خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/11 - 08:54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عسکری در بازدید از مؤسسه تاس ماهیان:

بستر تولید خاویار در تمامی نقاط ایران فراهم شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه باید بستر تولید خاویار علاوه بر دریای خزر در تمامی نقاط ایران فراهم شود، گفت: فضاسازی و قرار گرفتن در مسیر تولید انبوه این محصول علاوه بر اشتغالزایی می‌تواند برای کشور که خاویار برند آن محسوب می‌شود، ارزآوری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدجواد عسکری در جریان نظارت میدانی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و بازدید از مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر با تاکید بر اینکه حتی تولید و صادرات خاویار می‌تواند جایگزین فروش نفت خام شود، گفت: بکارگیری ظرفیت‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران به ویژه دریای خزر در موضوع شیلات می‌تواند کشور را از اتکا به درآمدهای نفتی بی‌نیاز کند.



نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی موجود در زمینه پرورش ماهی خاویار، گفت: ایران در گذشته در زمینه تولید گوشت یا خاویار از جایگاه نسبتاً خوبی برخوردار بوده که به دلیل سیاست‌های نادرست و دستیابی به منافع کوتاه مدت نیز سهم کشور از تجارت جهانی مورد انتظار در این زمینه کاهش یافته است.



عسکری با بیان اینکه توسعه هدفمند در این زمینه نیازمند یک نقشه راه است، ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در چرخه تولید خاویار ایرانی نیازمند تخصیص اعتبارات لازم در بودجه مصوب سالیانه کشور است تا بتوانیم به اهداف ترسیم شده در تولید و صادرات آن دست پیدا کنیم.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم در رابطه با نقش‌آفرینی مؤسسات تحقیقاتی مرتبط با شیلات کشور، اظهار کرد: پرورش ماهی خاویار یک ظرفیت منحصربه فرد برای ایران است.



وی با بیان اینکه در گذشته ما از بین ۴۵ کشور فعال در تولید این محصول در جایگاه‌های برتر دنیا قرار داشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر چین، روسیه، ایتالیا و برخی کشورها در این زمینه پیشگام هستند.



عسکری با تاکید بر اینکه باید بستر تولید خاویار علاوه بر دریای خزر در تمامی نقاط ایران فراهم شود، افزود: فضاسازی و قرار گرفتن در مسیر تولید انبوه این محصول علاوه بر اشتغالزایی می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران که خاویار برند آن محسوب می‌شود، ارزآوری داشته باشد.



وی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال جاری بایستی سیستم دانش‌بنیان کردن تولید در بدنه مدیریتی کشور حاکم شود که نیازمند اعتبارات لازم و تشویق سرمایه‌گذاری با ارائه بسته‌های پیشنهادی به منظور جذب بودجه و سرمایه لازم است تا به نقطه مطلوبی دست پیدا کنیم.



رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به منظور رونق بخشیدن به حوزه شیلات کشور اگر لازم باشد با ئیس‌جمهور هم مکاتبه می‌کنیم، تصریح کرد: هر چند صید تجاری ماهی خاویار ممنوع بوده اما بازسازی ذخایر و تشکیل بانک‌های ژنی به منظور جلوگیری از انقراض و توسعه تولید و تکثیر نیز بسیار حائز اهمیت است تا سهم ۲ درصدی ایران از تجارت جهانی خاویار افزایش پیدا کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 344996
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار