خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/24 - 08:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
امیری کهنوج:

برنامه‌ریزی نادرست در کشت محصولات باعث اختلال در بازار می‌شود

**نماینده قلعه‌گنج، منوجان، کهنوج و رودبار جنوبی گفت: برنامه‌ریزی ناصحیح در کشت محصولات کشاورزی موجب می‌شود در یک فصل شاهد افزایش تولید یک محصول خاص و در نتیجه کاهش شدید قیمت محصولات کشاورزی و اختلال در بازاریابی محصولات باشیم

"محمدرضا امیری" در گفت وگو با خبرنگار نگارستان گفت: چند مشکل اساسی در چهار شهرستان جنوبی کرمان داشتیم که خوشبختانه بخش اعظمی از آنها حل شده است.

وی با قدردانی از وزارت راه به ویژه معاونت روستایی در احداث 340 کیلومتر راه برای شهرستان های جنوبی استان کرمان افزود: حدود 250 کیلومتر راه دیگر هم در حال آماده‌سازی برای روکش آسفالت است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود شرایط موجود،90 درصد آب به دلیل استفاده از روش‌های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی هدر می‌رود. به همین دلیل استفاده از روش‌های آبیاری مکانیزه به کشاورزان توصیه می‌شود که در همین راستا باید سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان بسیج شود.

 وی تصریح کرد: خانه‌های بهداشت و مراکز درمانی ساخته شد و امروز به‌ندرت جایی وجود دارد که کمبود مراکز بهداشتی داشته باشد.

امیری گفت: اگر در گذشته70 دصد روستاها دراین باره مشکل داشتند امروز به کمتر از 20 تا 30 درصد رسیده و این خیلی امیدوار‌کننده است.

وی افزود: با همت دولت و مسئولان امروز مشکل مردم در روستاها حل شده و در زمینه افت ولتاژ برق و آب آشامیدنی مشکل کمتری دارند.

نماینده چهار شهرستان جنوبی استان کرمان ادامه داد: مدارس روستاها هم مشکل داشتند و حتی در مقاطع راهنمایی برخی مدارس مختلط بودند که امروز تعداد این مدارس کاهش یافته است.

وی گفت: با همت آموزش و پرورش و اختصاص فضا آن تعداد محدود هم به زودی حذف می‌شوند و فضای مدارس برای علم و تحصیل آماده می‌شود، البته هنوز در چهار شهرستان حداقل 35 تا 40 درصد مدارس کپرنشین وجود دارد، که نسبت به گذشته کاهش یافته است.

امیری با بیان اینکه اختصاص بودجه در پیشبرد و توسعه استان‌ها بسیار ضروری است گفت: باید این بودجه به‌موقع در اختیار مسئولان اجرایی قرار گیرد تا بتوانند خدمات‌رسانی کنند.

وی درباره وضعیت کشاورزی تصریح کرد: با اینکه استان کرمان دوسوم باغ‌های کشور را در خود جای داده است و جایگاه ویژه در تولید محصولات باغی کشور دارد اما جنوب استان کرمان هم به دلیل وجود باغ‌های مرکبات و نخیلات کشاورزی بخش زیادی از باغ‌های استان را در خود جای داده است.

نماینده مردم کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج و رودبار جنوب اظهار داشت: اما خشکسالی سال‌های اخیر همچنان چتر خود را بر تمامی این قابلیت‌ها افکنده است و حل مشکل آب در جنوب استان کرمان عزم ملی را می‌طلبد.

وی گفت: در کنار خشکسالی و خشکیدگی، عدم برنامه‌ریزی صحیح در کشت محصولات کشاورزی موجب می‌شود در یک فصل شاهد افزایش تولید یک محصول خاص و در نتیجه کاهش شدید قیمت محصولات کشاورزی و اختلال در بازاریابی محصولات باشیم.

وی صنایع تکمیلی کشاورزی را، راهی برای ارتقای جایگاه کشاورزی در استان کرمان برشمرد و گفت: مکانیزه کردن آبیاری در نیمی از سطوح زیر کشت استان کرمان راهی برای صرفه‌جویی در سه میلیارد مترمکعب در مصرف آب است.

  • کد خبر : 29439
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار