خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/29 - 14:23
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
اکبر رنجبرزاده:

بهبود کیفیت و افزایش راه‌‌های روستایی، اولویت اصلی است

**"اکبر رنجبرزاده"نماینده مردم اسدآباد هفته اول تعطیلات را در حوزه انتخابی گذراند و علاوه بر دیدار با مردم، به بررسی وضعیت راه های ارتباطی و بازدید از روند فعالیت چند کارخانه در شهرستان پرداخت که در گفت‌وگو با نشریه هگمتانه به طور کامل درباره دستاوردهای این بازدیدها و مشکلات عمده مردم سخن گفته است.

عمده فعالیت شما در یک هفته‌ای که در حوزه انتخابی بودید، چه بوده است؟

رسیدگی به مشکلات مردم و مطالبات آنها مهمترین وظیفه نمایندگان مردم در مجلس است. به همین دلیل در این مدت چند نشست با مردم داشتم و حتی در نماز جمعه شهرستان برای مردم صحبت کردم. مردم شهرستان نیز مشکلات خود را بیان کردند که تلاش ما رفع مشکلات اصلی آنهاست. برنامه دیگر من نیز رسیدگی و بازدید از نقاط مشکل دار شهرستان بود تا در صورت امکان هرچه سریع‌تر این مشکلات مرتفع شوند.

مطالبات و خواسته‌های مردم به ترتیب اولویت چه مواردی را شامل می‌شد؟

مشکل اصلی آنها در وهله اول بیکاری و درخواست ایجاد اشتغال برای فرزندانشان بود. ما به عنوان نماینده باید پاسخگوی این خواسته بر حق مردم باشیم. راه برون‌رفت از این مشکل ایجاد کارخانه‌ها و صنایع در شهرستان و رسیدگی به وضیعت کشاورزی است.

احیای کارخانه ذوب‌آهن، کلنگ‌زنی کارخانه کنستانتره، کارخانه مواد اولیه دارویی و ایجاد شهرک فولاد از جمله مواردی است که می‌تواند موجب کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال در شهرستان شود که در تلاش هستیم هرچه سریع‌تر این پروژه‌ها به بهره برداری برسند.

موضوع دیگر چالش‌ها و مسائلی بود که کشاورزان با آن روبه رو بودند. کمبود سیلو و انبار موجب شده کشاورزان محصولات خود را به قیمت بسیار نازل به فروش برسانند. در این زمینه هم قول‌های مساعد به کشاورزان داده شد.

از سوی دیگر برای امسال چند مرکز از جمله محوطه‌ای در قرارگاه سپاه شهرستان در نظر گرفته شد تا کشاورزان به طور موقت محصول خود را در آنجا انبار کنند.

کلنگ کارخانه مواد اولیه دارویی سال گذشته به زمین زده شد. این کارخانه در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

کارخانه مواد اولیه دارویی با 4 میلیارد تومان اعتبار در مراحل پایانی قرار دارد. سرمایه‌گذاران در این بخش هم چند نفر از نخبگان پزشکی کشور هستند که کار را با جدیت دنبال می‌کنند. ایجاد این کارخانه، حرکتی بسیار بزرگ و حساب شده در کل استان است و می‌تواند سودآوری و دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته باشد. در عین حال که زمینه اشتغال جوانان بسیاری را فراهم خواهد کرد.

دو موضوع دیگر که هراز گاهی در مورد شهرستان اسدآباد مطرح شده، بحث خودروسازی و منطقه ویژه اقتصادی است. این دو طرح چقدر جدی هستند و اصلاً ممکن است به مرحله اجرا درآیند یا نه؟

در مورد منطقه ویژه اقتصادی باید بگویم که این طرح جدیدی نیست و از مدت‌ها قبل صحبت درباره آن مطرح بوده و درخواست آن از مدت‌ها قبل داده شده است، حتی دفتر ریاست جمهوری نیز با این طرح موافقت کرده و معیارها و دیدگاههای ما را پذیرفتند، اما مدتی این طرح به صورت مسکوت باقی ماند. با این حال در سفر اخیر رئیس‌جمهور، بار دیگر بحث آن مطرح شد و قرار شده به صورت جدی‌تری پیگیری شود.

در مورد کارخانه خودروسازی هم باید بگویم که این طرح از سوی برخی از جوانان تحصیلکرده ایرانی و به ویژه اسدآبادی که برخی از آنها سابقه فعالیت در صنعت خودروسازی در دیگر کشورها را نیز دارند، مطرح شده است. آنها اعلام کردند که این شهرستان ظرفیت احداث کارخانه مونتاژ خودرو را دارد. این بحث نیز با وزیر صنایع مطرح شد و ایشان موافقت خود را با آن اعلام کردند. در حال حاضر ما به دنبال ایجاد بستر و همچنین مذاکرات لازم برای عملیاتی کردن این طرح در شهرستان هستیم.

پروژه احداث شهرک فولاد در کنار کارخانه ذوب‌آهن به کجا رسیده است؟

این شهرک صنعتی فولاد نیز به منظور تولید صنایع پایین‌دستی فولاد ایجاد می‌شود. این طرح نیز مورد تأیید وزیر صنایع قرار گرفت و در هیأت دولت هم مورد موافقت واقع شد. در حال حاضر این طرح فقط برای عملیاتی شدن نیازمند سرمایه‌گذار است که در صورت توافق نهایی با سرمایه‌گذار، بلافاصله زیرساخت‌ها را آماده می‌کنیم.

البته این نکته را هم بگویم که در کنار کارخانه ذوب‌آهن پروژه دیگری نیز در دست اجراست؛ کارخانه تولید کنستانتره که کلنگ آن به زمین خورده و با 35 میلیارد اعتبار در دست ساخت است. این کارخانه نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها باید ظرف 20 ماه آینده به بهره‌برداری برسد که در صورت تحقق این امر می‌تواند بین 200 تا 250 شغل ایجاد کند.

آیا بازدیدی هم از راه های ارتباطی شهرستان اسدآباد و راه های روستایی داشته‌اید؟ وضعیت این راهها چگونه است؟

یکی از اولویت‌های ما بهبود و افزایش راه های روستایی است که در مدت تعطیلات مجلس به برخی از آنها مانند راه های منطقه گردشگری قاسم‌آباد، علی‌آباد و شهراب سرکشی کردم. این راه ها در دست اقدام هستند اما روند کار، کند است. دلیل این امر هم اعتبارات کمی است که برای آنها در نظر گرفته شده است.

راههای اسدآباد به کنگاور، سنقر و قروه نیز از دیگر راههای ارتباطی بوده که در این مدت بازدیدی از آنها داشتیم. به دلیل حادثه‌آفرین بودن این محورها تلاش ما این است تا هرچه زودتر تعریض و آسفالت‌ریزی آنها انجام شود.

جاده کنارگذر اسدآباد چطور؟

این جاده نیز با حضور معاون ساخت و توسعه راههای کشور و همچنین استاندار همدان به طول 12 کیلومتر کلنگ‌زنی شد و بودجه‌ای بالغ بر 6 میلیارد تومان برای اول کار به این پروژه تخصیص یافت.

یکی از انتقادهایی که معمولاً به مسئولان شهرستان اسدآباد می‌شود، نبود المانی از شخصیت سیدجمال‌الدین اسدآبادی است. اما گویا در سفر اخیر رئیس‌جمهور به همدان مقرر شد بنیادی با عنوان سیدجمال الدین تشکیل شود. لطفاً درباره این بنیاد توضیح دهید.

ایجاد بنیاد سیدجمال الدین مصوبه شورای فرهنگی را دارد و پیش از این قرار بود تأسیس شود. با سفر ریاست جمهور بار دیگر بر تأسیس این بنیاد تأکید شد و قرار شد این مجموعه فرهنگی با کارکردهایی چون تالار همایش، کتابخانه و مرکز سیدجمال‌الدین‌شناسی تأسیس شود.

از دیگر دستاوردهای این سفر، ایجاد چند دانشکده وابسته به آموزش عالی بود. این دانشکده‌ها مربوط به چه رشته‌هایی خواهند بود؟

بله، ایجاد دانشکده‌های وابسته به آموزش عالی نیز از دیگر موضوعاتی است که بحث آن با مسئولان شهرستان و استان از مدت‌ها قبل مطرح بوده و برنامه‌ریزی‌هایی نیز در این باره صورت گرفته است، تا اینکه با سفر ریاست جمهور و هیأت همراه مقرر شد این دانشکده‌ها تأسیس شوند. در این زمینه با وزیر علوم، صنایع و وزیر بهداشت صحبت کردیم که با تأسیس دانشکده موافقت کردند و قرار شد زیرشاخه‌هایی از دانشکده‌های زیرمجموعه خود را در این شهرستان ایجاد کنند. دانشکده کشاورزی، پرستاری و مواد صنعتی از جمله این دانشکده‌ها هستند که زیرشاخه‌ای از دانشکده‌های بوعلی و صنعتی همدان خواهند بود.

هفته آخر تعطیلات مجلس چگونه گذشت؟

در هفته گذشته به وضعیت کشاورزان و دامداران رسیدگی کردیم. مسئله چاههای تخریب شده و ریزش آنها را داشتیم و در زمینه دامداری، دامداران شهرستان از وصول نشدن پول شیر دام هایشان به صورت به‌روز و با فاصله طولانی گلایه‌مند بودند که تلاش کردیم علاوه بر از بین بردن مشکلات، تسهیلاتی برای آنها در نظر بگیریم.

  • کد خبر : 25366
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار