاکنون اقدام چشمگیری برای اجرایی شدن آن به انجام نرسیده است.

موسی قربانی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که قوانین مصوب مجلس تا چه اندازه مدافع حقوق معلولان بوده و آیا باید قوانین دیگری در این باره به تصویب مجلس برسد یا خیر می‌گوید: در این حوزه تمام قوانین مدافع حقوق معلولان از جمله بهسازی فضای شهری، اختصاص سهمیه برای استخدام در ادارات دولتی و... در مجلس مصوب شده و از این نظر ضعف قانونی از ناحیه مجلس وجود ندارد.

او با بیان این که از نظر اعتبارات هم مشکلی وجود ندارد از بهزیستی به عنوان متولی اصلی رسیدگی به امور این قشر یاد کرده و می‌گوید: به نظر نمی‌رسد با وجود تمرکز امکانات کافی در این اداره مشکلی از جهت ارائه خدمت به معلولان وجود داشته باشد.

 

 صابری: قوانین کامل است ضمانت اجرایی وجود ندارد

با این که در اکثر موارد به وجود قوانین کامل در مجلس برای حمایت از معلولان اشاره می‌شود اما تداوم مشکلات این قشر می‌رساند که تصویب قوانین به تنهایی راه به جایی نبرده و بهبودی در شرایط این قشر از جامعه ایجاد نکرده است.

آنچه مسلم است نبود ضمانت اجرایی در به فعلیت در آوردن مصوبات مجلس باعث شده مشکلات این قشر بر قوت خود باقی بماند؛ موضوعی که محمد‌رضا صابری نماینده مردم نهبندان و سربیشه آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: اگرچه قوانین مجلس قوانین کاملی است اما اجرایی نشدن آن توسط دولت همچنان مشکلات را بر گرده این قشر باقی گذاشته است.

او به وجود قانون جذب سه درصد استخدامی‌ها در ادارات و نهاد‌های دولتی از بین معلولان اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود چنین قانونی اما شاهد عدم اجرای آن از سوی‌ها نهادهای دولتی هستیم. با این که به‌کار‌گیری این افراد در واحد‌های مربوطه موفقیت‌آمیز بوده به طور مثال در بخش اپراتور که در مواردی دیده شده این افراد چندین هزار شماره تلفن را حفظ هستند ولی باز هم شاهدیم که استخدامی از بین این افراد صورت نمی‌گیرد. 

 او همچنین به عدم اجرای این قانون در سطح استان خراسان جنوبی اشاره کرده و می‌گوید: در استخدامی که حدود یک ماه پیش از سوی استانداری به انجام رسید متأسفانه شاهد بودیم که سه درصد مذکور لحاظ نشد.

او در پاسخ به نحوه پیگیری نمایندگان برای اجرایی کردن این قانون می‌گوید: اگرچه ما تذکرات شفاهی خود را به مسئولان استانی انتقال دادیم ولی به نظر می‌رسد در حد همین تذکرات شفاهی باقی مانده و نتیجه‌ای دربرنداشته باشد. در این زمینه دولت باید پیگیری و توجه لازم را برای اجرایی کردن قوانین مصوب مجلس داشته باشد.

  • کد خبر : 29728
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار