خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/19 - 20:48
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
علی‌اکبر اولیاء:

اگر هنرمندیم، مشکلات جمعیت فعلی را حل کنیم

**نماینده یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی درباره تأکیدات رئیس‌جمهور بر افزایش تعداد فرزندان گفت: نمی‌توانیم با یک کلمه حرف، همه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کارشناسان و مسئولان طی سال‌های گذشته را زیر سؤال ببریم.

"علی‌اکبر اولیاء" در گفت‌وگو با خبرنگار هفته نامه بشارتیزد گفت: بنده شخصاً با سیاست کنترل جمعیت موافق نبوده‌ام و در خانواده خود نیز این موضوع را اجرا نکرده‌ام و پنج فرزند دارم. اما اینکه یک حکم کلی برای همه صادر کنیم و با استفاده از همه ابزارها در جهت تشویق آن بکوشیم، درست نیست.

وی افزود: شخصاً توصیه رئیس جهمور را تا حدی درست می‌دانم، اما معتقدم در کشور ما، در یک مقطعی برنامه‌ریزان و سیاستگذاران یک سیاستی را اتخاذ کرده‌اند و آن را با علما هم مطرح کرده‌اند و ایشان هم پذیرفته‌اند و این قانون با هزینه‌های زیادی اجرا شده و به موفقیت‌های خوبی هم دست یافته است.

او افزود : اما این که ما یک‌شبه تصمیم بگیریم عکس این رویه عمل کنیم و در همه سخنرانی‌ها هم این مسئله را تبلیغ کنیم و وجوهی را هم به صورت غیرقانونی برای تشویق این قضیه از محل بیت‌المال اختصاص دهیم، امری خلاف قانون است.

اولیاء اضافه کرد: تا آنجا که ما می‌دانیم، مبالغی که به دستور رئیس‌جمهور به حساب نوزادان تازه متولد شده واریز شده، به تصویب مجلس نرسیده و این کار به دلیل غیرقانونی بودن، گویا متوقف شده است.

این نماینده تأکید کرد: وقتی مجموعه تصمیم‌گیران کشور به یک نتیجه می‌رسند، رئیس‌جمهور که صرفاً رئیس قوه مجریه است و یک فرد است، نمی‌تواند یک قانون را زیر سؤال ببرد، بلکه همه صاحب‌نظران باید به این نتیجه برسند. این در حالی است که در شرایط کنونی، اجازه تحلیل جامع در این زمینه داده نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس وجه بدتر این قضیه را چنین توصیف کرد: رئیس‌جمهور بدون هیچ مرجعیت قانونی، دارد همه مردم را به افزایش زاد و ولد تشویق می‌کند، آن هم در شرایطی که بنیان‌های کشور با مشکل روبه‌رو است و مردم کمک بگیر دولت هستند. در این صورت، افزایش موالید تنها باری را بر دوش کشور اضافه می‌کند و نسلی را ایجاد می‌کنیم که ضعیف و محتاج به نان شب خود هستند.

نماینده یزد و صدوق تأکید کرد: اگر واقعاً می‌خواهیم کاری برای کشور انجام دهیم، اول باید مشکلات جمعیت فعلی را حل کنیم. در غیر این صورت، ترویج زاد و ولد به این صورت، چه از نظر شکلی و چه از نظر نوع طرح موضوع خطرناک است.

او همچنین اظهار کرد: البته خانواده‌هایی که از تمکن مالی مناسبی برخوردار هستند و شرایط افزایش فرزندان را دارند، می‌توانند به توصیه رئیس‌جمهور عمل کنند. اما ما نباید حکم کلی برای همه مردم صادر کنیم، چرا که برای بی‌بضاعتان، فرزند بیشتر خطرناک است و این تشویق کردن‌ها و جایزه دادن‌ها می‌تواند بر آنها اثرگذار باشد.

  • کد خبر : 37569
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار