خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/09/15 - 12:35
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از مهرداد بائوج‌لاهوتی

برنامه پنجم توسعه در یک نگاه

**"مهرداد بائوج‌لاهوتی" طی یادداشتی که در روزنامه گلچین امروز گیلان منتشر شده است، به ارزیابی نقاط ضعف و قوت برنامه پنجم توسعه پرداخته است.

متن یادداشت این نماینده به این شرح است:

در  بررسی برنامه پنجم به نقاط ضعف و قوتی برمی‌خوریم که اگرچه شاهد رشدهایی نسبت به برنامه چهارم بودیم اما این برنامه نقاط ضعف غیرقابل انکاری نیز دارد که نگاهی به نقاط ضعف و قوت این برنامه خواهیم انداخت. نکات مثبت این برنامه:

- در برنامه پنجم توسعه سهم بخش مربوط به پژوهش از 05/0درصد به 3درصد افزایش پیدا کرده‌است.

- پایه‌گذاری صندوق توسعه ملی که محل هزینه کردن آن مشخص بوده و مختص بخش‌خصوصی است.

- تأکید بر بخش تعاون؛ در حالی‌ که در برنامه چهارم سهم تعاون 25درصد از کل اقتصاد تعیین شده بود اما اجرایی نشد که در این برنامه سهم تعاون افزایش یافته و روی آن تأکید شده‌است.

- قطع سهم دولت از درآمد نفتی برای هزینه‌های جاری و قطع کامل آن تا پایان برنامه پنجم.

اگرچه در نگاهی اجمالی به نکات مثبت اینچنینی برمی‌خوریم اما ضعف بزرگ برنامه پنجم توسعه این است که تکلیف شفاف نیست؛ برای مثال در برنامه چهارم توسعه مشخص بوده است در بخش‌های مختلف مثلاً در ساخت راه‌ها یا سن ناوگان و غیره باید به چه عدد و رقمی برسیم اما در برنامه پنجم این اتفاق نیفتاده است، بنابراین قدرت ارزیابی در پایان برنامه وجود ندارد.

برنامه پنجم توسعه قدرت پاسخگویی به نظارت را ندارد و از طرفی در 80 درصد از بندهای قانون برنامه که نوشته شده است، اصطلاح «دولت مجاز است» به کار برده شده است و نه «دولت مکلف است» که در برنامه چهارم آورده شده است.

باید به این فکر کنیم که سند چشم‌انداز را خودمان تهیه کرده‌ایم و برنامه توسعه جزیی از آن است اما وقتی قوانین به ضرورت تکلیف مشخص نشود عملاً کارایی نخواهد داشت.

  • کد خبر : 33040
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار