خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/03/29 - 17:26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
موسوی خبر داد:

بررسی نامه نمایندگان درباره تخلف‌های دولت در کمیسیون اصل 90

دبیر کمیسیون اصل 90 از بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان در 3 مرحله برای اعمال ماده 233 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.


سید "فاضل موسوی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت(www.icana.ir)، در تشریح جزئیات جلسه امروز – یکشنبه 29 خردادماه- کمیسیون اصل 90، گفت: در جلسه امروز نامه نمایندگان در 3 بخش مورد رسیدگی قرار گرفت؛ بخش اول مربوط به درخواست تعدادی از نمایندگان برای رسیدگی به تخلف دولت در زمینه ارائه نکردن به موقع لایحه تشکیل وزارت ورزش و جوانان و معرفی نکردن وزیر بود. بخش دوم در خواست تعدای از نمایندگان برای رسیدگی به تخلف رئیس جمهور در مورد ادغام وزارتخانه‌ها بود.



نماینده خدابنده در توضیح موضوع بخش سوم، افزود: موضوع این نامه درخواست تعدادی از نمایندگان در 9 ماده برای رسیدگی به حدود 40 مورد از تخلفات رئیس جمهور و دولت بود که در جلسه امروز کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.



دبیر کمیسیون اصل 90 همچنین از بررسی پرونده میزان حق مجاز سهمیه بنزین به خودروها در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.



موسوی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در حالی که میزان سهمیه مجاز ماهیانه 45 لیتر بوده، اما در عمل این حجم از سوی دولت تا 100 لیتر افزایش داشته است.



او تخلفات در این مورد را دو مورد ذکر کرد و ادامه داد: یک مورد تخلف دولت در زمینه فروش محصولات نفت برای واردات بنزین و عرضه آن به صورت سهمیه‌ای بوده است.



نماینده خدابنده در توضیح تخلف دوم، گفت: در حالی که تکلیف قانون این بوده که نیاز بنزین به هر میزان می‌‍تواند با واردات تامین شود، اما این حجم باید به قیمت تمام شده فروخته شود که در این زمینه هم تخلف صورت گرفته است.



موسوی افزود: بر اساس مدارک موجود در این زمینه روزانه 20 میلیون لیتر بنزین بیشتر از سهمیه مجاز به مردم عرضه شده است. 



موسوی خاطرنشان کرد: رای گیری برای تصویب موارد فوق در جلسه عمومی آینده کمیسیون اصل نود انجام خواهد شد.



به موجب ماده 233 آئین نامه داخلی مجلس، هرگاه حداقل ده‌نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیونها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.



همچنین بر اساس تبصره 1 این ماده، چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.



به موجب به تبصره 2 این ماده، درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.



 

  • کد خبر : 51635
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار