خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/09/27 - 16:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نایب رییس کمیسیون بهداشت با تاکید بر الزام دولت به پرداخت بودجه مترو:

با راهکارهای غیرعلمی و موقتی نمی‌توان آلودگی هوا را کاهش داد

**نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، معتقد است که اقدام‌های صورت گرفته برای جلوگیری از آلودگی هوای کلان‌شهرها موقتی و ناکافی است و برخی راهکارها مانند آب‌پاشی و طرح زوج و فرد ماشین‌ها را، راهکارهای موقتی و بدون پشتوانه علمی دانست.

"انوشیروان محسنی‌بندپی" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با تاکید بر اینکه اقدام‌های غیر علمی و موقت تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارد، اظهار کرد: ما در سال 1378 محورهایی را در هفت بند و به همراه آقای هاشمی مشخص کردیم که در آن دانش فنی موتورها، استانداردسازی سوخت و خودروها مطرح شده بود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس، با بیان اینکه هیچ‌کدام از این موارد به طور مشخص انجام نگرفت، افزود: وضعیت هوای کلان‌شهرها روز به روز بدتر می‌شود و راهکارهایی مانند آب‎‌پاشی و محدودیت شدید زوج و فرد برای ماشین‌ها، که موقتی و بدون مرجع و پشتوانه علمی است؛ ممکن است موثر باشد؛ اما دائمی نیست.

وی با اظهار اینکه نمی‌توان مردم را مجبور کرد که از ماشین‌هایشان استفاده نکنند، گفت: این اقدام راهکار مناسبی نیست و نمی‌توان به آن تکیه کرد؛ در صورتی که الزام دولت به پرداخت 2میلیارد دلار بودجه مترو مناسب‌ترین راهکار برای جلوگیری از آلودگی هوا است.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه در حال حاضر این خودروسازها هستند که به نوعی حاکمیت قوی دارند، افزود: فرهنگ‌سازی و درخواست از مردم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی و به خصوص مترو که وسیله‌ای مطمئن و دارای زمان رفت و برگشت مشخصی است، نیز راهکار مناسبی است.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: کار جدی در این رابطه انجام نگرفته است و به همین دلیل کمیسیون بهداشت از معاون بهداشتی وزارت بهداشت درخواست دارد تا توضیحاتی درباره روند میزان آلاینده‌ها در هوا و اینکه به چه میزان این آلاینده‌ها می‌توانند تاثیر مستقیمی بر مرگ و میر و سلامت افراد داشته باشند، ارائه کند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس، با بیان این مطلب که چند ماه قبل نیز چنین جلسه‌ای با مسئولان محیط زیست و وزارت بهداشت داشتیم، گفت: وزارت بهداشت و درمان باید وضعیت بیماری‌ها و شرایط ناسالمی که بر اثر آلودگی هوا به وجود آمده است، را به طور فیزیولوژی بررسی کند.

محسنی‌بندپی همچنین از احتمال تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری حل مشکل آلودگی هوای کلان‌شهرها در کمیسیون متبوعش خبر داد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این هفته درخصوص آلودگی هوای کلان‌شهرها خصوصاً شهر تهران به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گزارش می‌دهد.

  • کد خبر : 33781
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار