خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/09/23 - 17:56
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نظر 4 نماینده خراسان درباره ضعف‌های محیط‌زیست و مدیریت آن در قبال حریق‌ جنگل‌ها

اولویت‌دولت‌های ما محیط‌زیست و حفاظت از آن نبوده است

**جنگل‌های البرز و زاگرس نزد مجلسی‌ها هم آنقدر شانس نیاوردند زیرا درست در همان‌روزهایی که نیاز به توجه نمایندگان داشتند آنها به طور مضاعف مشغول رسیدگی‌به لایحه‌ای بودند که به دلیل تأخیر دولت در ارائه آن اول آبان​ماه در صحن مطرح شده بود.

 بدین‌ترتیب روزهایی که حریق جنگل‌های البرز و زاگرس آغاز شد نمایندگان به شدت مشغول رسیدگی به لایجه برنامه پنجم بودند. چند روز گذشته که هم فراغتی برای نمایندگان بعد از رسیدگی به لایحه برنامه پنجم حاصل شد آلودگی هوای پایتخت ذهن همه را به خود مشغول کرد.

 اما به راستی در ماجرای آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های هیرکانی شمال و جنگل‌های زاگرسی یقه چه کسی را باید چسبید؟ برخلاف بسیاری قضایای سیاسی که طومارهای مختلفی در مجلس شورای اسلامی به امضای نمایندگان می‌رسد در مورد این حریق‌ها فقط یک نامه تنظیم و چند تذکری هم به مسئولان اجرایی داده شد...

 اما تا 20 آذرماه‌ همچنان حریق دست از سر جنگل‌های سه استان سمنان، گلستان و خراسان شمالی برنداشته بود. با این حال 4 تن از نمایندگان خراسان رضوی نسبت به این موضوع اظهار‌نظر کردند و ضمن بررسی ابعاد آن خواستار توجه هرچه‌بیشتر مسئولان به این موضوع شدند.

 رضایی، عضو روحانی و کمیسیون عمران مجلس در گفت با روزنامه قدس خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه این حریق‌ها مایه تأسف مدیران مرتبط به این حوزه است خواستار پیشگیری‌های لازم در این‌باره شد.

محمدعلی‌دلاور عضو کمیسیون آب، کشاورزی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی به همراه سیدامیرحسین‌قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و همچنین محمدرضا سجادیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دیگر نمایندگانی بودند که ضمن اظهار تأسف دراین‌باره خواستار توجه جدی به موضوع محیط‌زیست شدند.

این در حالی است که 30هزار هکتار از جنگل‌های ابر در این مدت در آتش سوخت. سرهنگ تقی ایروانی فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگل‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس خبر داد که از 17 آذرماه دوباره حریق در جنگل‌های گلستان ادامه پیدا کرده است.

حریق در جنگل‌های شمال کشور از 27 آبان‌ماه شروع شد. بعد از 4 روز این حریق مهار شد اما دوباره از 17 آذر حریق ادامه یافت و تاکنون جریان داشت.

متأسفانه با وجود بسیاری ادعاها در کشورمان مبنی بر صنعتی شدن و توانمندی‌های صنعتی، مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس خبر داد؛ برای مهار حریق در بسیاری از مناطق صعب‌العبور از قاطر و بیل استفاده شده است. این حرف خود به تنهایی حکایت از آن دارد که سازمان حفاظت‌از محیط زیست تا چه‌اندازه فاقد تکنولوژی‌های نوین در این زمینه است. از طرف دیگر هیچ بسیجی از نیروهای مختلف به عمل نیامد تا با سرعت بخشیدن به کار مانع از ادامه حریق شود. مثلاً در این ماجرا نیروهای بسیج، هلال‌احمر، سپاه و ارتش می‌توانستند با نیروهای خود به حمایت از میراث‌گذشتگان و ذخیره‌گاه طبیعی کشور بپردازند اما چنین اتفاقی نیز روی نداد.

 

محمدعلی دلاور:  باید ابزار لازم را تهیه کنیم

محمدعلی دلاور، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی ضمن گله‌مندی از روند اطفای حریق گفت: در حالی که مسئله اول محیط‌زیست کشور مسئله آلودگی هوای تهران بود در مورد جنگل‌ها فکری نشده بود. ما باید ببینیم در این ماجرا مقصر چه کسانی هستند؟ آیا برنامه‌ریزان ما توان پیش‌بینی این قبیل حوادث و نحوه کنترل آن را ندارند یا مدیران ما در این موضوع کوتاهی کرده‌اند؟

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: متأسفانه به موضوع حفاظت از محیط‌زیست به‌ویژه جنگل‌ها توجه نمی‌شود در حالی که ما در پدافند غیرعامل یا برای حفاظت از مرزها و صنایع خود برنامه‌های بسیاری تدارک دیده‌ایم و این موضوع از آنها هم مهمتر است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی تأکید کرد: اگر دولت نیاز دارد که ابزار و امکاناتی برای این منظور تهیه کند و مثلاً هلی‌کوپترهای مخصوص خریداری شود این موضوع را در لایحه بودجه سال 90 که منتظر آن هستیم ببیند و من مطمئنم که مجلس در این زمینه همکاری لازم را اعمال خواهد کرد.

 

محمدعلی رضایی: مایه تأسف است

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی، نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی درباره حریق جنگل‌های البرز و زاگرس و ادامه آن از اواخر آبان‌ماه تاکنون گفت: واقعاً مایه تأسف است. باید بپرسیم چگونه مسئولان ذی‌ربط پیش‌بینی‌های لازم را در این‌‌باره نکرده‌اند؟ اگر چنین پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته چه چیزی مانع آن بوده است؟ این سئوالات را باید بپرسیم و پاسخ آن را هرچه زودتر برای جلوگیری از تکرار آن به دست آوریم و نگذاریم سرمایه ما و نسل‌های بعد از ما به این راحتی دستخوش حریق شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اینکه حریق هنوز بعد از چند هفته ادامه دارد و هنوز نتوانسته‌اند آن را کنترل کنند واقعاً نابخشودنی است. ببینند مشکل کجاست؟ اینها باید به سیستم و امکاناتی به‌روز و جدید مجهز باشند. آیا هستند؟ واقعاً در این زمینه چه کسی باید پاسخگو باشد؟ رئیس سازمان حفاظت‌از محیط‌زیست باید پاسخگو باشد؟ از چه کسی باید جواب این سئوال‌ها را بگیریم؟

 

سیدامیرحسین‌قاضی‌زاده هاشمی: محیط‌زیست اولویت دولت‌های ما نبوده است

سیدامیرحسین‌قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی به نکاتی بیش از موضوع امکانات و تجهیزات لازم اشاره کرد. او دراین‌باره تصریح کرد: متأسفانه همه دولت‌های قبل و بعد از انقلاب در اولویت‌های چهارم یا پنجم‌شان هم به محیط‌زیست نیندیشیده‌اند. به صراحت می‌گویم که محیط‌زیست جزو اولویت‌های دولت‌های ما نبوده و نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین به معضل تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و افزود: حریق جنگل‌ها یکی از حلقه‌های زنجیری است که در قالب تغییرات آب و هوایی چند ساله اخیر ما را درگیر خود کرده است. موضوع خشکسالی‌های پی‌در پی، آلودگی‌هوا، بحران‌های زیست‌محیطی ناشی از ریزگردها که از منطقه ربع‌الخالی در جنوب خلیج فارس و عراق نشأت گرفته و همین‌طور سرمازدگی خاک که طی آن تا عمق 15 سانتی‌متری زمین در آن دچار یخ‌زدگی شد همه در اثر تغییرات آب و هوایی است که اتفاق افتاده است. این تغییرات به دلایل مختلفی روی می‌دهد که یکی ازآنها فعالیت‌های صنعتی نادرست کشورها از جمله کشور خودمان است.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین توضیح داد: بر اساس آمار بین‌المللی ایران سیزدهمین‌کشور در جدولی است که در آن نشان داده شده است فعالیت صنعتی نادرست کشورها موجب تولید گازگلخانه‌ای می‌شود. به عبارت دیگر ایران سیزدهمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا، نخستین کشور تولید کننده این گازها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست. بنابراین تغییرات آب و هوایی که روز به روز دامنه آن گسترده‌تر هم می‌شود ناشی از مجموعه اتفاقاتی است که خود ما هم در آن تأثیرگذار هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چاره حل این معضلات ناشی از تغییرات را اول باید در خودمان بجوییم. احترام به طبیعت، احترام به محیط زیست، توسعه کاشت درختان غیرمثمر، انتقال و مدیریت درست آب، حفظ درختان، همت عمومی برای هدفمند کردن یارانه‌ها که می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای داشته باشد همگی می‌تواند از راهکارهای درازمدت برای این موضوع باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات همچنین افزود: نسبت مراتع به دام ما یک به سه است یعنی به میزان سه برابر مراتع ما دام در حال تعلیف داریم و این جنگل‌های ما را روز به روز کمتر و کمتر می‌کند. یکی دیگر از مشکلات ما به کار‌گیری صنایع دست چندم است. ما امسال در برنامه پنجم توسعه ایجاد صندوق توسعه ملی را تدارک دیدیم که طی آن 20 درصد درآمد حاصل از نفت را به ورود تکنولوژی و توجه به ابعاد زیست‌محیطی و کشاورزی آن اختصاص داده‌ایم. عملی شدن این کار یعنی برنامه‌ریزی برای منابع انرژی.

قاضی‌زاده هاشمی در تشریح وضع مدیریت‌ نیز تصریح کرد: متأسفانه سلامت و محیط‌زیست در طول سال‌های قبل و بعد از انقلاب اولویت دولت‌های ما نبوده است و همین وضع موضوع را تشدید کرده است.

 

محمدرضا سجادیان: علاج واقعه قبل از وقوع لازم است

محمدرضا سجادیان، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی ضمن اظهار تأسف از ادامه حریق در جنگل‌های شمال کشور گفت: متأسفانه ما عادت کرده‌ایم تا برایمان اتفاق ناگواری روی نداده به سراغ حل آن نمی‌رویم. پزشکان توصیه خوبی دارند که پیشگیری ارزان‌تر و راحت‌تر از علاج است. ما پیش از اینکه به چنین مرحله‌ای می‌رسیدیم باید پیش‌بینی شرایط امروز را می‌کردیم.

رئیس کمیته معدنی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: اگر قرار باشد با همان ابزار سنتی به اطفای حریق بپردازیم با توجه به شرایط تغییر آب و هوایی کار از پیش نمی‌بریم. بنابراین لازم است هرچه سریعتر نسبت به ارتقای ابزار و امکانات اطفای حریق در جنگل‌ها و سیستم‌های کنترل آن اقدام شود.

این عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر هنوز آتش‌سوزی‌ها ادامه دارد لازم است کمیسیون‌های مرتبط با موضوع در مجلس تشکیل جلسه اضطراری و فوق‌العاده بدهند و راهکاری برای جلوگیری از آن بیندیشند.

  • کد خبر : 33586
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار