خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/10 - 13:49
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده کرمانشاه در مجلس:

ایران نقش فعال‌تری در مهار گرد و غبار منطقه داشته باشد

**نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، با اشاره به دومین اجلاس منطقه‌ای محیط زیست گفت: ما و مردم امیدواریم همکاری و تصمیمات کشورهای منطقه عملی شود و فقط در حد شعار و کاغذ باقی نماند.

"صمد فدایی" به عنوان نماینده مردم کرمانشاه که در اجلاس منطقه‌ای محیط زیست درباره مساله گرد و غبار حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، اظهار داشت: متاسفانه ایران در مسیر باد کشورهای دارای بیابان‌های با وسعت زیاد قرار گرفته است، به همین دلیل عمده گرد و غبارها به کشور ما برمی‌گردد.

وی به نقش سازمان محیط زیست در این‌باره اشاره کرد و افزود: این سازمان باید نقش فعال‌تری را نسبت به سایر کشورها داشته باشد و هماهنگی‌های لازم برای عملی کردن تصمیمات میان کشورها را انجام دهد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورا ی اسلامی، با بیان اینکه علاوه بر ایران، کشورهای عراق، سوریه، ترکیه و  اردن نیز حضور داشتند، گفت: این اجلاس سه روزه با موضوع همکاری و تعامل منطقه‌ای به منظورکاهش و هشدار برای مبارزه با گرد و غبار از راه تثبیت شن و پوشش گیاهی برگزار شد.

فدایی با تاکید براینکه این اجلاس در راستای عملی کردن برنامه‎های جلسه سال جاری، برگزار شد، افزود: مهم‌ترین وظیفه اجلاس منطقه‌ای محیط زیست عملی کردن برنامه‌ها و تصمیمات در رابطه با پدیده گرد و غبار است که در این جلسه نیز تصمیماتی از سوی وزرای محیط زیست کشورهای شرکت‌کننده گرفته شد.

وی در تشریح تصمیمات گرفته شده در این اجلاس گفت: تاسیس دبیرخانه و انتخاب دبیرکل به منظور هماهنگی کشورها، تاسیس شبکه ایستگاهی هواشناسی، شناخت نقاط و مناطق دارای گرد و غبار و تثبیت خاک و ماسه‌های روان در بیابان‌های کشورهای منطقه، گسترش پوشش گیاهی  و تبادل کارشناسان و تجارب، نمونه‌های مورد توجه از تصمیماتی بود که گرفته شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، افزود: خانم "نرمین حسن عثمان" وزیر محیط زیست عراق توافق کرد که طی یک برنامه پنج‌ساله، پنج میلیون هکتار از بیابان‌های عراق به وسیله مازود سبز و پوشش گیاهی پوشش داده شود. محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست ایران نیز قول همکاری‌های فنی و پشتیبانی با کشورهای منطقه از جمله عراق را داد.

فدایی به حضور نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در این اجلاس اشاره کرد و گفت: سازمان‌های UNAP , UNDP  به عنوان سازمان‌های مرتبط با محیط زیست حضور داشتند  و آمادگی سازمان ملل متحد را برای مبارزه با پدیده گرد و غبار اعلام کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه خشکسالی‌های 2 سال اخیر منطقه غرب را که عمدتا خوزستان، ایلام، کرمانشاه و بخش‌هایی از کردستان است را با معضل گرد و غبار که با غلظت بالا و ذرات ریزی نیز هستند، را با بیماری‌های چشمی و پوستی مواجه کرده است؛ به طوری که دامنه دید را بسیار کاهش می‌دهد.

 دومین اجلاس منطقه‌ای محیط زیست سوم تا هفتم مهرماه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد؛ که فدایی به عنوان نماینده یکی از استان‌های درگیر با مسئله گرد و غبار در آن حضور داشت. نخستین جلسه منطقه‌ای محیط زیست، اردیبهشت ماه سال جاری در آنکارا برگزار شد که توافقات سند اول برنامه منطقه‌ای در آن به امضا رسید.

  

  • کد خبر : 28486
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار