خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/14 - 16:31
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از عفت شریعتی عضو فراکسیون زنان مجلس

باید زمینه اشتغال دختران جوان را فراهم کنیم

**"عفت شریعتی" نماینده مردم مشهد و کلات و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به بررسی موانع حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی پرداخته است.

متن یادداشت این نماینده مجلس که در روزنامه قدس منتشر شده،‌ به این شرح است:

در آستانه سالروز میلاد حضرت معصومه(س) که در کشورمان روز دختران نامگذاری شده قرار داریم(17مهرماه) و با توجه به حضور روزافزون دختران جوان و زنان در عرصه اجتماعی به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران لازم است که نیازهای جدید این قشر از جامعه را بهتر دریابیم. آنچه به واسطه فعالیت جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر رقم خورد امکان تحصیل دختران و زنان و تبدیل آنان به نیروی متخصص و تأثیرگذار در عرصه کار و مدیریت بوده است حال آنکه باید ببینیم این مقوله تا چه اندازه مدنظر برنامه‌ریزان قرار گرفته است. نوشتار حاضر به بهانه این مناسبت نظر به زمینههای اشتغال و حضور زنان در عرصههای مدیریتی کشور دارد. اجرایی شدن اصل 44 و تعیین سیاستهای اجرایی آن به منزله کوچک شدن دولت نیز هست و چنین مقولهای با خود نگرانیای به همراه دارد که با این روند دولت به عنوان مهمترین بخش جاذب نیروی متخصص چه سیاستی در پیش خواهد گرفت و در این شرایط وضعیت اشتغال دختران تحصیلکرده و زنان چه خواهد شد؟

واقعیت این است که در چنین شرایطی و با کوچک شدن دولت باید زمینه نظارتی آن قوت و قوام بگیرد و این میتواند در زمینه بهبود شرایط جذب زنان و دختران تحصیل‌کرده نیز مؤثر افتد اما نکته اینجاست که با توسعه بخش خصوصی و استقلالی که این بخش دارد پیامدهای خاصی نیز در عرصه بازار کار به ویژه برای دختران و زنان تحصیل‌کرده باید متصور بود. این وضع نیازمند حضور پررنگتر مجلس به عنوان قوه مقننه که دو وظیفه مهم قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون را دارد میشود اما واقعیت این است که ما با خلأیی مواجه هستیم که مسبب عدم شفافیت و صداقت در اشتغال زنان و دختران جوان است و مهمتر از آن در مقوله اجرای همین قوانین نیز ما با اعمال سلیقه‌های مجریان مواجهیم که در نهایت انتظاری که از همین قوانین موجود میرود نیز برآورده نمی‌شود.

به همین دلیل برای رسیدن به نقطه‌ای که در آن بازار کار براساس شایسته سالاری دست به انتخاب بزند و براساس نیاز جامعه و محورهای تولیدی آن بدون توجه به ویژگی‌های جنسیتی به تخصص و توانمندی افراد آماده به کار نگریسته شود باید تدابیری را اندیشید و برنامهریزی کرد. واقعیت مهمی که طی سال اخیر رخ داده این است که دولت دهم و رئیس‌جمهور با شکستن طلسم به‌کارگیری زنان در کابینه و وزارت خانم وحیددستجردی زمینه حضور زنان در مدیریت کلانکشور را رقم زد. این اتفاق خوشایند نمونه خوبی است که زنان نیز چنین توانایی و مهارتی را دارند و چه بسا در مواردی نیز با انتخاب شایسته بهتر عمل کنند.

حال آنکه مسلم و واضح است که با یک گل بهار نمی‌شود و گرچه این تصمیم دولت دهم تأثیر خوبی بر جامعه مدیریتی کشور داشته ولی هنوز فرهنگ لازم برای شایسته‌سالاری و حضور زنان توانمند فراهم نشده است.

این نبود فرهنگ را به وضوح می‌توان در برنامه‌سازی‌های صداوسیما به عنوان رسانه ملی شاهد بود. مثلاً در برنامه‌ای که کارگزاران نظام خدمت رهبر معظم انقلاب شرفیاب می‌شوند، دوربین صداوسیما کمتر سراغ زنان حاضر در این مراسم می‌رود و این در حالی است که جلسه به صورت مشترک برگزار شده و به تناسب زنانی که فعال و شاغل هستند نیز در این جلسه حاضرند بنابراین لازم است با تکیه بر دستورهای کتاب آسمانیمان، قرآن کریم و همینطور فرمایش‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرصت را برای اشتغال بهتر زنان و دختران جوانمان فراهم کنیم. نبود این زمینه و فرصت حتی در مجلس هم به چشم می‌خورد. توجه داشته باشیم که در مجلس هفتم 13 نماینده زن در مجلس حضور داشتند و اینک این تعداد هشت نفر شده است. از طرف دیگر زمینه حضور همین تعداد اندک از زنان نماینده با وجود داشتن تخصص و توانمندی لازم در هیأت‌رئیسه یا ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس فراهم نبوده و همچنان نگاه مردسالار به این مقوله و این تقسیم‌بندی وظایف حاکم است. بنابراین با توجه به آنچه مرور شد و آنچه اینک به عنوان کوچک شدن دولت پیش رو داریم لازم است که ما در تصمیمگیریهایمان در مورد به‌کارگیری نیروها تجدیدنظر و زمینه و حتی قانونگذاری لازم برای حضور زنان و دختران جوان در عرصه‌های مختلف را فراهم کنیم بنابراین حضور زنان و دختران جوان در بازار کار سکه‌ای است که دو رو دارد؛ یکی بحث قوانین و اقدامات تصمیم‌گیران و مسئولان و دیگری طرز برخورد و رفتار خود زنان است. این مقوله انکارپذیر نیست که نقش خانواده در تربیت فرزندان چقدر حیاتی است. در مورد دختران نیز این خانوادهها هستند که تعیین‌کننده سرنوشت دختران خود و زنان و مادران آینده جامعه هستند. از قدیم هم گفتهاند که حرمت امامزاده به عهده متولی آن است. بنابراین خانواده‌ها با ایجاد حرمت و تقسیم کار مناسب بین دختران و پسران خود میتوانند کرامت انسانی و جایگاه مناسب آنان را نقش بزنند. ما نیز در مجلس و همکارانمان در دولت باید توجه داشته باشیم که اگر سازوکارهای مناسب را تدارک نبینیم همین نیروی باشوق و آماده به کار ممکن است مجبور شود با دستمزد کم با شرایط نامناسب و در معرض بسیاری آسیب‌ها تن به کار بدهد بنابراین لازم است بار دیگر در هفته کرامت و در سالروز تولد حضرت معصومه(س) این مسائل حیاتی را به درستی بازنگری کنیم.

  • کد خبر : 29360
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار