خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/06 - 19:36
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
امیر طاهرخانی:

بیش از 50 درصد روستاهای استان قزوین با درد مزمن کم‌آبی مواجهند

**مشکل خشکسالی‌های پیاپی در سراسر کشور و از جمله در استان قزوین از جمله معضلات بزرگی است که می‌تواند بر زندگی بخش وسیعی از مردم استان به‌خصوص مردم ساکن روستاها اثرات مخربی را به جا گذارد. موضوع مشکل آب روستاها و تأمین آب شرب مردم روستایی در گام اول و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی از سوی دیگر موضوعی است که نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی به آن پرداخته است.

"امیر طاهرخانی" نماینده تاکستان در گفتگو با هفته نامه ولایت قزوین با تأکید بر اینکه بیش از 50 درصد روستاهای استان قزوین از کمبود آب شرب و کشاورزی محروم هستند، گفت: برای رفع مشکلات پیشنهاد می‌شود با احداث مجتمع‌های آبرسانی ضمن صرفه‌جویی، آب بهداشتی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به مشکلات آب استان قزوین گفت: باتوجه به خشکسالی‌های پیاپی این استان مردم استان به خصوص مردم روستاها با مشکلات آب شرب و همچنین کمبود آب کشاورزی مواجه هستند به‌طوری‌که در بسیاری از روستاها آبرسانی سیار بوده و به وسیله تانکر انجام می‌شود.

50 درصد روستائیان با کمبود آب مواجه‌اند

طاهرخانی با تأکید بر اینکه بیش از 50 درصد روستاهای استان مشکل کمبود آب داشته است، گفت: این مشکلات به حدی است که درواقع می‌توان گفت  مشکل آب این روستاها حاد است و به دلیل محدودیت آبرسانی در مرحله حاد قرار گرفتند.

نماینده تاکستان در مجلس با بیان اینکه بیشترین مشکلات مربوط به روستاهای شهرستان تاکستان است، گفت: البته شهرهای استان قزوین همچون شهرهای الموت، تاکستان، طارم سفلی و بوئین زهرا هم مشکلات کمبود آب را دارند اما در روستاها این مشکلات بیش از شهر است.

وی با بیان اینکه مشکل آب استان مزمن بوده و در طول سال وجود دارد، گفت: البته این مشکلات در تابستان بیشتر از فصل‌های دیگر است و کمبود امکانات، منابع محدود آب و عدم تخصیص اعتبارات لازم این موضوع را حادتر کرده است.

ایجاد مجتمع‌های آب‌رسانی

طاهرخانی راهکار اصلی رفع مشکلات این بخش را عزم مسئولان برای اتخاذ روش‌هایی برای رفع مشکلات دانست و گفت: یکی از این راهکارها ایجاد مجتمع‌های آبرسانی برای چندین روستا در یک منطقه خاص است که در این صورت هم هزینه آبرسانی به روستاها کاهش می‌یابد و هم صرفه‌جویی خوبی در این راستا انجام خواهد شد؛ همچنین آب بهداشتی و قابل‌شرب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

نماینده تاکستان تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که با اختصاص اعتبارات لازم در این زمینه و احداث مجتمع‌های آبرسانی در منطقه‌های خاص مشکلات موجود هرچه سریعتر رفع گردد. البته باید توجه داشت که در این زمینه معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری و شرکت‌های آب و فاضلاب اقداماتی انجام دادند اما باید اعتبارات بیشتری اختصاص داده شود.

وی با تأکید بر اینکه نمایندگان استان در مجلس مشکلات آب آشامیدنی روستاها و همچنین دیگر مشکلات مردم استان را در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنند، گفت: کمبود آب کشاورزی یکی دیگر از مشکلات مردم است که همین امر موجب رکود کار کشاورزان و مهاجرت آنان به شهرها ازجمله تهران شده است.

راهها و اشتغال؛ دیگر مشکلات استان

این نماینده مجلس وضعیت نامناسب جاده‌ها به خصوص راه‌های روستایی را یکی دیگر از مشکلات مردم استان ذکر کرد و گفت: البته مردم استان با مشکلات بهسازی روستاها هم مواجه هستند که متأسفانه در این زمینه اعتبارات ناچیزی هرساله اختصاص داده می‌شود که کافی نیست.

نماینده تاکستان در مجلس اشتغال را یکی دیگر از مشکلات مردم به خصوص روستاییان قزوین ذکر کرد و گفت: باتوجه به خشکسالی‌های پی در پی و بی‌رونق شدن کار کشاورزان، به حجم بیکاری در استان افزوده شد و اکنون ادارات استان با تقاضای زیادی از افراد جویای کار مواجه هستند و همچنین تقاضا برای کار کردن در واحدهای صنعتی استان بالا رفته است.

مسائل فرهنگی روستاها متولی ندارد

طاهرخانی به مشکلات فرهنگی استان قزوین به خصوص مسائل فرهنگی در روستاها اشاره کرد و گفت: مسائل فرهنگی در روستاها اصلاً متولی خاصی ندارد و هیچگونه فعالیت‌های فرهنگی در روستا صورت نمی‌گیرد.

90 درصد مصوبات سفرهای استانی اجرایی نشده

وی با بیان اینکه بسیاری از مصوبات دولت به استان اجرایی و عملیاتی نشد، گفت: نه تنها مصوبات دور اول سفر هیأت دولت به استان به شکل کامل اجرایی نشد بلکه بیش از 90 درصد مصوبات سفر دور دوم نیز هنوز به مرحله اجرا درنیامده است تا چه رسد به بهره‌برداری.

طاهرخانی گفت: برخی از مسئولان درخصوص اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی آمارهای غلطی می‌دهند و حتی ادعا می‌کنند که این مصوبات کاملاً اجرا شده در حالی که احداث بیمارستان تاکستان و احداث بیمارستان شهر آبیک که جزو مصوبات دور اول بوده، هنوز به اتمام نرسیده و وعده‌هایی که درخصوص احداث سالن‌های ورزشی داده شده، هنوز افتتاح نشده است.

نماینده تاکستان در مجلس تأکید کرد: انتظار ما این است که مصوبات دور اول و دوم سفر استانی هیأت دولت به استان هرچه سریعتر اجرایی و عملیاتی شود تا مردم استان اطمینان و اعتماد بیشتری به وعده‌های مسئولان داشته باشند.

سفر سوم هیأت دولت به قزوین پس از ماه رمضان

وی گفت: شنیده می‌شود که سفر استانی دور سوم هیأت دولت به قزوین بعد از ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد که تقاضای ما این است تا هرچه سریعتر مصوبات دور اول و دوم اجرایی گردد.

امنیت؛ رکن اصلی توسعه

این نماینده مجلس با بیان اینکه امنیت بستری اساسی برای توسعه هر منطقه از کشور است، ‌اظهار کرد: به لطف خداوند و با تلاش پیگیرانه مجموعه نیروهای امنیتی و انتظامی، قزوین مشکل امنیتی خاصی ندارد اما مردم خواستار انجام وظیفه دولت در راستای ایجاد شغل برای جوانان تحصیل‌کرده و جویای کار هستند و درواقع بزرگترین مشکل استان، بیکاری است که می‌تواند سبب‌ساز بروز مشکلات متعدد در آینده شود، چرا که فقر ناشی از بیکاری بسیار مخرب و خطرناک است.

  • کد خبر : 23436
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار